Cristian Grosu / Autodiscreditarea SRI și Europa teroristă

de Cristian Grosu | 29.3.2016 .

Cristian-Grosu-11O problemă falsă și perfidă – în spațiul de discuție european : renunțăm la ”confort și libertăți individuale” (să se observe că pe primul loc propagandiștii au pus ”confortul”) sau la siguranța publică?

E a treia oară când o nenorocire adună la masă pe părinții țărilor UE. Ca de obicei, sinistra ipocrizie e pregătită să transfere lipsa de responsabilitate și coerență a mandatelor unor lideri de mucava, pe viața de zi cu zi până la moarte a cetățeanului harnic și pașnic.

În cele ce urmează, o scurtă demonstrație a faptului că agenda autorităților – europene și românești deopotrivă – e foarte diferită și de combaterea terorismului și de conservarea libertăților care au produs cel mai frumos sistem social din antichitate până astăzi.

S-o luăm de la București spre Bruxelles.

Lupta antiteroristă a unei instituții care se autodiscreditează zilnic

Din capul locului: mă număr printre cei care consideră că obligativitatea declarării identității la cumpărarea unei cartele prepay NU e un capăt de țară din punct de vedere al libertăților individuale și al amestecului statului în viața privată.
Așa cum cei care folosesc telefonul pe abonament au identitate precisă, nu văd care ar fi miza excepției pentru cei cu prepaid : oricum, încălcarea libertăților individuale nu ține de telefon și cartelă, ci de obișnuința statului de-a acționa abuziv și a intercepta fără control un telefon – fie el pe abonament sau pe cartelă prepay.

Or, aici e-aici :

Problema cartelelor prepay în România e alta și nu ține de cartele și de telefoane : ci de când și, mai ales, cine o readuce în discuție și cum ar putea să o folosească în funcție de cum o aduce în discuție.

Avem așa :

la câteva ceasuri după atentatele de la Bruxelles, Georgian Pop, șeful comisiei parlamentare de control al SRI iese și ”invită” SRI să facă o listă cu necesitățile legislative pentru a combate așa și pe dincolo…

Câteva zile mai târziu, iese și premierul Cioloș : are informații că s-ar fi folosit cartele prepay din România în pregătirea unor atentate.

Ambele intervenții discreditează, de fapt, SRI și ne pun în gardă privind maniera manipulatoare în care această instituție lucrează, indiferent dacă vorbim de ascultarea telefoanelor asumate cu identitate sau anonime :

Există 3 persoane care puteau cere – în acord cu fișa posturilor lor – readucerea în discuție a legislației pe cartelele prepay :

-șeful Comisiei de apărare și siguranță națională din Parlament : ar fi fost logic și de înțeles ca propunerea să vină de la grija acestei comisii de-a controla tot ce poate fi folosit în lupta antiteroristă

-președintele Klaus Iohannis – în calitate de om la care se adună toate informațiile și care are în fișa postului apărarea și securitatea națională

-însuși șeful SRI, Eduard Hellvig, care are interesul legitim să ceară puteri sporite și instrumente suplimentare – iar noi avem dreptul să i le dăm sau nu dacă ne convinge de necesitatea lor ; să i le dăm sau nu, prin comisia de control a SRI.

Dacă cererea ar fi venit din partea celor 3 persoane, readucerea în discuție a controlului cartelelor prepay ar fi fost transparentă și legitimă.

Or, ce-avem aici: șeful Comisiei de control pare mai preocupat el de restrângerea libertăților cetățenești (a ”confortului și libertăților individuale”) decât cei care au interesul să o ceară.

Nu avea a se amesteca în discuție nici premierul Cioloș : așa cum a expediat multe alte probleme la Parlament – pentru că acolo le era locul – primul ministru a intrat în acest joc (periculos – pentru lucizii care mai cred în separația puterilor în stat) și s-a lăsat folosit pentru readucerea pe agenda publică a unei chestiuni care NU privește guvernul.

Lăsând la o parte faptul că nu există nicio dovadă privind folosirea în atentate a cartelelor românești, premierul ar fi trebuit să apere reputația de țară sigură a României chiar și dacă așa ceva ar fi fost posibil. Cu atât mai mult cu cât state din Vest au respins ideea monitorizării cartelelor prepay.

Toate intervențiile din ultima săptămână arată un lucru: SRI e un organism netransparent din punct de vedere al activității și intențiilor sale, Comisia parlamentară care are în fișa postului să țină în frâu cererile și excesele SRI se comportă (și nu de azi de ieri) ca și cum ar fi pe statul de plată al SRI, singurele autorități care ar putea aduce discuția în zona transparentă a dezbaterii tac.

Cum să-și găsească un loc onorabil în percepția publică o instituție ca SRI dacă lucrează așa ? Și cum și-ar putea face treaba în societate o instituție bănuită – pe zi ce trece tot mai mult – de manipulare, când menirea ei e să ajute tocmai la păstrarea libertăților individuale și a valorilor unei societăți sănătoase pentru cetățeanul harnic și pașnic ?

Europa teroristă

Același lucru – dar pe o scară mai largă, mai perfidă și mai periculoasă – se petrece în Europa.

Câteva observații esențiale pentru momentul de inflexiune pe care-l trăiește acest continent măcinat de lipsa de viziune a unor lideri mici și mulți :

1-, Atentatele ultimilor ani arată că nu ne aflăm în fața unor teroriști singuratici și a unor frustrați social.

Ceea ce azi numim – impropriu ! – terorism, e un război declarat și oficial, cu un inamic vizibil și asumat, inamic care are deziderate politice precise, are o conducere competentă și un număr mare de combatanți infiltrați în teritoriul adversarului după cele mai elementare reguli de comando și diversiune.

2-, Liderii – mici și mulți – ai Europei NU vor să-și asume oficial această realitate :
a recunoaște oficial acest război presupune răspundere față de proprii cetățeni și față de siguranța din țările UE – și necesitatea implicării pe un front pe care-l evită din cauza calculelor geopolitice pe care și le face față de Orientul Mijlociu.

Occidentul tocmai a ratat rezolvarea problemei ISIS (care putea fi desființat în 2-3 săptămâni de război clasic determinat ) pentru că țările UE au preferat să se amestece acolo izolat și urmărind interese individuale punctuale.

Ar fi rezolvat 2 lucruri : ar fi sugrumat sursa principală de ”terorism” (s-ar fi dus peste inamic acasă la el) și ar fi diminuat serios fluxul de refugiați.

Dar nu a avut un plan coerent pentru așa ceva, pentru că amalgamul de interese naționale compromite orice concordie în așa numita ”mare familie europeană”.

3-, Are, însă, un alt plan : restrângerea libertăților propriilor cetățeni, cărora li se explică că au de ales între ”confort și libertăți indviduale” și ”siguranța publică”.

E planul cel mai ușor de pus în practică și cel mai probabil că se va întâmpla.

4-, Dar e un plan care NU va avea efectul scontat – atentatele se vor opri doar atunci când va decide ISIS nu când va fi ascultat la telefon și verificat în aeroport fiecare cetățean european :

O Europă care nu a fost și nu e în stare să meargă peste un inamic vizibil situat într-un spațiu bine determinat NU va fi în stare să se apere de proprii cetățeni care, având la dispoziție arme care pot fi fabricate după shoppingul de weekend, pot decide de pe-o lună pe alta unde și cum să lovească.

Să lovească tocmai pe cetățenii harnici și pașnici care au renunțat la libertățile individuale.

5-,Renunțarea la libertățile individuale Nu e o soluție fezabilă :

vedem acum că autoritățile belgiene erau la curent cu focarele de terorism, cunoșteau prezumtivii atacatori, îi aveau pe radar. Problema a fost nu ascultarea telefoanelor și monitorizarea indivizilor, ci lipsa de cooperare care tocmai macină Europa și în plan social, și în plan economic, și în planul securității :

valonii nu comunică cu francofonii, ce să te mai miri că Belgia nu comunică cu Franța după atentatele de la Paris ? Sau Germania cu Italia și UK ? Sau că serviciile secrete din țările ”aliate” nu comunică între ele – când aceste servicii au și alte priorități geostrategice de poziționare națională în noul context geopolitic al ”marii familii europene”?

6-, Ciza profundă de leadership :

Ceea ce s-a discutat la JAI săptămâna trecută s-a mai discutat după atentatele de la Paris. Cu reminiscențe din discuțiile de după atentatele de la Londra sau Madrid.

Astăzi, când trăim într-o lume fundamental diferită de cea de dinainte de invazia Ucrainei, de anexarea Crimeii și de intervenția în Orientul Mijlociu – discuția e în același punct, bine că merg alte discuții, mai prioritare :
sufocarea Greciei aflată pe linia frontului care a devenit Mediterana, North Stream II prin care Rusia își răsplătește cei câțiva aliați din ”marea familie”, jocul cu echilibrul economic în state cheie ale eurozonei pe baza tiparniței de bani (în fiecare an sunt alegeri pe undeva…) și, iată, mai nou, sacrificarea ”confortului și libertăților individuale” de dragul unei siguranțe publice apărate în modul cel mai primitiv cu putință.

Asta e oferta politică a marilor lideri europeni – pe aceste mâini stau mecanismele sociale și sistemul de libertăți și meritocrație care au creat cel mai frumos sistem social din antichitate încoace.

***
Revenind în România – acolo unde nu prea a mai rămas nimeni în viață dintre cei care și-ar putea aminti de sistemul de libertăți autentice și meritocrație – nu putem să nu observăm un lucru :

vacanța s-a terminat înainte de-a o începe și de-a ne fi terminat de pregătit bagajele. Iar problema nu sunt telefoanele – cu cartele prepaid sau cu abonament – , ci mecanismul care, scăpat de sub orice control autentic, nu s-a descurcat niciodată fără să le asculte.

Publicat la data de 29.3.2016 .

3 comentarii

  1. MirceaM
    29.3.2016, 1:33 pm

    De acord, de la cap la coada(mai putin aia cu parintii tarilor UE, lipsesc ghilimelele). Poate groparii…
    E de neinteles nediscutarea “mergerii peste ei”, ba chiar la nivel NATO, in fond state membre ale coalitei au fosta atacate de alt “stat”, si nu o data. Orice ezitare si tremurici este o victorie psihologica ptr agresori. Intrebarea e: suntem tampiti sau fricosi?

    • CzC
      7.4.2016, 4:50 pm

      Chiar credeti ca “parintii tarilor UE” si-ar asuma usor riscul unei interventii prelungite ca cea din Irak? Sau sa se bage intre Arabia Saudita si Iran, si suporterii lor? (care mai si variază rapid…).
      In rest numai de bine:)

  2. Elena C
    4.4.2016, 12:41 pm

    Punct cu punct, concluzia esentiala: “libertatea individuala” pentru “siguranta nationala”. Cred ca suntem si tampiti, si fricosi… sau dormim pe noi… Va multumim pentru articolul excelent!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

De ce nu se digitalizează Fiscul. Nu are în ce! Sediile adecvate vor costa 40 de milioane de euro. Plus TVA

La trei luni de la anunțul alarmant al noului președinte ANAF, Bogdan Nicolae Stoica, potrivit căruia sistemul informatic al instituției ”stă să crape”, Fiscul...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Serviciul britanic de Sănătate: Harta riscurilor de deces de-a lungul unei vieții

Serviciul Național de Sănătate (NHS) din Marea Britanie a pus la dispoziția cetățenilor din insulă un Atlas al riscurilor ce dovedește încă o dată cât...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Reforma monedei unice va începe cu convergenţa fiscală a Franţei şi Germaniei, cu politici economice şi de investiţii comune

Miniştrii de Finanţe german şi francez au decis luni constituirea unui grup de lucru bilateral, care să stabilească „o foaie de parcurs ambiţioasă” a...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Analiștii: Atenție, nici creșterea de peste 5% și nici majorarea salariilor nu sunt sustenabile

„Vestea proastă este că economia nu poate creşte sustenabil cu 5% numai pe bază de stimuli monetari, fiscali şi salariali”, a declarat marți Valentin...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cu strategia pe masă, înainte de dezbateri (2) / Sistemul Energetic Național- descrierea la zi și perspective

cursdeguvernare.ro organizează, miercuri, 24 mai 2017, în parteneriat cu Asociația Română a Companiilor de Exploatare și Producție Petrolieră – ROPEPCA, cu România Durabilă și...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5573 lei
4.0641 lei
5.2287 lei

OPINII & EDITORIAL

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Lecțiile alegerilor franceze. Eșecul partidelor, nevoia unei noi generații de lideri, cum poate fi învins extremismul, supraviețuirea Uniunii Europene

Valentin Naumescu

Puncte cheie: 66%-34% este mai mult decât scorul electoral între candidații Emmanuel Macron și Marine Le Pen, este reflectarea în sinteză a unei realități...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Țoapele și viermii: Scandalul de la Podul Constanța și gradul său de multiplicare

E o problemă pe care o ignorăm zilnic: cea de atitudine. În business, în relația cu administrația, în viața de zi cu zi. Până...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id