Evenimentul

Summitul 3SI: Primele inițiative aprobate la București: Rețea a Camerelor de Comerț și Fond de Investiții

În prima zi a summit-ului Inițiativei celor Trei Mări (3SI) organizat la București, oficialii platformei Iniţiativa celor Trei Mări au semnat, lunni, în cadrul Forumului… Mai mult

17.09.2018

La obiect

Schimburile comerciale cu exteriorul au avut ca efect scăderea PIB cu 1,6%

După analizarea datelor semnal, Institutul Național de Statistică a confirmat valorile iniţiale de 4% brut şi 4,2% ajustat cu sezonalitatea pe primul semestru al anului… Mai mult

17.09.2018

Analiză

România – ţara care a beneficiat cel mai mult de apartenenţa la UE. Atenţie, însă, la experienţa altora !

România este statul membru UE care a beneficiat cel mai mult de apartenenţa la Uniune, cu o creştere a nivelului de trai exprimat în PIB/locuitor… Mai mult

17.09.2018

La obiect

Competiție fiscală acerbă pentru stimularea R&D – România se joacă

Competiția fiscală la nivel global pentru atragerea unei activități economice s-a intensificat, mai ales în zona stimulentelor acordate pentru activitățile de cercetare-dezvoltare, arată studiul EY… Mai mult

17.09.2018

Consiliul IMM: Split TVA – lista efectelor nocive pentru companii

de Iulian Soare 9.8.2017

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR) nu susţine măsura plății defalcate a TVA, pentru că nu au fost analizate efectele asupra activităţii acestora şi iniţiatorul legii nu a respectat principiile fiscalității.

Argumentele deciziei CNIPMMR sunt următoarele, potrivit unui comunicat emis miercuri:

  • Inițiatorul proiectului nu a aplicat Testul IMM, nu a analizat efectele asupra activității întreprinderilor mici şi mijlocii, încălcând dispozitiile art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cu care:
    • “(1)Pentru asigurarea unui mediu favorabil iniţierii şi dezvoltării afacerilor, în procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, iniţiatorii vor respecta principiul “Gândiţi mai întâi la scară mică”, precum şi principiul numărului constant.
    • (2)Principiul “Gândiţi mai întâi la scară mică” presupune ca iniţiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii.
    • (3)Principiul numărului constant stabileşte că introducerea unor noi sarcini administrative – obligaţii de raportare/ conformare – pentru întreprinderi mici şi mijlocii trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.
    • (4)Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative prevăzute la alin. (1) se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectuează de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare a acestuia, şi constă în efectuarea unui sondaj cu privire la potenţialele efecte generate în activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii de introducerea noilor reglementări.

Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie să conducă la identificarea corecţiilor care se impun în definitivarea proiectului de act normativ.

    • (5)Este obligatorie consultarea organizaţiilor reprezentative ale întreprinderilor mici şi mijlocii privind conţinutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact şi a Testului IMM, cu valorificarea în mod corespunzător a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificării poziţiei lor, documente ce vor însoţi proiectul de act normativ până la adoptare”.
  • Inițiatorul proiectului nu a respectat principiile fiscalității, respectiv asigurarea informării contribuabililor, cu modificarea/completarea Codului fiscal “prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I”, precum și predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie să se asigure “stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii”, “pentru o perioadă de timp de cel puțin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii”.

Principiile stabilității legislative și predictibilității sunt foarte importante, investitorii pentru realizarea unei investitii luând măsuri vizând veniturile și cheltuielile pe cel putin 3 – 5 ani și luând în calcul toate elementele, mai ales cele fiscale.

  • Modificarea Codul fiscal și reglementarea mecanismului privind plata defalcată a TVA va avea efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:
    • costuri suplimentare generate de modificarea sistemelor informatice contabile;
    • costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare;
    • afectarea cash flow-ul și blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevazute termene de aprobare şi sancţiuni;
    • creșterea birocrației: dublarea numărului de plăți, măsuri suplimentare de verificare și de management pentru TVA (obligația contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligația de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentând TVA afferentă achizițiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA și de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor);
    • efort semnificativ de implementare tehnică, având în vedere termenul foarte scurt: instituirea plății defalcate a TVA obligatoriu începând cu 01 octombrie 2017;
    • neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, rețineri de garanții de bună execuție, sume achitate pe baza facturilor de decontare, în numele și contul altei persoane impozabile, compensări, etc.), în condițiile în care se majorează semnificativ amenzile (amendă egală cu 50% din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului; amendă cuprinsă între 2000 lei și 4000 lei; amendă egală cu 10% din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului).

Şi CNIPMMR aminteşte că România va fi singura țară din U.E. care va aplica mecanismul privind plata defalcată a TVA în mod generalizat și obligatoriu începând cu data de 1.10.2017 (pentru toate persoanele impozabile și instituțiile publice, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, cu exceptia persoanelor fizice impozabile care nu sunt înregistrate și nu au obligația să se înregistreze în scopuri de TVA).

Totodată, măsura plății defalcate a TVA a fost luată „fără consultări reale cu toate părțile interesate, fără analize de impact, fără testul IMM, fără testarea fezabilității mecanismului, fără clarificarea tuturor aspectelor procedurale, fără luarea în considerare a poziției partenerilor sociali, fără informarea și pregătirea contribuabililor”.

„În special pentru modificarea legilor organice, CNIPMMR reinterează importanța dialogului social calitativ:

  • “consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico-social”, potrivit dispozițiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicată,
  • “consultarea organizaţiilor reprezentative ale întreprinderilor mici şi mijlocii privind conţinutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact şi a Testului IMM, cu valorificarea în mod corespunzător a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificării poziţiei lor, documente ce vor însoţi proiectul de act normativ până la adoptare” potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (5) din Legea 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările ulterioare, pentru asigurarea respectării principiilor reglementării inteligente și stabilității cadrului legal.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.8.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Senatul a modificat Legea offshore: Cum?

Razvan Diaconu

Senatul a modificat luni Legea offshore, care stabileşte modul de exploatare a gazelor din Marea Neagră. Unul dintre amendamente prevede că pe durata acordurilor petroliere… Mai mult

Stiri

Carmen Dan: Urmărirea penală a șefilor Jandarmeriei, încercare de intimidare. Augustin Lazăr: Ancheta este imparțială

Mariana Bechir

Ministrul de Interne, Carmen Dan, l-a acuzat luni pe procurorul general, Augustin Lazăr, că ar încerca să intimideze Jandarmeria Română prin urmărirea penală a șefilor… Mai mult

Stiri

Management politic 100% la 100 de companii de stat – Parlamentul reia discuțiile pe legea care desființează guvernanța corporativă

Razvan Diaconu

Un nou proiect legislativ care prevede excluderea unor companii de stat de la cerințele legislației privind guvernanța corporativă este discutat în prezent în comisiile din… Mai mult

Stiri

Comisie de comisie de comisie: Liviu Dragnea a constituit grupul PSD care monitorizează îndeplinirea programului de guvernare

Razvan Diaconu

Conducerea PSD a decis înfiinţarea în partid a unui grup de urmărire a îndeplinirii programului de guvernare. Grupul este format din persoane care l-au sprijinit… Mai mult

Europa

Comisia Europeană a dat Polonia în judecată pentru legislația privind Curțea Supremă de Justiție

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a anunţat luni că a sesizat Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) în cazul legii adoptate de Polonia pentru reducerea vârstei de pensionare a… Mai mult

Stiri

Legea offshore: Comisia comună a Senatului respinge cererea de reexaminare a preşedintelui, dar adoptă amendamente

Razvan Diaconu

Cererea de reexaminare a preşedintelui Klaus Iohannis pentru Legea offshore a fost respinsă luni de Comisia comună economică şi pentru energie a Senatului, dar proiectul… Mai mult

Stiri

Republica Moldova / Curtea Constituţională suspendă, a patra oară, atribuţiile preşedintelui Dodon

Iulian Soare

Curtea Constituţională a Republicii Moldova i-a suspendat din nou atribuţiile preşedintelui Igor Dodon în contextul refuzului său de a numi noi miniştri din Guvernul Filip,… Mai mult