Comisia Europeană – set de soluții pentru evaziunea TVA. Nicio recomandare nu se refera la Split TVA. În Polonia s-a introdus opțional

de Claudiu Vrînceanu | 7.8.2017 .

Chiar în perioada în care guvernul pregătește mecanismul Split TVA, Comisia Europeană a elaborat un studiu cu recomandări concrete prin care Statul Român poate reduce fenomenul evazionist în domeniul TVA și prin care poate crește gradul de colectare a acestui tip de impozit fără a-i impovăra pe antreprenorii.

Propunerile Comisiei Europene vizează simplificarea, creșterea conformării și reducerea fraudei de TVA, dar fără sancționarea firmelor corecte.

Evaziunea pe zona de TVA reprezintă între 3-4% din PIB. Astfel, România ar trebui să implementeze măsurile incluse in pachetul de acțiuni elaborat de Comisia Europeană, care includ :

  •  Eliminarea obstacolelor privind TVA în comerțul online în interiorul pieței unice;
  • Simplificarea mecanismului de TVA pentru IMM-uri, în special în ceea ce privește mecanismul de rambursare, având în vedere că acestea suportă costuri mari privind rambursarea de TVA raportat la puterea lor financiară.
  • Îmbunătățirea cooperării între statele membre și cu cele din afara Uniunii
  • O administrare fiscală mai eficientă
  •  Îmbunătățirea conformării voluntare
  •   Derogări temporare de la cadrul general de TVA, respectiv introducerea temporară a măsurilor de taxare inversă.

Practic, măsura care creează mecanismul TVA Split nu se regăsește pe în studiul Comisiei Europene.

Mecanismul Split TVA va fi aplicat obligatoriu în România de la 1 octombrie printr-un proiect de Ordonanță al Guvernului Tudose. Firmele vor fi obligate să-și deschidă cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să primească de la clienți.

Contul defalcat de TVA va crea mari probleme mediului de afaceri, care a reacționat deja public cu privire la acest subiect important.

Spre exemplu, Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR)  a transmis Guvernului că propunerea legislativă de introducere a sistemului privind plata defalcată a TVA va genera dificultăți de cash-flow majore pentru contribuabilii onești și blocaje operaționale semnificative pentru toate părțile implicate – trezorerie, instituții de credit și ANAF – și a solicitat consultarea prealabilă a Comisiei Europene și efectuarea unui studiu de impact profund cu privire la costurile și beneficiile aferente tuturor părților implicate. CDR susține fără echivoc lupta împotriva evaziunii fiscale, dar în masură proporțională și fără a genera povară administrativă suplimentară.

Split TVA: Polonia îl va implementa opțional, obligativitatea trebuie să fie agreată de Comisia Europeană

Masura TVA Split incalca prevederile Codului Fiscal in materie de predictibilitate fiscala, Codul fiscal permite modificarea fiscalitatii si a regulilor fiscale cu minim 6 luni inainte de implementarea modificarii.

De exemplu, Polonia va introduce mecanismul de split TVA din 1 ianuarie 2018, ca mecanism optional.

Aprobarea si implementarea masurii de split TVA cu caracter obligatoriu trebuie sa fie comunicata si agreata cu Comisia Europeana.

Proiectul de ordonanță prin care instituie sistemul ”Split TVA” în România a fost finalizat și se află deocamdată în dezbatere publică.

În mod concret, contul defalcat de TVA (split payment) obligă sute de mii de companii să facă două plăti pentru fiecare factură achitată prin bancă: prima plată în contul deja existent pentru valoarea fără TVA a bunurilor sau serviciilor cumpărate și cea de a două plată în contul defalcat de TVA. Măsura introdusă de guvern îi va incărca pe antreprenori cu mai multă birocrație și va genera blocaje în economie.

Patronatele, reprezentanții mediului de afaceri autohton ori organizațiile care îi reprezintă pe investitorii străini nu s-au exprimat încă public cu privire la mecanismul Split TVA. După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifră de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar întreaga comunitate de afaceri din țara noastră, români și străini deopotrivă, acum guvernul propune un nou subiect: contul defalcat de TVA, potrivit avocatului Gabriel Biriș.

El a explicat de ce contul acesta de TVA are potențial distructiv semnificativ mai mare pentru economie decât toate măsurile pomenite anterior.

Antreprenorul Marius Ghenea e de părere că activitățile ilegale vor continua, deoarece se vor găsi noi metode de a eluda plată TVA-ului, iar cheia evaziunii este în documente false, nu în conturi bancare.

“Exemplul dat din Marea Britanie este de fapt o inițiativă recentă care privește numai comerțul online internațional (cross-border), deoarece acolo într-adevăr urmărirea circuitelor de plată a TVA-ului este mai dificilă; legislația NU a intrat încă în vigoare și este în prezent în consultare publica”, spune Marius Ghenea.

Măsura guvernului va genera probleme de cash-flow pentru companiile corecte întrucât blocarea banilor din TVA într-un cont separat poate opri fluxurile de plată ale firmei, astfel încât clienții, furnizorii și mai ales salariații vor fi afectați în mod direct. Practic, doar controlul fiscal poate debloca o sumă “prinsa” în contul de TVA, ceea ce înseamnă întârzieri de luni de zile, perioadă în care antreprenorii nu vor dispune de banii care, teoretic, le aparțin.

Reglementări

Mecanismul privind plata defalcată a TVA presupune în principal:

  • deschiderea unui cont de TVA de către persoanele impozabile, inclusiv instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA;
  •  plata de către beneficiari – instituții publice, persoane impozabile, cu excepția persoanelor fizice neînregistrate și care nu au obligația de a se înregistra în scopuri de TVA, a TVA aferente operațiunilor taxabile în contul distinct de TVA al furnizorului/prestatorului ;
  • virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de 3 zile de la încasare;
  • utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achizițiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum și a taxei datorate bugetului de stat;
  • posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF;
  • interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.

Publicat la data de 7.8.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Costul îndatorării statului crește și trage și cursul euro după el

Foamea de bani a guvernului determină o cerere tot mai mare pe piață, ceea ce duce la creșterea costului la care statul se împrumută și încurajează...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cum distruge politicul trecutul, prezentul și viitorul TAROM

O teorie intens vehiculată, în special după izbucnirea noului scandal legat de performanțele TAROM, este cea  potrivit căreia statul este cel mai prost administrator...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

Agenda de toamnă a provocărilor europene: Populismul și corupția din jumătatea de Est a UE în jocul Brexit

Agenda politică de toamnă a Comisiei Europene debutează în forță în această săptămână, odată cu publicarea de către guvernul britanic a noi strategii privind...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Institutul Molinari / România, locul 12 în topul celor mai mari rate ale fiscalităţii muncii din UE

Fiscalitatea muncii plasează România pe locul 12 în topul cu celor mai mari poveri fiscale a angajaților din Uniunea Europeană, față de statistica anterioară,...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Sondaj BNR: Băncile vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare în T3 din 2017

Instituțiile de credit vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare mai ales la creditele de consum pentru populație, în trimestrul 3 al acestui an...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română