Croația a demarat lucrări subacvatice preliminare în nordul Adriaticii, un prim pas către revitalizarea unui proiect mult amânat de construcție a unui terminal LNG, parte a strategiei europene de reucere a dependenței față de gazul rusesc.
LNG Hrvatska, companie locală responsabilă de proiect, a confirmat publicației croate Novi List că lucrările actuale constau în prospecțiuni și foraje în vecinătatea insulei Krk- menite să testeze sstabilitatea fundului marin- care vor dura până la data de 25 septembrie.
UE a pus terminalul LNG dela Krk pe lista Proiectelor de interes comun, care vizează diverificarea surselor de aprovizionare cu energie. Bruxelles-ul contribuie cu 101,4 milioane de euro, aproximativ30% din valoareaa estimată a lucrărilor.
Capacitatea viitorului terminal LNG, care este prevăzut să fie operațional în 2019, este de 2 miliarde metri cubi de gaz anual, care ar urma să fie în parte consumat în Croația, în parte vândut pe piețele central europene.
Croațția dorea inițial să construiască un terminal terestru, cu o capacitate de 3 ori mai mare decât cea a actualului terminal plutitor. Proiectul terminalului LNG în Marea Adriatică a fost elaborat în urmă cu 10 ani, dar decizia de a sprijini politic acest proiect nu a fost exprimată de oficialii croați.
La celălalt capăt al Europei, Polonia a inaugurat în 20166 primul său terminal LNG, în portul Swinoujscie din Marea Baltică. Polonia și Croația a semnat un angajament de a construi în comun un coridor de transport Nord-Sud, care ar putea fi finalizat în următorii 2-3 ani.