Comisia Europeană a declanșat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă decizia Guvernului din 2013 de a șterge datorii ale CFR Marfă, în cuantum de circa 360 milioane euro, și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor bugetare ale companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Anunțul a fost făcut luni de către Comisarul Margrethe Vestager, care a afirmat: ”Piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este actualul operator pe această piață în România și a beneficiat de stingerea datoriilor publice și de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”.
Investigația anunțată de Comisarul Vestager va analiza:
- o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă privind transformarea în acțiuni a unei datorii de 1,6 miliarde lei în 2013
- eșecul de a colecta, începând cu anul 2010, datorii la plata asigurărilor sociale și a impozitelor datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor către CFR Infrastructură
În 2013, Guvernul Ponta a decis ca datoriile CFR Marfă să fie stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni. Guvernul a transmis atunci că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește „o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă în vederea creșterii atractivității la privatizare.
Privatizarea CFR Marfă reprezenta o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.
În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Tranzacția nu a mai fost însă finalizată, din cauză că băncile creditoare ale CFR Marfă nu au acceptat schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită.
Premierul Victor Ponta a cerut ulterior ca strategia de privatizare să fie reavizată de CSAT, iar președintele Traian Băsescu a cerut ca premierul să își asume răspunderea pentru privatizare.
După eșecul privatizării, Guvernul a promis FMI că va aplica o restructurara CFR Marfă, companie controlată de stat prin Ministerul Transporturilor.