La obiect

În 5 ani, 5 milioane de români pot rămâne fără medic de familie. Ministerul caută soluții urgente

Numărul locurilor de la rezidenţiat va fi stabilit în funcţie de necesarul de medici pe fiecare specialitate, a anunţat miercuri ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea. Se… Mai mult

02.08.2018

Chestiunea

Blocarea reformei Fiscului: Niciun euro din creditul luat de la Banca Mondială nu s-a cheltuit în 2017 pentru dezvoltarea componentelor critice ale ANAF

  Dispare orice umbră de îndoială: pentru guvernele PSD-ALDE și pentru ”specialiștii din umbră” ai acestora este mai simplu să apeleze la artificii contabile, să… Mai mult

01.08.2018

Chestiunea

Adevăratul sabotaj al dezvoltării: activitatea în Cercetare s-a prăbușit. Odată cu creșterea numărului de doctorate

România este singura țară din regiune care a înregistrat o scădere a numărului de cercetători,  în perioada 2005 – 2015. În timp ce în Ungaria,… Mai mult

01.08.2018

Analiză

România vulnerabilă: Structura exporturilor româneşti le expune la riscuri. Nu există strategii realiste

Exporturile româneşti sunt prea puţin diversificate, astfel încât au o rezistență mică la variațiile de cerere rezultate din evoluția ciclului economic. Dezvoltarea exporturilor auto, sau mai… Mai mult

31.07.2018

Contribuţiile la pilonul doi – creştere sau scădere? Cota echivalentă la noul salariu brut

de Marin Pana , 2.4.2018

Potrivit art.43, alineatele 2 si 3 din legea 411/2004, amendate prin OUG 112/2007, contribuţiile la pensiile obligatorii administrate privat ar fi trebuit sa crească de la 2% iniţial până la 6% în anul 2016. Creşterea urma să se facă treptat cu câte o jumatate de punct procentual în fiecare an, până la stabilizarea pe termen lung a programului de intrare în vigoare a pilonului II.

Majorarea prevăzută în lege a fost limitată la doar o zecime de procent în 2016 şi oprită apoi, în 2017, la nivelul de 5,1% din salariul brut.

Transferul de contribuţii de la angajator la salariat a majorat brutul pentru acelaşi net, ceea ce impunea logic o reducere proporţională a nivelului contribuţiilor la pilonul II. Dar reducerea s-a făcut Nu până la 4,25%, cum ar fi fost normal ci până la 3,75%.

Întrebarea care se poate pune este de ce 3,75% şi nu 3,5% sau 4% dacă tot nu s-a mers pe calculul echivalent destul de simplu al trecerii de la 5,1% din ceva mai mic la echivalentul de 4,25% din ceva mai mare ?

Şi care ar trebui să fie noul brut ( respectiv noul net din 2018) pentru ca pensia administrată privat să nu aibă de suferit?

Dacă ne întoarcem în timp, la momentul deciziei de adoptare a nivelului de 3,75%, se poate observa o coincidenţă foarte interesantă. Conforma datelor oficiale communicate periodic de INS, creşterea medie a puterii de cumpărare a veniturilor salariale în lunile iunie, iulie şi septembrie 2017 a fost de 13,5%.

Dacă nu am fi avut inflaţie şi s-ar fi mers în acelaşi ritm de creştere a salariilor în economie, de la valoarea aleasă arbitrar de 2.614 lei net ( cea publicată de CNP ca reper în prognoza pe 2018), am fi ajuns la 2.965 lei net corespunzător unui brut de 5.069 lei. La care, dacă se aplică noua cotă de 3,75% obţinem exact cei 190 de lei contribuţie din anul anterior.

Cu alte cuvinte, nu s-ar fi observat nicio scădere a contribuţiilor în termeni nominali la pilonul II, chiar dacă ea ar fi fost certă în termeni reali şi, potrivit reglementărilor deja adoptate, suma pusă deoparte ar fi trebuit să crească potrivit cu noul brut. Totul bazat pe creşterile deja antamate pentru sectorul public dar, din păcate, greu de susţinut de către sectorul privat.

Doar aparent, pentru ca cineva să rămână cu contribuţia la pilonul doi la acelaşi nivel în 2018 ca şi în 2017 ( atenţie, nominal, fără a ţine cont de inflaţie) trebuia să beneficieze de o indexare de 13,5% la salariul brut.

Din păcate, pe final de an 2017, odată cu scăderea firească a ritmului de creştere a salariilor în termeni nominali s-a suprapus avansul inflaţiei generate tocmai de majorarea excesivă a veniturilor. Iar sporul de putere de cumpărare a salariului mediu a coborât sub 10% în noiembrie 2017 şi s-a dus tot mai jos, până la +3,5% în ianuarie 2018.

Una peste alta, în loc de această alchimie menită să păstreze aparenţele de păstrare a contribuţiilor la pilonul II şi din care este greu să mai înţeleagă cineva la ce indicatori a făcut trimitere măsura de diminuare a nivelului de taxare aplicat salariului brut, ar fi fost mai simplu şi mai corect să se facă transparent trecerea tehnică de la 5,1% la 4,25%.

Unii angajaţi au primit deja comunicările din partea administratorilor de pensii ( salariul pe ianuarie s-a dat în februarie iar plăţile către fonduri se fac cu un decalaj de două luni). Se vor găsi şi unii ( îndeosebi bugetari ) care vor vedea o creştere a sumelor dar majoritatea vor sesiza o scădere a sumelor în termeni nominali.

Or, aceste sume colectate la pilonul II erau gândite să acopere în viitor (prin diferenţa data de fructificarea lor în plasamente rentabile pe termen lung faţă de simpla acumulare a unui punctaj lipsit de conţinut economic) o foarte probabilă depreciere a valorii punctului de pensie. Aferentă scăderii inevitabile a raportului dintre contribuabili si pensionarii aflaţi în plată.

Pentru final am păstrat şi soluţia evidentă dacă se doreşte aplicarea până la capăt a programului demarat odată cu intrarea în UE de modernizare a sistemului de pensii prin adăugarea pilonului II. Cele 6% care trebuie atinse, potrivit legilor deja adoptate, înseamnă, potrivit unei reguli de 3 simplă elementară care arată că fostul 5,1% este 4,25% la noul brut, exact 5%.

Adică aplicarea până la capăt a programului înseamnă la noul mod de calcul al salariului brut aplicarea unei cote de 5% pentru constituirea pe parcursul perioadei de activitate a unei pensii private. Simplu de spus, să vedem cât de greu de aplicat.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.4.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Doi plagiatori, propuși de ministrul Educației în componența instituției care identifică plagiatele din tezele de doctorat

Vladimir Ionescu

Mircea Beuran și Ramona Lile, doi universitari în cazul cărora instituțiile de specialitate au dat verdict de plagiat, au fost selectați de Ministerul Educației pentru… Mai mult

Stiri

Piața auto la 7 luni din 2018: La 3 autoturisme second-hand importate se vinde unul nou

Razvan Diaconu

Pe ansamblul primelor șapte luni din 2018 se consemnează un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România de 274.195 unități, în aceeași perioadă fiind… Mai mult

Europa

Odiseea Greacă: Vindecarea completă, peste 42 de ani. Cifrele crizei și cicatricile

Adrian N Ionescu

Succesul ieșirii Greciei din programul asistenței de criză, condus de Comisia Europeană și FMI, lasă în urmă odiseea sacrificiilor făcute pentru răscumpărarea politicilor generoase ale… Mai mult

Stiri

Parteneriat germano-român pentru producţia de camioane militare la Braşov

Vladimir Ionescu

Importatorul unic de vehicule militare produse de Rheinmetall MAN, MHS Truck & Bus, a semnat un parteneriat de tip joint-venture cu fabrica de autocamioane Roman… Mai mult

Stiri

Ministrul Carmen Dan spune că a aflat despre ordinul de intervenție al jandarmilor după ce fusese semnat de prefectul Speranța Clișeru

Vladimir Ionescu

În cadrul anchetei interne a Ministerului de Interne au fost identificați 10 jandarmi care ar fi responsabili pentru agresarea a șase persoane participante la Protestul… Mai mult

Stiri

Republica Moldova speră să cumpere gaz mai ieftin. Din România sau de la Gazprom

Victor Bratu

Guvernul Republicii Moldova se concentrează pe finalizarea proiectului de conectare la sistemul european de gazoducte și nu se gândește deocamdată să renegocieze contractul de furnizare… Mai mult

Stiri

Sondaj INS: Problema numărul 1 a managerilor – cererea insuficientă

Adrian N Ionescu

Antreprerorii pun în primul rând pe seama cererii insuficiente activitatea redusă a companiilor din România, iar lipsa forţei de muncă şi problemele financiare ar fi… Mai mult