Analiză

„Inflaţia industrială”, peste ”inflația populară” – Energia, deja cu 14% mai scumpă: Lumini, umbre şi implicaţii

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut uşor în luna august 2018, până la 5,86%, dar a rămas semnificativ peste inflaţia preţurilor la consumator, măsurată… Mai mult

03.10.2018

Evenimentul

”Nu am venit să dau socoteală!” Cele două ”Viorici” și criticile dure ale partidelor din Parlamentul European

De două ori a vorbit miercuri premierul Viorica Dăncilă în plenul Parlamentului European: o dată ca să prezinte mesajul cu care a fost trimisă de… Mai mult

03.10.2018

La obiect

Raport finalizat la nivelul anului 2017 – investițiile străine au depăşit 75 de miliarde de euro. Domeniile către care s-au îndreptat banii

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 75.581 milioane  euro, dar în echivalent raportat la PIB s-au diminuat de… Mai mult

02.10.2018

La obiect

”Economiile europene au prea puțin spațiu fiscal pentru a face față unei recesiuni sau crize”: BCE avertizează, înainte de-a opri ”tiparnița de bani”

Economia zonei euro are încă nevoie de ample stimulente monetare pentru a atinge ţinta Băncii Centrale Europene (BCE) privind stabilitatea preţurilor, a declarat Benoit Coeure,… Mai mult

01.10.2018

CSM le explică parlamentarilor de ce a respins modificările pe legile Justiției: Unele sunt neconstituționale, altele au impact negativ

de Vladimir Ionescu , 21.11.2017

Unele propuneri sunt neconstituționale, iar altele transpun greșit deciziile CCR, sunt câteva dintre motivele pentru care Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a dat aviz negativ proiectului pentru reforma judiciară elaborat de ministrul Justiției, Tudorel Toader.

Observațiile apar într-un document trimis Parlamentului și în care CSM explică de ce a respins propunerile din proiectul respectiv.

Prezentăm câteva dintre explicațiile cuprinse în motivarea trimisă Parlamentului:

  • CSM critică, de exemplu, propunerea legislativă privind procedura de numire în funcțiile de conducere de rang înalt din cadrul Ministerului Public, explicând că aceasta nu ține cont de propunerile formulate de Consiliului în cursul acestui an privind conferirea unui rol determinant Consiliului ca și garant al independenței Justiției, conform Constituției. De asemenea, se mai arată în document, “se constată că propunerea legislativă extinde în mod nejustificat implicarea ministrului Justiției în ceea ce privește numirea procurorilor-șefi de secție de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție și Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism. (…) Prin urmare, prin procedura propusă, în realitate ponderea decisivă în decizia de numire o are ministrul Justiției, deci puterea executivă, rolul Consiliului Superior al Magistraturii apărând doar ca un rol formal“, explică CSM.
  • “Propunerile legislative promovează soluții necorespunzătoare în aspecte esențiale pentru sistemul judiciar, cu profund impact negativ asupra funcționării normale a acestuia”, mai susține CSM.
  • În privința înființării Direcției pentru Investigarea Infracțiunilor Săvârșite de Judecători și Procurori, CSM spune că nu există argumente care să justifice instituirea unei astfel de structuri, că starea infracțională din interiorul sistemului judiciar nu reclamă instituirea unor norme speciale.
  • Propunerile de lege transmise spre avizare nesocotesc, în aspecte esențiale, garanții fundamentale pentru funcționarea sistemului judiciar, contravenind dispozițiilor constituționale. “Relevante în acest sens sunt reglementările din cuprinsul propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind înființarea Consiliului Național de Integritate a Judecătorilor și Procurorilor, organism reprezentantiv cu activitate nepermanentă a cărui organizare și funcționare ar urma să fie stabilite prin lege și cele referitoare la înființarea Inspecției Judiciare ca structură unică, cu personalitate juridică ce funcționează la nivel național, cu sediul în municipiul București, prin reorganizarea Inspecției Judiciare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii”, se precizează în document. “Pentru a putea să își îndeplinească în mod independent atribuțiile stabilite prin lege, Inspecția Judiciară trebuie să beneficieze la rândul său de garanții de independență, atât sub aspect funcțional, cât și organizatoric, ce pot fi asigurate doar de Consiliul Superior a Magistraturii. (…) În consecință, este necesară menținerea reglementării în vigoare privind Inspecția Judiciară ca structură ce se bucură de independență operațională în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, singurul organism căruia legea fundamentală îi recunoaște rolul de garant al independenței Justiției”, se afirmă în documentul citat.
  • “În raport de argumentele prezentate, plenul reține că viciile grave de fond ale propunerilor legislative impun avizarea negativă a acestora. Chiar dacă propunerile conțin o serie de modificări ale celor trei legi ce au fost anterior agreate la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii, în ansamblu viciile de neconstituționalitate semnalate și disfuncționalitățile pe care multe dintre prevederile proiectului le-ar putea genera în organizarea și funcționarea sistemului judiciar nu permit o soluție de avizare favorabilă cu observații. O astfel de soluție ar fi fost posibilă în condițiile în care, în puncte esențiale, propunerile transmise spre avizare ar fi de natură să îmbunătățească activitatea sistemului judiciar, iar nicidecum să constituie un regres față de reglementările pe care ar urma să le înlocuiască, din perspectiva normelor constituționale, a independenței Justiției și a statutului magistratului”, se arată în hotărârea CSM.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.11.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

BNR plafonează gradul de îndatorare maxim la 40% din venitul net, pentru creditele în lei

Adrian N Ionescu

Consiliul de Administrație al BNR a adoptat noile condiții de creditare a persoanelor fizice, conform cărora nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de… Mai mult

Europa

Peter Praet, economist șef BCE: Îmbătrânirea populaţiei poate duce la recesiuni mai îndelungate

Razvan Diaconu

Îmbătrânirea populaţiei în Europa ar putea duce la înăsprirea constrângerilor politicilor monetare și, ca urmare, la perioade de recesiune mai lungi şi la recuperări mai… Mai mult

Stiri

Teleorman, al 14-lea județ cu pestă porcină africană. Petre Daea: Cineva o să facă închisoare

Mariana Bechir

Pesta Porcină Africană (PPA) a fost confirmată în judeţul Teleorman la probele prelevate dintr-un cadavru de porc găsit într-o zonă situată în extravilan, a anunţat… Mai mult

Europa

Programul Operațional Regional a fost modificat: Peste 220 de milioane de euro, realocate pentru IMM și infrastructura din sănătate

Adrian N Ionescu

Programul Operaţional Regional (POR) pentru România a fost modificat pentru realocarea unor fonduri de este 220 de milioane de euro pentru competitivitatea IMM-urilor şi dezvoltarea… Mai mult

Stiri

Consiliul Concurenţei: CFR S.A. a pierdut bani la rectificare din cauză că nu a respectat planul de investiții

Adrian N Ionescu

Calea ferată din România se degradează de la an la an, iar compania de infrastructură CFR SA trimite la buget sute de milioane de lei,… Mai mult

Stiri

Decizie în CSM: Procurorii DNA rămân pe loc, vechimea minimă decisă prin OUG nu se aplică decât pentru viitor

Mariana Bechir

Procurorii de la DNA, DIICOT şi de la Parchetul General rămân în funcţii chiar dacă au o vechime de opt ani, a decis miercuri Secția pentru… Mai mult

Europa

România, cea mai mare rată a inflației din UE și în septembrie – s-a triplat într-un an

Adrian N Ionescu

Indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC) din România s-a situat la 4,7% în septembrie, neschimbat faţă de cel din august, dar mai mult decât… Mai mult