Cristian Grosu / Guvernul mâinilor stângi și România lui

de Cristian Grosu | 4.1.2017 .

cristian-grosu-11Există doi nominalizați – care deseară vor deveni, împreună cu toată echipa, miniștri – care Nu au pur și simplu ce căuta în acest tablou. E vorba de dna. Sevil Shaidehh (la Dezvoltare) și de dl. Viorel Ștefan (la Finanțe).

Plecând de la prezența lor în acest cabinet, vom încerca să schițăm ceea ce credem noi că ne așteaptă în lunile următoare, în anul care tocmai a început.

Cei doi sunt cei mai ”expuși” din două motive :

Primul : sunt singurii care chiar știu cu ce se mănâncă ministerele pe care le vor conduce – sunt, adică, cei care chiar chiar înțeleg și chiar au expertiză pentru ce caută într-un guvern.

Al doilea : echipa aliniată de dl. Dragnea Nu e o echipă a dezvoltării și a necesităților momentului pentru România : cei doi vor fi prinși în menghina dintre considerentele EXCLUSIV politice după care a fost alcătuit cabinetul și propria lor expertiză : Sevil Shaidehh și Viorel Ștefan sunt singurii care se pot decredibiliza (pentru că au ce), pe de o parte, și care ar fi meritat să facă parte dintr-un guvern PSD ”pe bune” – pe de altă parte.

Ca să înțelegem de ce, să observăm puțin desenul și mandatul (formulat doar din frânturi de declarații ale șefului de partid) al actualului cabinet :

Liviu Dragnea a croit guvernul României exclusiv pentru agenda personală :

-, frica – frica efectivă – de-a nu se crea un pol de putere în partid prin accesul premierului și miniștrilor la tabloul de comandă care distribuie resursele. Nimeni nu cunoaște mai bine decât fostul vicepremier Dragnea cum poate fi doborât un lider de partid de către cineva care-și adjudecă ”teritoriul” și baronatele prin distribuirea inteligentă a acestor resurse.

-, planul lui Liviu Dragnea de-a ataca funcția prezidențială la alegerile următoare – prin rămânerea în poziția de lider suprem al partidului și posibilitatea de-a accesa, fără nici cea mai mică opoziție de expertiză, măsurile populiste care să-i aducă voturi : adică biciul și zăhărelul.

Or toate astea presupun existența unui – hai să-l numim așa – ”guvern din umbră”. Care chiar există. :

În acest moment, administrarea României urmează să se facă după un foarte ingenios triunghi : executanții desăvârșiți (cabinetul cu Grindeanu în frunte), echipa ”consultanților” (guvernul din umbră – dar fără decizie) și Decidentul – adică dl. Liviu Dragnea.

E o discuție ce soartă va avea echipa executanților desăvârșiți și când va lovi această soartă : peste câteva săptămâni, sau peste 8-9 luni – iar aici trebuie să pomenim și oferta ALDE – ai cărei miniștri respectă regula triunghiului.

Există, însă, lucruri aparent de neînțeles chiar și pentru această conjunctură : să le luăm la rând :

-,la Apărare: n-ar fi existat niciun pericol pentru Liviu Dragnea dacă acolo ar fi numit (pentru că nu de propuneri, ci de numiri vorbim, nu-i așa?) un ministru cu personalitate și experiență, adică un interlocutor impecabil și rutinat pentru NATO și ceilalți aliați.

-,la Interne – e explicabil : puțini își amintesc cum a refuzat însuși dl. Dragnea poziția de ministru de interne în primul guvern PDL-PSD : războaiele pentru ”doi și-un sfert” și reacțiunea șerpăraiei de acolo, pe care guvernul Cioloș s-a străduit să o spargă pentru a nu fi folosită, ca până acum, de un viitor guvern politic. Or, spulberarea ministrului de interne de către această șerpăraie se face cu prejudicii minime dacă în loc de o personalitate politică avem pe portofoliu o doamnă inocentă, inocentă, inocentă – adusă de dl. Dragnea, la propriu, de acasă. De acasă de la el.

-,Foarte interesantă – reactivarea dlui. Meleșcanu. E greu de evaluat dacă dl. Meleșcanu mai înțelege ceva din subtilitățile politicii externe de azi, ianuarie 2017, care vor face, în următorii ani diferența dintre drumul cel bun sau cel dezavantajos pe termen lung pe care-l are de ales România pe scena internațională.

Cert este că dl. Meleșcanu a apărut mereu pe scena internă la răscruci decisive : poziția României față de Rusia în anii 90, subminarea creării unei construcții politice în anul 2000 între ApR-ul său și PNL-ul lui Valeriu Stoica (care și venise cu acea propunere), șefia SIE în 2012 și darea lui afară de acolo – ambalată în candidatura la preziențiale. Dar numirea lui acolo, într-un moment internațional foarte tensionat și în condițiile în care PSD putea accesa varianta Bogdan Aurescu arată că ne-am putea situa și de această dată la o răscruce.

-,Aproape halucinante două numiri : cea de la Energie (poziție strategică în contextul politicii energetice europene) a unui domn care recunoaște negru pe alb, sub semnătură proprie, că nu se pricepe, și a unui începător din toate punctele de vedere la Comunicații (poziție care ține de securitatea națională – unde suntem ”hub cibernetic” pentru Ucraina – potrivit sarcinilor asumate internațional).

De bază, acolo, sunt miniștrii din umbră.

-, Educație ? Rămâne să vedem misiunea (că de mandat nu știu în ce măsură putem vorbi) a fostului rector al ASE, lipsit de experiența ansamblului : nimeni n-a reușit să pună încă ordine (cu excepția unui început de reformă inițiat de Mircea Dumitru) în oceanul de doctorate false ale oamenilor politici și în sistemul de creare a forșei de muncă calificate – de care România are nevoie în acest moment mai mult decât de bani.

-,Justiție – ei, aici, Da : Eminența cenușie a tuturor încercărilor de-a urca politicienii deasupra legii și maestrul procedurilor întunecate de-a răstălmăci orice normă, adaugă cu prezența sa o boare de mister peste realitatea acestor zile :

în paralel cu formarea guvernului, dl. Sebastian Ghiță trimite seară de seară la televizor câte o casetă cu dezvăluri din sistemul pe care l-a pus la punct Traian Băsescu (care-i e, acum, aliat) : miza oficială e curățarea Justiției de acoperiți – miza adevărată, sub pretextul primeia, dezlegare la corupție pentru cei doi ”penali” – Dnii. Dragnea , Tăriceanu, ceilalți pe care-i știm și cei pe care încă nu-i știm.

Prezența expertizei dlui.Cazanciuc la ședința de numiri de marți de la PSD adâncește misterul : în definitiv, ca lucrurile să meargă bine, e nevoie și de un profesionist.

-, Să mai vorbim de Dna. Birchal – ”vizionarul” printre afacerile europene între care trebuie să navigăm pentru a scăpa întregi după următorii 2 ani care ne-ar putea sili să facem alegeri incredibil de grele? Sau de dl. Daea, de la Agricultură, care se întoarce ca o nălucă din guvernul Năstase – epoca Culiță Tărâță sau Triță Făniță (”good old times”!) în PAC (noua politică agricolă europeană) ?

*

La ora când scriu acest text, miniștrii dlui. Dragnea trec în viteză prin Parlamentul dlui. Dragnea, iar eu am pe masă programul de guvernare în baza căruia politica României se face așa cum a făcut-o în Teleorman Dl. Dragnea – al doilea cel mai sărac (și nu atât sărac, cât ÎNAPOIAT) județ din România :

măsurile păstrează trendul mizei pe consum (care conservă ”marja de nesustenabilitate” a creșterii economice), importurile ne fac cotizanți la locurile de muncă din Polonia, Ungaria și Cehia (ar fi fost ultimul moment de-a scăpa de consumul din import pe datorie), protecția socială nu e una cu valoare de multiplicare ci rămâne un pumn de grăunțe aruncate la votanți, scăderi de taxe într-o țară fără buget și creșteri de salarii de 3 ori mai mari decât creșterea generală de productivitate.

Investiții? Dacă la măriri de salarii și scăderi de taxe există un calendar precis, la investiții nu există niciun timing. Vom vedea bugetul : cel făcut de Viorel Ștefan (dacă-l va face chiar el) și cel împins spre dezvoltarea din teritoriu de Sevil Shaidehh (dacă dna. însăși nu-i împinsă la minister cu lista favorizaților în buzunar).
România se întoarce la politica anilor 90 – iar PSD (de fapt, stânga – că dl.Tăriceanu tot de acolo e) chiar putea să alinieze un guvern adevărat. Agenda personală a dlui.Dragnea nu ne-a permis-o – astfel că vom continua creșterea pe baza subdezvoltării – a cărei ecuație am descris-o AICI.

Un mic remember : Guvernul mâinilor drepte: Emil Boc a prezentat miniştrii lui M.R. Ungureanu – (UnLINK AICI) – (da, și cu ei cursdeguvernare.ro s-a poziționat la fel). Ziarul nostru scria atunci despre asta în aceeași idee :

Istoria pare să se repete dar, de fapt, Nu se repetă: guvernul Ungureanu nu era susținut nici măcar de PDL (care l-a și dărâmat, în complicitate cu PSD) – nicicum să aibă susținere totală de aproape 70%, nu avea în față 4 ani de zburdat prin economia României, iar Răzvan Ungureanu avea altă stofă decât dl. Sorin Grindeanu – n-a pupat, adică, în genunchi, inelul, așa cum o face de câteva zile premierul dlui. Dragnea, care recunoaște public că abia de-acum urmează să citească programul de guvernare.

E un ”guvern al mâinilor stângi” mai periculos și mai păgubitor, căci algoritmul în care va funcționa va fi dublat de conjunctura internațională care se complică de la o lună la alta, și de dependența devastatoare a economiei românești de situația externă.

Pentru ce ? – rămâne să ne întrebăm noi, toți cei care vom ”beneficia” anul acesta de cele mai facile promisiuni electorale, rămânând să le plătim mai târziu în aceeași veșnică rostogolire a subdezvoltării, astfel că la capătul fiecărui ciclu ne trezim tot fără autostrăzi, tot fără forță de muncă calificată, tot fără domenii cu valoare adăugată mare, tot la mâna unei administrații care trăiește – direct sau indirect – din mită.

Iar dacă cineva se grăbește să răspundă că miza acestor lucruri e rămânerea lui Liviu Dragnea în fruntea partidului și intrarea în cursa pentru Cotroceni – sau, mai intelectual, resetarea stângii, haha (dl.Dâncu, de exemplu, speră asta) – putem răspunde că nici măcar asta nu e sigur :

toate astea s-ar putea dovedi zadarnice dacă dl. Dragnea e condamnat – cu oricât de puțin – în dosarul care se află pe rol, și care activează și ce a căpătat cu suspendare la condamnarea precedentă. Și i se va împlini tocmai teama sa de azi – ca serviciile să preia partidul. Firește, tot prin interpuși.

*

PS: Încerc să-mi închipui un guvern condus de Dacian Cioloș – în care premierul să stea mai mult pe la Bruxelles în timp ce acasă miniștrii săi știu fiecare ce are de făcut – cu o majoritate de 70% în parlament după ce va fi avut posibilitatea să-și facă singur echipa. Și suprapun acest guvern peste oferta dlui. Dragnea.

Publicat la data de 4.1.2017 .

3 comentarii

  1. Ștefan A.
    4.1.2017, 9:35 pm

    Nu a existat , nu exista nici un partid , guvern de dreapta sau stanga in Romania .
    Avem in schimb partide , guverne care in unison au aplicat strategii in folosul angajatilor bugetari si a pensionatilor speciali .
    Salariile bugetarilor si pensile sint unicele capitole din oricare buget de stat anual si care au cunoscut cresteri cu mult peste insasi cresterea PIB anuala .
    Pentru corectitudine 🙂 am putea enumera si al treilea capitol care a avut mereu mariri de fonduri (fara sa fie niciodata publicata o analiza a necesitatii acestor suplimentari . Care se fac atit prin bugetul de stat anual cit si supliment la suplimentare 🙂 prin faimoasele OUG de rectificare bugetara )
    Respectiv fondurile pentru servicile secrete .
    Cele mai secrete din lume .
    Ca NU stie nimeni cite cadre in uniforma platite sint pe statele de plata , citi civili angajati si cite activitati “economice” sub acoperire sint finantiate de servicii. Cu ce scop , in avantajul cui si in numele caror principii , e si mai secret . 🙂

  2. EU - 74 - RON
    5.1.2017, 6:44 pm

    În sfîrşit! Încă măcar o persoană care crede/ consideră/ prevede că nu prim-ministeriatul este ţinta lui Dragnea-Hahalera-BaroNaşu’DeLaDunăre (‘trăţi dom’ Grosu!). Ci Preşedinţia! Numai că, ne despărţim atunci cînd vine vorba de momentul ales pentru ,,atac”. Suntem în acord doar dacă ,,la alegerile următoare” înseamnă după un referendum reuşit de demitere. Pe care-l anticipez undeva prin toamnă. Toamna asta. 2017. Explic:
    – după ,,burduful” de majorări de pensii/ salarii, reduceri de impozite şi celelalte ce se preconizează a fi realizate/ legiferate în următoarele şase-opt luni, prin care FIDELIZEAZĂ (nu vreau să mă gîndesc ce termen aţi folosi dvs.) LA EXTREM electoratul propriu plus cel ce este beneficiar al acestor măsuri: aproximativ 90% din pensionari şi bugetari (fără familiile acestora) (din 6,2 milioane în total, rezultă vreo 5,5 milioane) din care (aş paria!) cel puţin 4,5 milioane ar ieşi la vot: am ajunge la 25% prezenţă din cele 18 mil. de pe liste şi la, una din condiţiile de succes ale Ref.-lui, procentul pentru unul dintre răspunsurile DA ori BA;
    – familiile bugetarilor: alte aprox. 400 mii;
    – alţii: beneficiari ai măsurilor de reducere a impozitului pe venit, reducerea fiscalităţii, creşterea/ridicarea plafoanelor CA pentru TVA, pentru IMM, altele: o sută-două de mii (numai din taxa de mediu, cel puţin cÎteva sute);
    – Netotul (la propriu; v-aţi lămurit, cred, deja) de Iohannis: va încerca să facă opoziţie atacînd la CC sau retrimiţînd în Parl. tot felul de legi (vezi şi cazul ,,102 taxe”) la care se adaugă (nu doar slaba!) proasta (putere de-) comunicare şi habarnismul său (,,IoHabarN-amMi-s”): rezolvă cu restul necesar validării ref.-lui.
    ________________________________________________________
    Pericolul vine…cam dintr-o altă parte. Pentru măcar o clipă: închipuiţi-vă că Programul de Guvernare ar avea succes (i s-a făcut cuiva rău acolo-n spate?)… Au intrat cu 45 % vot popular: cît ar putea avea la următoarele alegeri? Cum? Peste cîîît…?…Eeiii…atunci să te ţii…
    _________________________________________________________
    Dacă tot vă permiteţi Lux(’em Bourg)-ul să vă închipuiţi, d-le Grosu: imaginaţi-vă un Guvern cu premier Iohannis plecat la FIECARE SFÎRŞIT DE SĂPTĂMÎNĂ la Sibiu ,,în timp ce acasă miniștrii săi…şamd”
    şi astea cu Gorghiu/ Turcan/ Orban/ Predoiu/ oricine-altcineva-vreţi-dvs-poate-chiar-Iohannis preşedinte de partid, şef(i) la Camere, ,,realizator(i)-coordonator(i) de program de guvernare…Cum? Eeiii, haideţi, închipuiţi-vă…un pic măcar.. ,,Hai, că se poate!”.
    _______________________________________________________
    În orice caz: rămîn cu satisfacţia că nu sunt, totuşi, singurul care…

  3. EU - 74 - RON
    7.1.2017, 5:03 pm

    Cît (nu atît) despre Meleşcanu (mai degrabă despre (non-)politica externă a Ro), o altfel de opinie:

    http://www.flux24.ro/deutsche-welle-romania-in-mare-incurcatura/

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

România și BREXIT: Pagubele Bucureștiului în comparaţie cu ţările Europei Centrale şi de Est. Efecte limitate pe termen scurt, mari amenințări pe termen lung

Deşi se vor resimţi substanţial abia după 2019, când ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană se va fi consumat efectiv, efectele Brexit asupra României...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Concluziile FMI după o săptămână la București: nu mai e spațiu pentru alte reduceri de fiscalitate

România şi-a consolidat economia, în ultimii ani, după criză, însă reducerile de taxe şi impozite şi majorările salariale ce nu țin cont de productivitate,...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Lalele cu spini. „Populismul bun” şi „populismul rău”. Vestea bună şi vestea rea din alegerile olandeze

Puncte cheie: Pe termen scurt, vestea bună din Olanda este, desigur, că Geert Wilders şi partidul extremist anti-UE (PVV) nu au câştigat alegerile parlamentare...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Document – mult așteptatul Proiect al Legii prevenției: cele 396 de contravenții pentru care sancțiunile se dau cu preaviz

La 2 luni de la prezentarea în ședință de guvern a principiilor și a modului de funcționare a Legii prevenției, guvernul se pregătește să...Citeste mai departe »

Marin Pana

Puterea de cumpărare în ianuarie – la cea mai mare creştere anuală: dispunerea creșterii pe domenii de activitate

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna ianuarie 2017 a fost de 3.168 de lei cu 2,7% sub vârful sezonier atins în...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5552 lei
4.2149 lei
5.2643 lei

OPINII & EDITORIAL

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cei puțini și cei mulți: România iminentă și România unei lumi periculoase

Cristian Grosu

Cuvântul cheie al acestor ani e ”ireversibil”. Cheie: exact ca în imn – trecerea pragului critic de la care normalitatea intră în faza de...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română