Cristian Grosu / Taxa de solidaritate cu junta militară. Ruinătorul război al cetățenilor de rangul 1 cu armata NATO

de Cristian Grosu | 1.8.2017 .

Lucrurile stau așa:

generația de militari care a împușcat oameni la revoluție are pensii (speciale, desigur) mai mari decât generația care-și lasă sudoarea și sângele în Afganista, Irak și-n alte teatre de operațiuni care țin România pe harta securității mondiale.

Dar să nu ne pripim:

Mai întâi imaginea – și abia apoi ce se ascunde în spatele ei :

trebuie că e groasă, din moment ce, de data asta, n-au mai scos-o în față pe dna. Olguța Vasilescu. Doamna Olguța e bună doar în județele în care sărăcia rămâne cea mai prosperă afacere. Dar cu junta nu te joci :

Dnii. Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu au ieșit luni de dimineață unul lângă altul, ca să explice de ce trebuie refăcută formula de calcul a pensiilor speciale ale juntei, care împart țara în cetățeni de rangul 1 și celelalte 2 eșaloane de ”pulime” care țin baza piramidei.

Atenție: cei doi au ieșit să explice, Nu să NE explice. Pentru că ei Nu vorbeau cu noi. Dacă ar fi vorbit cu noi, ar fi spus că formula pensiilor speciale trebuie modificată pentru că arată o profundă inechitate socială, că e de un arbitrariu halucinant înpotriva oricărei logici democratice și a Constituției, că e o formă de-a încuraja corupția chiar în interiorul juntei și o formă de a împărți țara în cetățeni de rangul 1 și celelalte 2 eșaloane de ”pulime” care țin baza piramidei.

Cei doi vorbeau, în fața camerelor de vederi, de fapt, cu junta. Și nici măcar nu vorbeau:
cu aerul lor umil, îi raportau juntei – care-i urcă și tolerează la putere și cu care se mai hârjonesc din când în când ca să nu-și iasă nici unii nici alții din mână – argumentele : la anul sau peste doi ani, bugetul nu va mai putea suporta creșterea pensiilor speciale, se dezechilibrează economia, și – pentru falanga de business a juntei – nici nu va mai fi de unde să se fure.

Industria distructivă a pensiilor speciale: cotizația clasei politice către juntă

Mai întâi, să ne înțelegem pe un lucru : pensie specială, ”pensie nesimțită”, pensie frauduloasă – NU înseamnă orice pensie mare. Ci înseamnă pensie necuvenită, pensie stabilită arbitrar prin complicitatea dintre juntă și politicienii care o plătesc prin legislație strâmbă dar favorabilă, înseamnă pensie care nu are Nicio legătură cu instituția contribuției echitabile. (așa se face că se ajunge la situații precum cea de AICI-LINK).

Acestea fiind spuse, să observăm un lucru : pe lângă industria licitaților trucate, a contractelor cu statul și a legislației cu dedicație, industria pensiilor speciale vine într-o logică perfectă :

3% din pensionari (”pensionari” – chiar și la 40 de ani …) iau echivalentul a 12% din alocările totale pentru pensiile românilor. Iar industria pensiilor speciale are o cifră de afaceri de 1,3 miliarde de euro anual…

E taxa pe care o plătesc politicienii pentru serviciile juntei din toate domeniile, nu doar din cel militarizat:
Acuma, eu ce să cred: că nu există nicio legătură între pensiile speciale (cu totul speciale) ale celor 9 nazguli de la Curtea Constituțională, superimunitatea pe care PSD-ALDE le-a conferit-o anul ăsta în aprilie și încălcarea flagrantă a Constituției chiar de către CCR prin imixtiunea brutală în actul legislativ, imixtiune favorabilă dnilor. Dragnea și Tăriceanu ?

Iar pentru cine are dubii cu privire la cotizația clasei politice către juntă, mai avem o cheie :

pensiile nesimțite” au fost produse și conservate încă din mandatul de premier al lui C.P. Tăriceanu, ele au fost modificate de criză în sens favorabil juntei chiar și în perioada de criză a guvernului Boc și apoi au fost ”resetate” – tot favorabil juntei – în anii care au urmat de guvernare Ponta – Dragnea – Tăriceanu.

Sau ne prefacem că uităm episodul de anul trecut când Liviu Dragnea – ca stăpân al Parlamentului după ieșirea din cărți a lui Victor Ponta – a reimpus privilegiile juntei, tunse de guvernul Cioloș ?

Compromiterea armatei NATO de către juntă

Scriam mai sus că un ofițer din cei care au însângerat Revoluție din 1989 și care n-a fost condamnat (și au fost condamnați doar câțiva – și nici ăia n-au fost lăsați mai apoi pe dinafară de către juntă) ia o pensie mai mare decât unul care a luptat și și-a riscat viața de-adevăratelea în Afganista, Irak etc. Da, un căpitan, maior sau colonel de la Revoluție are azi o pensie de 2 ori mai mare decât un profesor universitar cu decenii de catedră, în afară zecile de mii de euro pe care i-a luat ca să iasă la pensie – căci pensiile lor au crescut după un algoritm mult mai avantajos decât al celor care azi țin steagul României într-o țară îndepărtată.

Maniera în care privilegiile juntei polarizează solidaritatea socială într-un sens contrar logicii de solidaritate (se ia EFECTIV de la contributorii săraci ca să se dea la juntă până când junta ajunge să aibă pensiile mai mari decât salariile) începe să fie observată la nivelul social basic – cu pericolul (foarte mare!) aferent :

Să nu dea Dumnezeu ca societatea să ajungă să confunde junta cu Armata română – o armată NATO! Să nu dea Dumnezeu ca Armata română să ajungă – din cauza abuzurilor juntei – pe același nivel de încredere cu clasa politică.
Pentru că, până la urmă, sentimentul de ”pakistanizare a României” – atât de ingenios observat de Sorin Ioniță (AICI-LINK) prin formularea că orice țară are o armată, însă în Pakistan o armată are o țară, iar România nu-i nici ea departe de situația asta – e tot mai pregnant.

De ce e un pericol: România se află pe o falie militară foarte activă, situația e în evoluție, nu știe nimeni la ce să ne așteptăm, dar chiar și în cele mai optimiste scenarii e un adevăr faptul că trebuie să fim în alertă. Și că Armata trebuie să fie o instituție credibilă din toate punctele de vedere.

Ce să mai spunem de ”prioritățile” juntei: mai întâi pensiile speciale și abia din ce rămâne se mai înzestrează armata. Așa se face că în plin exercițiu al NATO, militarii români mor (AICI-LINK) într-un camion achiziționat la semnarea Pactului de la Varșovia – cam în același timp în care junele umflat cu pompa din imaginea de AICI-LINK i-o mai trăgea o dată Armatei române.

Restaurație contra felație

Sigur că putem vorbi în eufemisme – dar cred că a sosit vremea să spunem lucrurilor pe nume.

O teorie intens vehiculată ieri – când 10 generali SRI s-au pensionat brusc (adică s-au grăbit să iasă la pensiile speciale calculate favorabil, nu cum anunțau dnii. Dragnea și Tăriceanu la raportul către juntă ) – spune că această ”chichiță” financiară e un bun mod de-a curăța falanga militarizată a României de reprezentanții juntei.

Logica românească a societății echitabile ne lasă să înțelegem că așa stau lucrurile: oprim restaurația, dar acceptați felația – ne spune junta, potrivit acestei teorii.

Dacă dl. Hellvig vede lucrurile așa, eu cred că se înșală.

În primul rând, pentru că ar fi un troc sinistru: se conservă inechitatea socială, arbitrariul, disprețul față de legătura de solidaritate și de contribuție. Adică rămânem în aceeași țară strâmbă.

În al doilea rând: Asta oricum nu rezolvă problema. Junta are și o falangă de business: ce știe ea să facă – plecată la pensie mare, odihnită, tânără și pusă pe căpătuială – decât ce-a făcut până acum ? În acest caz, ”cotizația către juntă” n-ar mai fi plătită doar de ”pulime”, ci și de mediul de afaceri : sunt mulți antreprenori care se plâng că intereferează în piață – pe concurență neloială – cu firmele juntei.

Astfel că în gestiunea relațiilor cu junta, trocul de mai sus ar fi singura soluție pe care politicienii care-o protejează și-o pot permite.

Soluția reală e alta : dar și-o permite cineva?

***
Și-un mic puseu foarte personal :

Tatăl meu a muncit ca un scalv ca să ne țină pe noi – 7 copii, toti cu studii superioare, unii cu ”mici” nume internaționale, pe care numai el stie cum le-a finanțat – astfel încât am un singur regret :

tatăl meu, care a hrănit, crescut, ținut în facultăți și sprijinit mai apoi 7 copii, are o pensie de 20-25 de ori mai mică decât un criminal care a omorât oameni la revoluție și a scăpat de justiție. (Pentru că, da, junta are și oameni în Justiție – unii cu pensii de 9000 de euro după lucrul la Dosarele Revoluției).

Problema: eu și ceilalți frați ai mei Nu putem să-i plătim pensia tatălui meu: pentru că junta militară acoperită care conduce România a decis ca banii noștri să se ducă NU în pensia tatălui meu, ci în pensia criminalilor cu care eu, cetățeanul Grosu, mă judec și acum, la 27 de ani de la Revoluție (da, azi, august 2017) pentru că, în urmă cu fix 13 ani, am scris, pe baza declarațiilor martorilor, cum au omorât ei oameni la revolutie. Martorii erau militari. Însă nu făceau – sau nu au avut timp să facă parte din juntă.

Publicat la data de 1.8.2017 .

12 comentarii

  1. shinobi
    1.8.2017, 3:48 pm

    dl Cristi, total de-acord! scrieti mai des! singura veste buna e ca dupa cvasi-falimentul Greciei, nu mai merge & la noi o schema asemanatoare, de unde & turbulentele din sistem! care cum se va sfarsi… nu stim / istoria e intotdeauna imprevizibila / stau & ma-ntreb & eu asa ca prostu’ cum & de ce a disparut in eter d-na anna birchal, o falangista de-altfel, sau ce-i califica pe dl/ d-na ferdinand (sic!) cuc/ andreea lambru pentru functiile de inalti functionari publici pe care le ocupa in prezent…

  2. OvidiuB
    1.8.2017, 3:59 pm

    In timp ce sunt 101% de acord cu substanta articolului, de atacare a pensiilor speciale si implicit a castei care si le-a asigurat, am 2 probleme terminologice cu el:

    1. JUNTA. Suna bine, stiu, e catchy, e America Latina, e pakistanizare. Dar nu avem o junta in Romania. Cineva chiar a zis ca ordonanta privind trecerea in rezerva anticipata a cadrelor MApN (pare-mi-se ca in 2000) a reprezentat pretul platit de politicieni unei armate care tocmai ca NU a actionat ca o junta, incercand sa preia controlul politic in tara. In plus, cu acest pret desigur, e singura institutie publica care si-a redus efectivele cu peste 60% – pret necesar pentru compatibilizarea armatei cu NATO.

    2. Bagati tot gunoiul sub mantaua Armatei. Dar sincer – din cele 3 exemple date de colega dvs in articolul de ieri, niciunul nu e din Armata. Iar falanga de business a “juntei” nu e in niciun caz din Armata. Pot intelege ca va referiti la o casta militarizata (purtatoare de epoleti), dar cred sincer ca Armata e cea mai putin toxica parte a acestei caste. Cred ca culorile uniformelor pe care ar trebui sa le blamati merg spre albastru si (mai ales) negru, kaki-ul sta mult mai OK.

    Parerea mea, desigur.

  3. Irimia Georgica
    1.8.2017, 8:11 pm

    “Vad ca cei din M.Ap.N. si Guvern au uitat iar de fostii militari angajati trecuti in rezerva la varsta de 40 de ani (conf.leg.384/2006.art.45), din motive neimputabile lor, care nu pot beneficia de scaderea grupei de munca din varsta standard de pensionare (conf.Lg.223/2015.art.21), cu toate ca au realizat vechimea in specealitate de 15 ani care se cere in legea pensiilor militare (Leg.223/2015.art16) si de ce oare sunt bagati la art.19 la fel cu cei cu o vechime in specealitate de doar 10 ani care, normal, neavand vechimea in specealitate de 15 ani, nu pot beneficia altfel. O sa spuneti ca nu am realizat vechimea efectiva de 25 de ani la data trecerii in rezerva asa cum prevede legea, deaceea stau si ma intreb: ce rost mai are vechimea in specealitate in cazul nostru si de ce noua nu ni se adauga la vechimea efectiva cumulata (conf.art.25.din Leg223/2015), vechimea realizata anterior armatei (tinand cont ca am venit in armata prin transfer) la fel ca la cei in activitate, si vechimea realizata ulterior armatei cum ar fi somajul (de la trecerea in rezerva), vechimea realizata ulterior armatei asa cum li s-a adaugat cadrelor militare care dupa trecerea in rezerva au putut cumula la vechimea efectiva vechimea realizata in viata civila pana la intrarea in vigoare a Lg.223/2015. De ce lor se poate si noua nu, tinand cont ca am fost dati afara din sistem dupa 19 ani de armata (fiind participanti in teatre de operatii externe ca Afganistan si Irak), avand la trecerea in rezerva, majoritatea dintre noi, o vechime efectiva de 23 ani? si nici nu am beneficiat de ordonante asa cum au beneficiat cadrele militare inclusiv pana in 2010 si nici de salarii compensatorii, pensie anticipata , pensie anticipata partial asa cum beneficiaza cei in activitate conform Lg.223/2015 . Eu cred ca am fost discriminati din toate punctele de vedere, tinand cont de CONSTITUTIA ROMANIEI.art.16.alin.1 si 2: (1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. (2) Nimeni nu este mai presus de lege. Cu toate acestea cei din MApN sunt indiferenti la aceasta situatie, fara sa tina cont macar de art 2.lit.a,b si f din legea 223/2015. Principiile de baza ale sistemului pensiilor militare de stat sunt urmatoarele: a) principiul unicitatii, potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul de pensii militare de stat bazat pe aceleasi norme de drept, pentru toti participantii la acesta; b) principiul egalitatii, prin care se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un tratament nediscriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege; f) principiul recunostintei fata de loialitatea, sacrificiile si privatiunile suferite de militari, politisti si functionari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si familiile acestora pe timpul carierei. Se acorda un tratament discriminatoriu fostilor militari angajati, trecuti in rezerva la varsta de 40 de ani din motive neimputabile lor conf.Leg.384/2006.art.40, fata de cei in activitate. cu privire la pensiile militare (Leg.223/2015.art.21),in care la vechimi egale in armata si in viata civila cei in activitate beneficiaza de scaderea grupei de munca, iar cei in rezerva nu. Ar trebui sa se respecte macar art.2.lit.b din Leg.223/2015, la care cei din MApN vad ca nici acum prin proiectul de modificare a legii pensiilor militare nu au venit cu reglementari in acest sens. Va rog sa faceti public aceasta situatie de discriminare la care suntem supusi”. (Georgica Irimia)

  4. rocambole
    1.8.2017, 10:10 pm

    1)Dl Grosu, cititi daca aveti timp, o propunere de modificare a Constitutiei pe https://www.facebook.com/groups/modificareaconstitutiei/permalink/1863341157276095/
    2) Intrebare: credeti dl Grosu, ca daca actuala Constitutie ar contine o astfel de prevedere, ar fi fost posibile ( ma refer aici doar la aspecte amintite de dvs. in acest articol ):- industria licitaților trucate, a contractelor cu statul și a legislației cu dedicație
    – industria pensiilor speciale, in care 3% din pensionari (”pensionari” – chiar și la 40 de ani …) iau echivalentul a 12% din alocările totale pentru pensiile românilor
    – superimunitatea pe care PSD-ALDE le-a conferit-o anul ăsta în aprilie CCR și încălcarea flagrantă a Constituției chiar de către CCR prin imixtiunea brutală în actul legislativ, imixtiune favorabilă dnilor. Dragnea și Tăriceanu

  5. câtă dumitrescu
    3.8.2017, 11:12 am

    Domnule Grosu, cu respect va adresez o întrebare punctuala: Am 52 de ani, vechime in MAI 24 ani din care 19 in grupa specială, funcție de agent cu studii superioare, venit actual 3200 lei, vechime totala in munca 34 ani, lucrez de 24 de ani in OPERATIV, nenumărate distincții ONORIFICE primite de la diverse poliției din EU și poliția română. Întrebare: Daca dumneavoastră mâine trebuie să stabiliți de pensie merit, CE SUMA CREDETI CA MERIT? Acesta este un exercițiu de onestitate.

    • Cristian Grosu
      3.8.2017, 11:33 am

      Nu am să vă dau o cifră, asa cum nu am să dau o cifră nici pentru ceea ce urmează să spun:

      întrebati-i , vă rog, după cum urmează :

      1-pe un posesor de pensie medie în România, care s-a pensionat la 65 de ani după 45 de ani de muncă +
      2-pe un posesor de salariu mediu în România – care plătește din contribuțiile lui pensiile tuturor – și cele normale si cele calculate special
      3-pe cineva din mediul privat care în ultimii 24 de ani a schimbat – cu frica în sân – 3-4 joburi, când în criză nu i s-a redus salariul ci a fost dat afară pentru că nu mai erau comenzi, când n-a fost singur că firma la care munceste are cu ce să-i plătească orele suplimentare.

      eu nu pot să vă răspund, pentru că nu-mi pot răspunde mie însumi la niste întrebări : în ultimii fix 24 de ani n-am muncit niciodată mai putin de 12 ore pe zi, în ultimii 6 ani nu mi-am permis să-mi iau concediu (mai fug si eu din când în când vreo 3-4 zile – care cuprind și weekendul!) , că am fost hărțuit în 28 de procese de corupții și bandiții de care am scris (unele mi le-am plătit singur, pentru că uneori nu am avut încredere în avocați), duminica muncesc pentru că în presă duminica e zi de lucru, că dacă treburile nu merg bine nu am cui să mă plâng și nu am ce să aștept ceva de la nimeni – c-o fi el guvern sau patron – și nu știu cât aș merita pentru asta. Și mai e un lucru pe care nu-l știu: cine dracului mi-ar accepta ieșirea la pensie – chiar cu ritmul si programul de mai sus – la 52 de ani? și după 52 de ani ce-as face dacă as fi obosit la 52 de ani ? Și dacă aș trăi 82 de ani – ceea ce ne doresc tuturor – socoteala finală cum ar arăta cu ce am dat si ce-am primit ?

      Complicat… . Așa că mai bine să-i întrebăm pe primii ăia 3.

      • Câtă dumitrescu
        3.8.2017, 12:04 pm

        Mulțumesc de răspuns. Dar, totusi, daca nimeni nu știe ce fac, ce am făcut, cat muncesc, care sunt drepturile civile la care am renunțat, care este importanta muncii sociale prestate de mine, câte ore muncesc pe zi și în ce condiții, nu se poate da o cifra care ar fi corecta ca salariu sau pensie, cum se poate face o comparație între mine(că familie ocupațională, nu persoana) și alții? În altă ordine de idei. Pe fluturașul meu de salariu apare rubrica de CAS, CASS, impozit. Deci ce nu plătesc și ar trebui să plătesc? Ce anume incalc eu? În plus nu am spus că vreau să ies la pensie, dar vreau că atunci când ies la pensie, suma pe care o primesc sa fie pe măsură importanței muncii mele sociale precum și a privațiunilor profesionale. Credeți că este prea mult? Pot fi comparat eu cu un inginer, profesor, medic, lucrător comercial, jurnalist, antreprenor etc? Poate doar din punct de vedere moral dar profesional niciodată. Eu daca nu sunt mulțumit de banii primiți că salariu, nu am voie sa mai prestez nimic. Celelalte categorii sociale pot sa mai aibă și alte activitati plătite? În fond problema nu cred că este de persoane, cred că este de sistem. Am constatat încă din trecutul nu foarte îndepărtat că se încearcă învrăjbirea claselor sociale între ele. Dacă sunteți jurnalist profesionist încercați o analiza complexa, completa și nepărtinitoare. Așa o să vedeți cum stau lucrurile. Cu respect Câtă Dumitrescu.

  6. Ștefan A.
    4.8.2017, 1:27 pm

    Domnule Grosu
    -Avem cei mai tineri pensionati militari din lume.
    – Au un raport invers proportional cu pensia . Cu cit a fost pensionat mai devreme , cu atit pensia e mai mare , marita , indexata , recalculata , s.a.m.d.
    Doua probleme care ne fac unicat mondial .
    Nici in Rusia, China , Corea de Nord nu se ajunge la astfel de aberatii .
    Cum zice domnul ministru de finante : ” deficitul pensilor e de 14 miliarde lei . Din aceasta suma , 6 miliarde sint datorate exclusiv pensilor militare”.
    Practic si matematic:
    Peste 5 milioane de pensionati “normali” creaza un deficit de 8 miliarde lei .
    78.000 pensionati MApN (nici 2 % din masa totala de pensionati din RO) creaza un deficit de 6 mililiarde lei . Adica 42% din intregul deficit a fondului de pensi .
    Retineti cifrele :
    sub 2 % pensionati produc 42 % din intregul deficit al pensilor .

    O putem vedea si altfel situatia :
    Conform datelor
    http://www.mapn.ro/buget/2017/plati_iunie.pdf

    78% din bugetul MApN pe primele 6 luni a mers in plata salarii , pensi , utilitati , despagubiri obligatorii .
    Cu ce ramane (22% ) vreau sa vad cine poate face instructie eficienta cu trupa dar si achizitionari de tehnica militara .
    Se poate marii bugetul si la 10% PIB . Cit timp salariile si pensile fac “partea leului” ramanem la vechea strategie : “sa vina NATO sa ne apere” .
    Mai mult nu ne putem permite cind sintem parteneri “strategici” cu USA ?
    Sau refuzam vehement, ascundem stiintific sub pres ce e normalitate in armata americana ?
    Respectiv :
    – pensia normala , adica intreaga de 100 % din salariu de baza (si vedeti ca “salariu de baza ” la americani nu include sporuri , prime , vechime ) la varsta de 62 de ani .
    – pensie de 102 % daca se accepta iesirea la pensie la virsta de 65 de ani .
    – Cu doar 20 ani vechime (cum au aproape totalitatea pensionatilor speciali militari din Romania ) , pensia garantata e de doar 20% din pensia intreaga .

    Asai ca face rau “patriotilor” nationali sa copieze modelul pensionistic din armata americana ? 🙂
    Evident la americani nu protesteaza nimeni .
    Ca au alte sabloane de onoare si demnitate a uniformei .
    La noi , unica tara unde armata a tras in propriul popor am resusit nu doar sa musamalizam , gratiem criminalii . Le dam si pensi pe masura “vitejiei” cumparand constintele tuturor celor in uniforma prin pensionari timpurii si cu pensi marete . Eventual reangajam tot la stat cu salarii marete (nasol sa traiesti din pensia speciala de 10.000 lei lunar) aceiasi pensionati speciali “cu greutate” .
    PS . Tot in USA , un ofiter pensionat nu are voie 5 ani sa ocupe o functie publica . Prin lege . Derogarea la doar 3 ani implica o aprobare speciala individuala din partea congresului .
    Prosti americanii astia .
    Asta e Romania anului 2017 .

    • Sergiu Simion
      4.8.2017, 8:36 pm

      “…………………..
      Prosti americanii astia .
      Asta e Romania anului 2017 .”

      Va puteti imagina cam cate vorbe de duh primiti de la romanii destepti pensionati la 40…50 de ani si reangajati a doua zi cumuland pe total mai ceva ca generalii americani, nu ?! 🙂

  7. Sergiu Simion
    4.8.2017, 8:20 pm

    Foarte bun articol, ca de obicei clar, concis si la obiect si pe o tema de mare impact ( singura mea rezerva este fata de unele excese de limbaj care nu cadreaza cu o tema atat de importanta ).
    Pe de alta parte, marturisesc ca dupa 28 de ani care au trecut deja, inteleg foarte bine revolta, amaraciunea si exasperarea domnului Grosu cu atat mai mult cu cat avem o societate civila cu zeci de mii de ONG-uri , dar ineficienta , si intelectuali publici care au cu totul alte prioritati in raport cu durerile inabusite ale cetatenilor.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Ultimul asalt al naționaliștilor români asupra capitalului autohton

Aș fi vrut să scriu textul ăsta peste vreo 2-3 zile. Mă tem însă că, până atunci, va fi început cea mai mare diversiune...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Băncile și piatra proștilor

Ieri, 30 august, premierul Tudose a reînființat uvertura ședințelor de guvern: a aruncat pe masă, cu un aer scârbit de puținătatea omenească pe care...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / România și Româniile lui Dragnea și Chirica: Jurnal (subversiv) de minivacanță într-o țară care nu reușește să muncească

Recunosc, cu tristețe, că maniera în care voi pune problema în rândurile care urmează s-ar putea să fie foarte desuetă: e mai degrabă pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Atenție la cele 3 cupluri

Noaptea și vara pe caniculă. Atunci când oamenii nu muncesc ziua, sau atunci când nu muncesc în logica funcționării instituțiilor – ci mută totul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Ce-i de făcut în câteva ore: Mai poate fi oprit ceva din guvernul ăsta ?

Câteva observații pe care le considerăm esențiale cu privire la guvernul Tudose – care urmează să fie votat peste câteva ore. Poate că în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română