Cristian Grosu / De ce Sorin Grindeanu încă nu a învățat ”programul de guvernare”

de Cristian Grosu | 6.6.2017 .

Moto: ”Singurul care ştie acel program din scoarţă-n scoarţă sunt eu, dar şi Sevil Shhaideh a început să se uite şi la părţile la care nu lucrase şi Sorin Grindeanu a început aseară.” (Liviu Dragnea – 30 decembrie 2016)

O parte (mică, dar esențială) a răspunsului la întrebarea din titlu e cum a decurs prima vizită a premierului Grindeanu, în luna februarie, la Bruxelles, și mai ales exotica întâlnire cu Jean Claude Juncker. Puțini (foarte puțini) știu amănuntele, așa că mai jos vom aborda și acea întâlnire.

Până atunci să ne aplecăm sumar pe problemele programului de guvernare și pe diversiunea creată în aceste zile de cuplul Dragnea-Firea pentru a masca primul mare eșec. Eșec nu al lui Sorin Grindeanu, ci al echipei din umbra președintelui PSD, care a făcut lege (prin legea bugetului) colecția de aberații pe care le cunoaștem astăzi cu toții. Pentru că din ianuarie până acum parcă au trecut ani…

Oamenii programului de guvernare

Sorin Grindeanu și miniștrii săi nu au nicio legătură cu așa numitul program de guvernare. Iar asta e un lucru bun: altfel, cine știe ce s-ar fi apucat să implementeze.

Programul de guvernare a fost croit de dl. Darius Vâlcov, fostul de la Finanțe urmărit penal, și ar trebui să fie un mister de ce dl. Liviu Dragnea și l-a însușit fără niciun dubiu : dl. Dragnea ar fi trebuit să știe, măcar ca fost președinte de Consiliu Județean, că un guvern nu poate scoate bani cu un simplu telefon la centru, așa cum o face un baron local.

Dar n-a fost un mister și din altă pricină : pe acel second life al programului de guvernare și-au dat girul câțiva specialiști ”de încredere” din instituții care ar trebui să colcăie de expertiză – în fapt, niște comuniști (nu socialiști) sadea, care nu doar că sunt setați să stoarcă economia privată, ci să o și urască de-a binelea.

Așa au fost aprinse artificiile:
atât ale patologiei provocate de incompetența părinților programului – impozitul pe gospodărie (nu cred că la ora asta există o țară europeană – de la Germania la Albania – care să poată pune în practică așa ceva în numai câțiva ani…) și creșterile spectaculoase de salarii, al căror impact a fost stopat de discuțiile formale sau informale cu păzitorii europeni ai limitei maxime de îndatorare,

cât și cele ale falsificării datelor de pornire la drum: cursul de schimb care nu va fi nici măcar o singură zi la valoarea din legea bugetului, miliardele de euro fonduri europene care s-ar putea să nu fie nici 10% din ce s-a prognozat ”ca venit sigur”, încasările la buget care nici măcar teoretic nu se pot ridica la înălțimea pixului dlui. Darius Vâlcov.

Un fel de off-topic – singura realizare a economistului Darius Vâlcov fusese scăderea TVA la alimente – și numai industria știe cât a costat-o asta. Industria, fazanii, partidele de vânătoare, folcloristele și alte lucruri drăguțe care înmoaie inima și celui mai auster contabil.

Prioritățile programului de guvernare – așa cum s-a executat el până acum

Guvernul Grindeanu a muncit realmente, poate mai mult decât orice alt guvern în primele sale 5 luni.

Acum le știm pe toate – dar privite de sus, ele arată cât de multe s-au făcut, totuși, de astă iarnă până acum :

1-,Ordonanța 13 – cu amnistia penală și grațierea: lunile ianuarie și februarie au fost consumate exclusiv pe această prioritate națională, cu sute de mii de oameni în stradă, cu o primă remaniere, cu conflictele sângeroase dintre taberele politice, servicii, justiție, stradă.

Nu era trecut în programul de guvernare ca primele 2 luni din cele 5 de până acum să se consume altfel, însă așa a vrut premierul de facto : Ordonanța grațierii a fost scrisă la cabinetul de la Parlament d dlui. Dragnea (așa cum cursdeguvernare.ro a arătat AICI_LINK).

Astfel că singurul lucru notabil de la Palatul Victoria a fost angajamentul la care Comisia Europeană a constrâns guvernul, de-a veni cu niște calcule plauzibile privind deficitul. Ceea ce guvernul și făcu.

2-,Pe zgomotul de fond al Ordonanței 13, a fost creată, în mare liniște, Ordonanța 9: cu un mai mic impact emoțional, dar mult mai periculoasă și mai în acord cu expertiza dlui. Dragnea.
Ordonanța 9 abolea limita maximă la care se poate împrumuta o primărie – și a fost nevoie de un artificiu nemaivăzut (trecerea explicită în legea bugetului a faptului că limita se păstrează) făcut de un lucid din guvern, ca să corecteze acea nevinovată adăugire făcută la Justiție – acolo unde încă mai lucra Florin Iordache , un fel de Darius Vâlcov al legii penale.

Aici merită menționat momentul de aur al guvernului Grindeanu: vizita premierului, în luna februarie, la Bruxelles. Era primul contact cu oficialii europeni, iar un plan de guvernare coerent, cu măsuri concrete și o listă de concesii convingătoare de negociat ar fi mers ca uns. A ieșit altceva :

Îl știm cu toții pe Jean Claude Juncker, cu excentricitățile lui. Să încercăm să ni-l închipuim trăgând un scaun lângă fotoliul vizitatorului – care avea deja fața tăbăcită de la întâlnirile anterioare cu alți oficiali – punând mâna pe el, intrându-i sub nări și spunându-i direct să-și bage mințile în cap, că lucrurile nu merg așa – Europei îi ajunge Ungaria lui Orban – și că angajamentele pe care și le va lua nu sunt o simplă formalitate, ci trebuie asumate în fața presei (singur) și, odată ajuns la București, chiar aplicate.

Cine știe, poate că întâlnirea ar fi avut alt rezultat și s-ar fi petrecut în timpul alocat ei, nu de trei ori mai puțin – dacă premierul român s-ar fi aflat cu șeful Comisiei între patru ochi. Dar premierul n-a fost lăsat singur cu Juncker.

3-, Legea impozitului pe gospodărie : chiuretajul a durat fix 2 luni, fără anestezie, cu câteva zeci de moașe – calcule, controverse, comparații și diversiuni. Progenitura ar fi murit, oricum, la naștere : România n-a fost în stare să țină corect nici măcar impozitul pe venitul global – la implementarea cotei unice, salariații de la ANAF încă mai încărcau declarații depuse cu doi ani în urmă…

Și marea dezinformare pentru economia privată

Din Legea salarizării unitare (o lege formatoare și modelatoare a economiei și administrației – AICI-LINK), știm cu toții că salariile vor crește cu până la 100%, că există bani la buget pentru asta, că prognozele sunt spectaculoase și că ”programul de guvernare va fi executat”.

Ceea ce nici Liviu Dragnea, nici C.P. Tăriceanu, nici Olguța Vasilescu și nici alți oficiali al PSD și ALDE NU au spus, este că această majorare vine la pachet cu transferul total al contribuțiilor sociale de la angajator la angajat – deși anunțul a fost făcut într-un cadru mai mult decât festiv (un link la galeria de fizionomii – AICI).

Această dezinformare prin omisiune – care privește în primul rând mediul privat, căci măririle se fac ”la stat”, care se compensează singur – s-a strecurat în surdină prin ”piață” (a prezentat-o explicit cursdeguvernare.ro ieri AICI-LINK) : niciunul din masculii alfa ai partidului n-a avut curajul să o anunțe explicit.
Ceva-ceva i-a scăpat ministrului de Finanțe – Viorel Ștefan, într-un interviu acordat pentru Reuters – dar și acolo, numai cu jumătate de gură : de când a fost luat de un perciune de dl. Liviu Dragnea și acuzat că ”nu știe să comunice”, omul strecoară pe ici pe colo câte-o aluzie.

Și Programul de guvernare

Cu o listă atât de lungă și de complicată pe cap, e greu de crezut că cineva a mai avut timp și pentru programul de guvernare :

a),Excedentul la bugetul consolidat (mic și firav) la 4 luni se bazează pe excedentele locale – acolo unde nu se mișcă mai nimic și nu se mai investește (să-și ia fiecare orașul și să și-l verifice, sau să ia Bucureștiul, acolo unde în afară de iepurași, ouțe și alte mărunțișuri nu se face absolut nimic) – banii ăia acoperă deficitul din bugetul central.

Și, atenție: venim după o creștere de 4,8% – campionii Europei: or lipsa acestor investiții anunță că nu vor fi bani nici în viitor.

b),În T1 s-au atras fonduri europene de 1,7 milioane (da, milioane) pe structural – de 800 (da, opt sute) de ori mai mici decât anul trecut) – în condițiile în care s-au făcut calcule pe 5 miliarde jumătate pe anul acesta.

Doar 2 din 10 autorități de management au fost acreditate – ceea ce nu reușise nici măcar guvernul Tăriceanu în materie de incompetență și dezinteres – când ne aflăm deja ja jumătatea exercițiului financiar.

c),Strategia energetică a României e disputată de vechile mafii fie din Parlament fie din piață, pe portofoliu stă un incompetent desăvârșit – pus acolo să conserve improvizația din care fură toată lumea – iar marilor coloși care au nevoie de investiții pentru a putea conta în ecuația energetică internațională le-au fost confiscate profiturile pentru a compensa cinfrele false pe care stă programul de guvernare.

d), Nimic la infrastructură.

Sorry – adică, ba da : 6 km din autostrada Comarnic – Brașov (da, nicio legătură cu coridoarele Pan-europene) au ajuns la o formă cu acționari secreți din Cipru, reclamată de Curtea de Conturi la DNA.

e),Blocaj și incertitudine în Parlament pe reglementările pentru învățământul profesional dual, de care piața muncii are nevoie ca de aer

f),Niciun proiect major articulat – pus măcar pe hârtie, măcar enunțat coerent.

g), la cheltuieli sunt invocate standardele europene (8,6% anvelopă salarială e în acord cu practica europenă – spune chiar azi ministrul de Finanțe) dar nimeni nu zice nimic de faptul că veniturile fiscale de 25% din PIB sunt mult sub orice închipuire europeană.

*

Dar mizele sunt altele : diversiunea la care asistăm în aceste zile – în care cuplul Dragnea – Firea se stropșesc la guvern – nu fac parte din implementarea ”programului de guvernare”. Ele sunt reglaje interne, reașezări de tabere, marcarea teritoriilor și zgomot de fond, atât de necesar în acest haos administrativ : nu-i de colo să anunți până ieri cpă dublezi salariile, iar acum să amâni totul pe anul viitor și să dai mărunțiș (LINK).

Un exemplu simplu e reproșul pe care primarul Bucureștiului i-l face premierului : nu i se dau niste terenuri sau niște cazărmi dezafectate pentru a face acolo cămine de bătrâni sau locuri de joacă – pe toate le-a făcut Primăria în București și numai astea mai rămăseseră… .
În realitate, guvernul i-a acordat Primăriei, prin Ordonanță de Urgență, atribuții sporite în a da avize inclusiv în zonele din perimetrul monumentelor protejate (și ce mare miză e clădirea de birouri Cathedral Plaza – în ciuda unui verdict al Justiției privind demolarea – cu o reîncercare de-a trece clădirea pe o nouă reavizare – un LINK-AICI) – așa că frustrările primăriței n-ar trebui să fie chiar așa de mari…

După 5 luni de guvernare, există două certitudini :

Nici Sorin Grindeanu n-a avut timp să învețe programul de guvernare,

Nici Liviu Dragnea n-a știut vreodată programul de guvernare.

Probabil că l-ar suna amândoi pe Darius Vâlcov, dar răspunsul lui îl știu amândoi pe de rost : Scădeți taxele și măriți salariile – graficele vi le fac eu.

***
PS: la această oră, toate guvernele își refac calculele de poziționare față de reforma care urmează în UE după alegerile din Germania. Vestea bună pentru guvernul PSD-ALDE e că de această dată nu vom mai fi presați de la Bruxelles să facem un lucru sau altul. Vestea cea rea e pentru noi, ceilalți : vom merge în ritmul guvernului PSD-ALDE.

Publicat la data de 6.6.2017 .

5 comentarii

  1. Truia Dan
    6.6.2017, 10:33 pm

    Da, asta e drama: vom merge în ritmul guvernului PSD-ALDE.
    Dupa ce ca sunt hulpavi si incompetenti, oamenii cu functii din coalitia dezastrului nu realizeaza ce moment important incepe in viata UE.
    Sau, mai stii, sunt atat de cinici incat isi dau seama ca a tine pasul cu nucleul dur euro – Germania, Franta – echivaleaza cu iesirea lor de pe scena politica !?
    N-as crede, nu sunt asa de inteligenti

  2. george
    13.6.2017, 8:20 pm

    Nu cristian Grosu era cel care spunea ca este imposibil sa ai ocrestere economica de 5,2%. Dupa ce INS a calculat in prima faza o crestere de 5,6% pe trim I a tot el spunea ca se datoreaza consumului. Dupa ce INS a aratat, ulterior ca de fapt cresterea se datoreaza mai ales industriei si serviciilor, in special IT a spus ca oricum e de rau.
    Singur ca s-au facut greseli cum ar fi:
    -eliminarea taxei pe constructiile speciale
    -eliminarea supraaccizei la carburanti (eventual cu o compensare pentru firmele de transport)
    -scaderea de la 16% la 10% a impozitului pentru pensiile ce depasec 2.000 lei
    -eliminarea contributiei la sanatate pentru toate pensiile s.a.
    restul e bla, bla , bla.
    -scaderea

    • Cristian Grosu
      13.6.2017, 8:53 pm

      Ba da, Stimate domn. Dar evitati sa spuneti pretul tuturor acestora: zero investitii. Zero investitii locale, ba chiar blocate. Zero cofinantari europene. Zero pasi inainte din absolut toate punctele de vedere fata de acum 5 ani. O tara cu infrastructura de lumea a 3-a (Nu e o metafora) cu o educatie defazata total fata de piata muncii si viitorul iminent. O tara dependenta pana la sânge de importuri, chiar pentru produse simple. Cât priveste ins- un secret: au ei datele de dincolo de comunicatele de pr. Le puteti gasi in analizele cursdeguvernare – va recomand analiza cu marimea cresterii la noi si la vecini. / in rest, think again si retinet pretul : o tara tinuta in lumea a 3-a de niste inconstienti de o foarte scazuta calitate umana.

  3. george
    13.6.2017, 8:24 pm

    Oricum n-are nicio importanta. Avea doi cititori siguri. A ramas dora cu unu

    • Cristian Grosu
      13.6.2017, 9:01 pm

      E chiar invers, Stimate domn. Sunteti multi – v-ati inmultit al naibii si ați contaminat toate colturile tarii: orice tanar care va priveste, va asculta argumentele, va urmareste faptele si afla cât costati, fuge mancand pamantul. O sa ramaneti singuri – uitati-va la alegerile de la Craiova. (da, nu sunteti singur sau doi-trei: v-ati inmultit al dracului de tare)

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Taxa de solidaritate cu junta militară. Ruinătorul război al cetățenilor de rangul 1 cu armata NATO

Lucrurile stau așa: generația de militari care a împușcat oameni la revoluție are pensii (speciale, desigur) mai mari decât generația care-și lasă sudoarea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Atenție la cele 3 cupluri

Noaptea și vara pe caniculă. Atunci când oamenii nu muncesc ziua, sau atunci când nu muncesc în logica funcționării instituțiilor – ci mută totul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Ce-i de făcut în câteva ore: Mai poate fi oprit ceva din guvernul ăsta ?

Câteva observații pe care le considerăm esențiale cu privire la guvernul Tudose – care urmează să fie votat peste câteva ore. Poate că în...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Atenție la Puterea a patra! Frăția celor 9 nazguli

Cu un picior în vacanță și cu unul în calculele consecințelor pe care le poate avea desemnarea – complicată și dubioasă – a noului...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Un Macron mai mic pentru 30 de luni: premierii celor 3 din România tuturor

Chiar ar trebui să avem emoții înainte de aflarea numelui viitorului premier – pentru că momentul nu e unul obișnuit. Ba chiar e atât...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română