Chestiunea

DOCUMENT / Consiliul Fiscal – lista de probleme ale Proiectului de buget 2019: ”optimism exagerat, cifre improbabile, aprecieri nerealiste”

Consiliul fiscal a dat publicității marți Opinia sa cu privire la Legea Bugetului de stat 2019, scoțând în evidență scenariul de creștere economică ”excesiv de… Mai mult

05.02.2019

La obiect

Impasul finanțării Statului: Marile dificultăți care împing MFP să recurgă la soluții de conjunctură 

Dificultăţile Ministerului Finanţelor (MFP) de a acoperi deficitul bugetar în 2019 îi împing pe strategii bugetari ai guvernului să ridice metodele de completare ale veniturilor… Mai mult

04.02.2019

La obiect

Salariul minim brut: în România și în statele UE

România se plasează pe antepenultimul loc între statele ca nivel al salariului minim brut, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu un nivel de 446 de… Mai mult

04.02.2019

Interviu

Cum scoți un oraș din depresie – Cluj-Napoca, un caz școală. Lectură obligatorie pentru orice primar din țara primarilor

( Textul de mai jos este un fragment din interviul publicat în numărul 99 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare. Călin Hințea – decanul Facultății… Mai mult

03.02.2019

Cronicile
Banca Transilvania campanie aniversara 25 ani

Cu Masterplanul la Bruxelles: Un nou termen, pentru o nouă ”variantă finală”

de Victor Bratu 18.3.2015

autostradaComisia Europeană consideră că în Master Planul General de Transport al României există în continuare probleme nerezolvate, “fiind necesare eforturi suplimentare” din partea autorităților de la București pentru îmbunătățirea acestui document.

Purtătorul de cuvânt al DG REGIO, Sophie Dupin de Saint-Cyr, a declarat miercuri pentru cursdeguvernare.ro că domeniile care trebuie revizuite sunt cele referitoare la prioritizarea proiectelor de infrastructură propuse spre realizare în perioada 2014-2020.

Pentru a putea accesa finanțarea europeană alocată României pentru proiecte de infrastructură în actualul exercițiu financiar, guvernul de la București ar trebui să modifice Master Planul în concordanță cu ultimile observații și să trimită, cel târziu până pe data de 9 aprilie, varianta finală spre aprobarea Comisiei Europene.

Ultimele observații ale Comisiei

Master Planul General de Transport (MPGT) a fost prezentat specialiștilor din cadrul DG REGIO, DG MOVE și DG ECOFIN, în perioada 11-13 martie 2015, la Bruxelles. Prezentarea a fost susținută de o echipă tehnică a Ministerului Transporturilor condusă de secretarul de stat Iulian Matache.

“Am avut, săptămâna trecută, discuții pozitive cu reprezentanții Ministerului Transporturilor privind Master Planul de Transport, având ocazia să apreciem pașii importanți efectuați de Ministerul Transporturilor pentru a finaliza acest document. Există încă unele probleme nerezolvate pentru care sunt recomandate eforturi suplimentare de îmbunătățire a Master Planului. Acestea privesc concentrarea pe criterii limitate și obiective de stabilire a priorităților, luând în considerare performanțele economice și apartenența proiectelor la rețeaua TEN-T Core. Autoritățile române vor reflecta asupra modului de a încorpora mai bine aceste observații în Master Plan.“, a prezentat Sophie Dupin de Saint-Cyr concluziile consultărilor de la Bruxelles.

Comarnic-Brașov vs. Sibiu-Pitești

Proiectele de infrastructură propuse de Ministerul Transporturilor au făcut obiectul unor numeroase dezbateri interne, generate în special de anumite proiecte controversate conținute în diversele variante de Master plan prezentate în ultimul an. Miniștrii Dan Șova și Ioan Rus, susținuți de premierul Victor Ponta, au insistat pentru realizarea unei autostrăzi Comarnic-Brașov care nu se află pe traseul european TEN-T Core și are o rețetă financiară controversată, ignorând mult timp solicitările vizând demararea lucrărilor la o autostradă Pitești-Sibiu.

Ultima soluție financiară propusă pentru Comarnic-Brașov vizează un Parteneriat Public-Privat, ministerul lui Ioan Rus acceptând și introducerea în Master plan a autostrăzii Pitești-Sibiu, după ce inițial proiectul fusese acceptat ca drum expres, apoi ca autostradă fazată.

Imprumuturile guvernului și chestiunea deficitului

În ceea ce priveşte strategia de implementare a proiectelor de infrastructură, oficialii de la Bruxelles au recomandat ca această strategie să fie pusă în acord cu sursele de finanţare, cu ordinea de implementare a obiectivelor şi cu împrumutul public de 7 miliarde euro aprobat recent de Guvern.

Comisia Europeană a mai solicitat autorităţilor noastre să dea asigurări că acest împrumut nu va pune în pericol ţinta de deficit bugetar, semn că autoritățile de la București au puține șanse să negocieze, așa cum au existat semnale publice, depășirea acestei ținte cu procentul aferent investițiilor în infrastructură.

Master Planul General de Transport este bazat pe un mix de finanțare care cuprinde 85% bani europeni, 15% cofinanţare de la bugetul statului. Pentru anumite proiecte (Comarnic-Brașov), un procent de până la 60% finanțare ar urma să fie asigurat prin credite de la BEI sau BERD, după cum declara în februarie ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
După avizarea documentului, Comisia Europeană va contribui, în perioada 2014-2020, cu 6,8 miliarde de euro pentru execuția proiectelor din Master Planu.

Potrivit declarațiilor ministrului Ioan Rus, documentul aprobat de guvern în februarie cuprinde proiecte în valoare totală de 45,4 miliarde euro, pentru infrastructura rutieră, cea feroviară, aeriană, navală şi multimodală şi propune o strategie de dezvoltare până în 2030.

Lista priorităților

Din rularea criteriilor de evaluare, Ministerului Transporturilor i-a rezultat că autostrada Bacău-Paşcani este pe locul I al listei de priorităţi, urmată, în ordinea punctajului obţinut, de Sibiu-Piteşti, Comarnic – Braşov, Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, Braşov-Bacău, Sibiu-Braşov, Suplacu De Barcău-Borş, Craiova-Piteşti, inelul Bucureştiului, Târgu-Mureş – Târgu Neamţ, Ploieşti – Comarnic şi Nădăşelu – Suplacu De Barcău.

Această ordine de priorităţi a fost stabilită, a afirmat Ministerul Transporturilor, şi în funcţie de criteriul asigurării continuităţii coridoarelor principale de transport, însă aceste criterii nu par să respecte cerințele europene din moment ce pe lista scurtă a ultimelor informații se regăsește din nou obiecția referitoare la prioritizarea în funcție de TEN-T Core și de conceptul “missing link (lipsa unor tronsoane de pe un traseu prestabilit)

Master Planul, la a cincea variantă

În ultimii 2 ani, guvernele Victor Ponta au prezentat publicului român 4 variante ale conceptului de dezvoltare rutieră, niciunul clar, coerent și în concordanță cu viziunea europeană în domeniu.

Trei dintre aceste variante sunt opera actualului ministru Ioan Rus, prima aparținând fostului ministru Dan Șova.

De menționat: Compania Naţională de Autostrăzi a scos la licitaţie, în mandatul lui Dan Şova, şapte contracte pentru revizuire sau elaborare de Studii de Fezabilitate pentru tronsoane de autostrăzi. Valoarea totală pentru aceste studii (pentru 673 km de autostradă) este estimată între 45 şi 54 milioane de euro.

Februarie 2015. Ministrul Ioan Rus prezintă o variantă actualizată a Master Planului General de Transport, elaborată, în premieră, după două sesiuni de dezbateri publice. Apare în document, ca autostradă, proiectul Pitești-Sibiu, o consecință, afirmau sursele cursdeguvernare.ro, a solicitărilor noului președinte Klaus Iohannis dar și a presiunilor combinate, exercitate din plan intern dar și de la Bruxelles.

Octombrie 2014. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, prezintă noua variantă a Master Planului General de Transport, ca ”rezultat al unei analize absolut ştiinţifice”. Această analiză plasează viitoarea reţea de autostrăzi în afara rutei prioritare europene TENT-T Core, pe care se vor construi drumuri expres.

August 2014. Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Transport (AMPOST) publică noile date ale Master Planului General de Transport. Surse din Ministerul Transporturilor afirmă pentru cursdeguvernare.ro că documentul nu va fi trimis la Bruxelles deocamdată din cauza faptului că anumite documente c(rapoarte de mediu, analize de oportunitate etc) trebuie refăcute.

Aprilie 2014. Ministrul Dan Şova prezintă la Palatul Parlamentului planşe “orientative” ale Masterplanului pentru transporturi. Faţă de planurile prezentate în decembrie 2013, există câteva obiective noi: autostrada Buzău- Brăila/Galaţi, autostrada Focşani-Bacău şi autostrada Sibiu-Rm.Vâlcea, care se va leaga de Piteşti prin Curtea de Argeş. La loc de cinste figurează o autostradă Bucureşti-Alexandria.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.3.2015

3 comentarii

  1. Caliman Eugen-analist dezvoltare economica
    19.3.2015, 12:59 pm

    Ce obiective economice are Romania, fara un “proiect national de reconstructie economica si industriala”, fata de care sa se stabileasca prioritatile si concentreze eforturile in directiile optime? Ce poate fi asteptat de UE de la o tara care merge inainte, fara viziune si “directie” economica, postaderare?

  2. andreesanu
    19.3.2015, 2:50 pm

    Cand nu vrei sa tii cont de politica europeana pe culoare de transport deja stabilite pierzi timp, bani si locuri de munca.
    Cum guvernele de trista amintire si de joasa speta Ponta n-au fost in stare sa priceapa cu ce se maninca Master planul nici dupa trei ani n-au nici plan,nici surse de bani.
    UE nu suporta hahalere la discutii si nici prostii facuti gramada.

  3. john
    7.4.2015, 10:23 am

    a faza, fazare, fazat nu exista in limba romana, incetati sa inventati cuvinte

Lăsați un comentariu


Stiri

Tudorel Toader vrea să stabilească prin OUG procedura de selecţie a candidatului României pentru Parchetul UE

Vladimir Ionescu

Ministrul Justiţiei vrea să stabilească prin ordonanţă de urgenţă procedura de desemnare a procurorului european din partea României, aşa că a transmis un proiect la… Mai mult

Stiri

Planul de adoptare a monedei euro – obiectivele strategice și operaționale

Razvan Diaconu

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a publicat, vineri, „Planul naţional de adoptare a monedei euro”. Acest plan a fost realizat de specialiștii BNR… Mai mult

Stiri

Și Mircea Drăghici își retrage candidatura pentru Ministerul Transporturilor

Razvan Diaconu

Trezorierul PSD Mircea Drăghici a anunțat sâmbătă, pe Facebook, că își va retrage candidatura pentru funcția de ministru al Transporturilor. Anunțul vine la 4 zile… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare. Articolele din CRONICI, reluate de cursdeguvernare.ro,… Mai mult

Stiri

Unul dintre cei mai importanți investitori americani în Rusia a fost reținut la Moscova

Razvan Diaconu

Michael Calvey (foto), unul dintre cei mai importanţi investitori americani în Rusia, a fost reţinut la Moscova într-o anchetă cu privire la o „fraudă la… Mai mult

Stiri

Președintele Trump decretează ”urgență națională” pentru a finanța zidul de la granița cu Mexic

Iulian Soare

Președintele Donald Trump a anunţat vineri că declară „urgenţă naţională”, o procedură excepţională pentru a finanţa construcția zidului pe care l-a promis la frontiera cu… Mai mult

Stiri

Oficial – Alegerile europarlamentare se organizează în România pe 26 mai

Razvan Diaconu

Guvernul a aprobat, vineri, o hotărâre prin care a stabilit oficial ziua de 26 mai pentru alegerile europarlamentare. Potrivit calendarului aprobat, listele cu candidaturi trebuie… Mai mult