miercuri

24 aprilie, 2024

1 iunie, 2016

polonia europaComisia Europeană a adoptat miercuri opinia referitoare la statul de dreptul din Polonia, un nou pas din procedura lansată în ianuarie, după mai multe decizii controversate luate de guvernul conservator instaurat la Varșovia.

Textul nu a fost făcut public, dar un comunicat al CE informează că această opinie exprimă îngrijorările Comisiei.

Opinia evaluează situația statului de drept din Polonia și va sta la baza continuării dialogului dintre Bruxelles și Varșovia penrtu rezolvarea problemelor.


Dacă acestea nu vor fi rezolvate într-o perioadă de timp rezonabilă, Comisia va putea decide să elaboreze Recomandările, ceea ce ar înseamna intrarea în faza a doua a mecanismului statului de drept.

Principalele îngrijorări ale CE au fost declanșate de mai multe modificări legislative, printre care și cea prin care au fost limitate puterile Tribunalului Constituțional.

Cadrul Statului de Drept

Acest mecanism recent, numit Cadrul privind Statul de Drept (introdus în 2014) a fost conceput pentru a permite Comisiei și statului membru vizat să identifice împreună o soluție care să prevină apariția unei amenințări sistemice la adresa statului de drept de natură să devină un „risc clar de încălcare gravă” și care ar putea declanșa aplicarea articolului 7 din Tratatul UE (cel de suspendare a votului în Consiliul European).

Această primă dezbatere de orientare înseamnă declanșarea mecanismului și inițierea dialogului între cele două părți, adică lansarea „procedurii prealabile procedurii prevăzute la articolul 7”.


Procesul are trei etape:

Evaluarea Comisiei: Comisia va colecta și va examina toate informațiile relevante și va stabili dacă există indicii clare ale unei amenințări sistemice la adresa statului de drept. În cazul în care, în urma acestei evaluări, consideră că există în mod real o situație de amenințare sistemică la adresa statului de drept, Comisia va iniția un dialog cu statul membru vizat prin trimiterea „avizului său privind statul de drept”, care va constitui un avertisment pentru statul membru, și justificarea motivelor sale de îngrijorare. Comisia va da statului membru vizat posibilitatea de a răspunde.

Recomandarea Comisiei: într-o a doua etapă, cu excepția cazului în care chestiunea a fost deja soluționată în mod satisfăcător, Comisia va emite o „recomandare privind statul de drept” adresată statului membru. Comisia va recomanda statului membru ca, într-un termen stabilit, să rezolve problemele identificate și să o informeze cu privire la măsurile luate în acest scop. Comisia își va publica recomandarea.

Măsurile luate ca urmare a recomandării Comisiei: într-o a treia etapă, Comisia va monitoriza măsurile adoptate de statul membru ca urmare a recomandării. Dacă nu se ia nicio măsură satisfăcătoare în termenul stabilit, Comisia poate recurge la unul dintre mecanismele prevăzute la articolul 7 din Tratatul UE (inclusiv suspendarea dreptului de vot, care însă trebuie aprobată de toate statele membre).

Practic, suspendarea dreptului de vot este imposibilă, cât timp Polonia are mai mulți aliați – Ungaria (Viktor Orban fiind considerat nu doar modelul copiat de noua putere de la Varșovia, ci și motivul principal pentru care a fost instituit acest mecanism), Cehia și alte state central-europene unde se manifestă în ultimul timp o deviere de la linia dictată de la Bruxelles.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: