joi

25 aprilie, 2024

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

6 mai, 2015

piata unica digitalaComisia Europeană a adoptat miercuri strategia privind crearea pieţei unice digitale, un plan aşteptat îndelung şi cerut încă de acum doi ani. Planul are 16 etape, care se vor derula în următorii 5 ani, şi include inclusiv propuneri privind legislaţie pentru drepturile de autor şi telecomunicaţii “mai modernă şi mai europeană”.

Strategia are la bază trei piloni:

  1. un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă;
  2. crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare;
  3. valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale

Comisia detaliază măsurile şi paşii pentru fiecare pilon al acestei strategii:


În cadrul Pilonului I: un acces mai bun al consumatorilor și al companiilor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă, Comisia va propune:

norme pentru a facilita comerțul electronic transfrontalier – ele sunt armonizate la nivelul UE şi se referă la norme privind contractele și protecția consumatorilor în cazul cumpărăturilor făcute online, indiferent dacă este vorba de obiecte fizice, cum ar fi pantofi ori mobilă sau conținut digital, precum cărți electronice sau aplicații.

Consumatorii urmează să beneficieze de o gamă mai largă de drepturi și de oferte, în timp ce companiile vor vinde mai ușor în alte țări ale UE.

  1. asigurarea respectării, cu o mai mare rapiditate și consecvență, a normelor de protecție a consumatorilor, prin revizuirea Regulamentului privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului;
  2. servicii de coletărie mai eficiente și mai accesibile ca preț. În prezent, 62 % din companiile care încearcă să vândă online afirmă că o barieră în acest sens o reprezintă costurile de coletărie prea ridicate
  3. încetarea blocării geografice nejustificate – o practică discriminatorie utilizată din motive comerciale, atunci când comercianții online fie refuză accesul consumatorilor la un site din cauza locului unde se află aceștia, fie îi redirecționează către un magazin local cu prețuri diferite. O asemenea blocare înseamnă că, de exemplu, clienții care închiriază autovehicule într-un anumit stat membru plătesc în cele din urmă mai mult pentru a închiria o mașină identică în aceeași destinație;
  4. identificarea eventualelor preocupări în materie de concurență care afectează piețele europene de comerț electronic. Prin urmare, Comisia a lansat astăzi o anchetă în materie de concurență antitrust în sectorul comerțului electronic în Uniunea Europeană
  5. o legislație modernă, mai europeană privind drepturile de autor: înainte de sfârșitul anului 2015 vor fi elaborate propuneri legislative pentru a reduce diferențele dintre regimurile naționale privind drepturile de autor și a facilita accesul online la opere pe scară mai largă în întreaga UE, inclusiv prin adoptarea altor măsuri de armonizare. Obiectivul constă în îmbunătățirea accesului oamenilor la conținutul cultural online, promovând, astfel, diversitatea culturală și creând noi oportunități pentru creatori și pentru industria de conținut.

Comisia vrea să se asigure că utilizatorii care achiziționează filme, muzică sau articole se pot bucura de acestea în timpul călătoriilor lor în Europa. Totodată, Comisia va examina rolul intermediarilor online în ceea ce privește lucrările protejate prin drepturi de autor și va intensifica măsurile de asigurare a respectării normelor în cazurile încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală la scară comercială;

  1. o revizuire a Directivei privind transmisiile prin satelit și cablu pentru a evalua dacă domeniul de aplicare al acesteia trebuie extins pentru a cuprinde transmisiile online ale difuzorilor și pentru a analiza modalitățile de a spori accesul transfrontalier la serviciile difuzorilor din Europa;
  2. reducerea sarcinii administrative cu care se confruntă mediul de afaceri din cauza regimurilor diferite de TVA: pentru ca vânzătorii de bunuri materiale către alte țări să beneficieze, de asemenea, de înregistrare și plată electronică unică, iar cu ajutorul unui prag comun de TVA, micile întreprinderi nou înființate să poată vinde online.

Măsurile aferente Pilonului II: crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare, constau în faptul că CE:

9. va prezenta o revizuire a normelor UE în domeniul telecomunicațiilor. Aceasta cuprinde

  • o coordonare mai eficientă a spectrului și criterii comune la nivelul UE pentru alocarea spectrului de frecvențe radio la nivel național;
  • crearea de stimulente pentru investiții în infrastructura de bandă largă de mare viteză;
  • asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru toți actorii de pe piață, tradiționali și noi, precum și crearea unui cadru instituțional eficient;
  1. va revizui cadrul mediatic audiovizualprin punerea accentului pe rolurile diferiților actori de pe piață în ceea ce privește promovarea operelor europene (posturile de televiziune, furnizorii de servicii audiovizuale la cerere etc.). Comisia va examina totodată modul în care pot fi adaptate normele existente (Directiva privind serviciile mass­media audiovizuale) la noile modele de afaceri pentru distribuirea conținutului;
  2. va efectua o analiză cuprinzătoare privind rolul pe piață al platformelor online (motoarele de căutare, mijloacele de comunicare sociale, magazinele de aplicații etc.). Aceasta va cuprinde aspecte precum
  • lipsa de transparență a rezultatelor de căutare și a practicilor de stabilire a prețurilor,
  • modul în care sunt folosite informațiile obținute,
  • relațiile dintre platforme și furnizori
  • promovarea serviciilor proprii în dezavantajul concurenților – în măsura în care nu sunt reglementate deja de dreptul concurenței.

De asemenea, analiza va examina cele mai bune modalități de combatere a conținutului ilegal de pe internet;

  1. va consolida încrederea în serviciile digitale, precum și securitatea acestora, în special în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. Pe baza noilor norme UE privind protecția datelor, care urmează să fie adoptate până la sfârșitul anului 2015, Comisia va revizui Directiva privind confidențialitatea în mediul electronic;
  2. va propune un parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetică în domeniul tehnologiilor, precum și soluții pentru securitatea rețelelor online.

În cadrul Pilonului III: valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale, Comisia:

14. va propune o „inițiativă europeană privind libera circulație a datelor”, cu scopul de a promova libera circulație a datelor în Uniunea Europeană.

Uneori noile servicii sunt împiedicate prin restricții privind locul în care se află datele sau accesul la date – restricții care, de multe ori, nu au nimic în comun cu protecția datelor cu caracter personal. Această nouă inițiativă va aborda restricțiile respective și va încuraja astfel inovarea.

Comisia va lansa, de asemenea, o inițiativă în domeniul cloud computingului la nivel european, care va viza certificarea serviciilor de tip cloud, schimbarea furnizorilor de servicii de tip cloud și un „cloud de cercetare”;

15. va defini prioritățile pentru standarde și interoperabilitate în domenii esențiale pentru piața unică digitală, cum ar fi e-sănătatea, planificarea transportului sau energia (contorizare inteligentă);

16. va susține o societate digitală favorabilă incluziunii, în care cetățenii au competențele potrivite pentru a profita de oportunitățile oferite de internet și a­și spori șansele de a obține un loc de muncă.

Un nou plan de acțiune privind e­guvernarea va permite, de asemenea, interconectarea registrelor comerțului din întreaga Europă, va asigura cooperarea diferitelor sisteme naționale și va garanta faptul că întreprinderile și cetățenii trebuie să își comunice datele numai o singură dată administrațiilor publice.

Astfel, administrațiile nu vor mai solicita de mai multe ori același informații atunci când pot să le utilizeze pe cele de care dispun deja. Această inițiativă „doar o singură dată” va reduce birocrația și ar putea genera economii de aproximativ 5 miliarde de euro pe an până în 2017. În plus, va fi accelerată punerea în aplicare a achizițiilor publice electronice și a semnăturilor electronice interoperabile.

Strategia va fi dscutată de liderii statelor europene la Consiliul European din 25-26 iunie.

Observaţii privind proiectul european

Actuala echipă de la Bruxelles a reuşit să propună aceast strategie de creare a pieţei unice digitale despre care se vorbeşte de ani de zile în UE. Iniţiativele politice anterioare au eşuat deoarece Comisia nu a fost capabilă să obţină sprijinul politic în negocierile din Consiliul European. Şi de această dată se pune întrebarea dacă statele membre vor fi dispuse să renunţe la bani şi putere de piaţă pentru a vota în favoarea acestei propuneri.

Altfel, strategia se va afla în aceeaşi situaţie ca iniţiativele anterioare, care nu au putut fi materializate din cauza blocajelor în negocierile dintre statele membre. Ideile actuale nu sunt revoluţionare, ci sunt propuneri pe baza unor compromisuri anterioare, însă pot îmbunătăţi perisajul digital al UE.

Principala idee de la care a pornit strategia este dorinţa UE de a lupta împotriva dominanţei online-ului de către companiile americane. Companiile europene au rămas în urma celor de peste Atlantic şi pierd în copetiţia cu acestea.

“Vreau să văd reţele telecom pancontinentale, servicii digitale care nu ţin cont de graniţe şi un val de strat-up-uri inovative în Europa”, a spus Jean-Claude Juncker.

Experţii Comisiei au estimat că piaţa unică digitală ar aduce în plus economiei europene 415 miliarde de euro annual şi ar crea sute de mii de noi locuri de muncă. În plus, competitivitatea economiei europene ar avea de câştigat pe termen lung.

Cum a comunicat Comisia beneficiile pieţei unice digitale

Prezentarea succintă a beneficiilor pieţei unice digitale se face printr-un filmuleţ în care vorbeşte preşedintele Comisiei, Jean-Caude Juncker. Filmuleţul poate fi vizionat la acest link.

Preşedintele Comisiei se autoironizează cu umor când spune că “şi un atehnic ca mine ştie că tehnologia trebuie să fie viitorul nostru”, iar alţi comisari sunt prezentaţi ca postând pe twitter – cum e cazul comisarului Kristalina Georgieva – sau schimbând SMS-uri – comisarii Ansip şi Timmermans .

Comisarul Andrus Ansip s-a plâns adesea că nu poate vedea meciurile campionatului eston în Bruxelles, din cauza geoblocking-ului (imposibilitatea de a vedea conţinut video într-o anumită ţară, ca de exemplu faptul că Netflix nu poate fi vizionat în România). În filmuleţul de 90 de secunde comisarul este arătat cum nu poate urmări un documentar olandez trimis de coloegul său Frans Timermmans.

Iar vicepreşedintele Jyrki Katainen, care se ocupă de planul de investiţii Juncker, se arată revoltat că, la încercarea de a cumpăra de pe internet cartea “Investment for Dummies” costurile de livrare transfrontalieră sunt mai mari decât preţul cărţii.

Sunt doar câteva exemplificări ale barierelor pe care o piaţă digitală europeană le-ar îndepărta.

 

 

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: