Coaliția pentru Dezvoltarea României: Split TVA va produce dificultăți majore în fluxul de numerar al companiilor

de Adrian N Ionescu | 10.8.2017 .

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) se declară vehement împotriva introducerii plății defalcate a TVA şi avertizează asupra consecințelor nefaste asupra companiilor.

Noul sistem va genera dificultăți majore de flux de numerar, va afecta dreptul de proprietate (ridicând astfel probleme de constituționalitate) și, de asemeni, va duce şi la încălcarea principiului liberei circulații a capitalului între state membre ale UE, potrivit unui raport al CDR, emis joi.

Mediul de afaceri din România îşi exprimă dezacordul cu privire la consecințele implementării noului sistem privind plata defalcată a TVA, prin care se intenționează utilizarea unui cont bancar dedicat încasărilor şi plăților de TVA.

„În opinia mediului de afaceri, implementarea unui astfel de sistem peste noapte, fără timp de pregătire și în lipsa unei analize de impact, va avea efecte majore la nivelul companiilor ce activează în România și își plătesc corect impozitele”, spune documentul citat.

Conform proiectului de ordonanță, sistemul privind plata defalcată a TVA se va aplica opțional începând cu 1 septembrie 2017, urmând a fi obligatoriu începând cu 1 octombrie 2017. Consecinţele sunt greu de ignorat:

Criză de lichidități sau chiar insolvență

În primul rând, noul sistem „va genera dificultăți majore de flux de numerar, cu consecința necesității atragerii unor noi surse de finanțare, sau în cazuri nefericite, chiar cu intrarea în insolvență a agenților economici onești”.

Mai mult, odată cu aplicarea sistemului vin și amenzi considerabile, de 10% – 50% din valoarea TVA nevirată în contul furnizorului / prestatorului, chiar şi în situația unor plăți făcute din greșeală în alte conturi decât conturile dedicate de TVA.

În plus, CDR remarcă inadvertența că, în vreme ce nota de fundamentare a proiectului de ordonanță prezintă noul mecanism ca pe o măsură de combatere a evaziunii fiscale, legea nu definește ca evaziune fiscală întârzierea plății sau neplata TVA declarată de un contribuabil.

„Mai mult, pentru combaterea situațiilor privind neachitarea sumelor de TVA la termen sunt deja aplicate măsuri penalizatoare prin Codul de procedură fiscală, precum impunerea dobânzilor şi penalităților de întârziere sau măsuri asigurătorii. Ca atare, evaziunea fiscală din domeniile cu risc fiscal ridicat de nedeclarare a veniturilor nu va fi combătută de noul sistem de plată defalcată a TVA”, potrivit raportului CDR.

Drepturile și principiile încălcate

În al doilea rând, Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) semnalează faptul că măsura „reprezintă o ingerință asupra dreptului de proprietate al firmelor, ceea ce ridică probleme de constituționalitate”, din cauză că sunt indisponibilizate sumele de TVA, „prin limitarea scopului pentru care pot fi folosite şi deci a dreptului de dispoziție asupra acestora”.

În al treilea rând, implementarea unui asemenea sistem în forma propusă atrage anumite consecințe şi obligații din prisma dreptului comunitar. Astfel,

  • pe de o parte, impunerea în sarcina contribuabililor nerezidenți înregistrați în scopuri de TVA în România a unei obligații de a deschide un cont bancar în România şi indisponibilizarea unor sume de bani în aceste conturi duce la o încălcare a liberei circulații a capitalului între state membre ale Uniunii Europene. Și,
  • pe de altă parte, limitarea scopului în care pot fi utilizate sumele de TVA colectată şi implicit a dreptului de dispoziție asupra acestora, poate atrage necesitatea obținerii unei aprobări din partea Comisiei Europene.

CDR amintește că o asemenea măsură nu a fost implementată în niciun alt stat membru al Uniunii Europene. Sisteme similare au fost propuse sau implementate „doar opțional sau doar pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat, fapt ce este documentat prin studii concludente (e.g. în Italia se aplică un sistem similar pentru sectorul public).

Pedeapsă pentru onești

În al patrulea rând, „contrar celor menționate în proiectul de ordonanță, acest sistem nu vine în ajutorul contribuabililor onești, ci dimpotrivă, le creează costuri, obligații şi sarcini suplimentare legate de:

  • adaptarea sistemelor IT şi a programelor de contabilitate,
  • actualizarea bazelor de date, modificarea procedurilor interne de lucru,
  • dezvoltarea de noi sisteme de plată şi monitorizarea plăților şi transferurile,
  • comisioane bancare suplimentare generate de dublarea tranzacțiilor,
  • costuri de personal suplimentare”.

„Anticipăm că măsura va cauza blocaje operaționale majore în activitatea tuturor părților implicate:

  • companiile, care în faza inițială vor trebui să efectueze toate demersurile necesare implementării noului sistem,
  • unitățile trezoreriei statului, care vor fi asaltate de un număr foarte mare de cereri privind conturile de TVA, precum şi
  • ANAF, care va trebui să aprobe toate solicitările de transfer din contul de TVA în contul curent”.

Având în vedere aspectele prezentate, membrii CDR nu susțin implementarea acestui sistem, căci anticipează „blocaje majore în activitatea companiilor şi a autorităților, fără existența unui efect real asupra evaziunii fiscale rezultate din nedeclararea veniturilor în domenii cunoscute a avea risc fiscal ridicat, dar cu costuri semnificative pentru contribuabilii onești.

CDR consideră necesară consultarea în prealabil a Comisiei Europene, precum şi întocmirea unui studiu care să evidențieze impactul asupra evaziunii fiscale şi costurile pentru mediul de afaceri. Implementarea cu caracter obligatoriu a sistemului la nivelul tuturor contribuabililor într-un termen extrem de redus – mai puțin de o lună – va conduce la consecințe extrem de grave pentru economia României”, spune documentul citat.

Alternative

În schimb, pentru combaterea evaziunii, „ar trebui dezvoltate şi implementate de urgență măsuri care şi-au dovedit eficiența în alte state membre UE precum Dosarul Standard de audit pentru taxe, obligativitatea utilizării unui software certificat pentru facturare, menținerea unei baze de date pentru monitorizarea centralizată a TVA”.

O măsură alternativă ar fi implementarea acestui sistem ca proiect pilot numai în anumite sectoare de activitate (conform modelului Italiei) care implică un grad ridicat de evaziune fiscală sau neconformare în ceea ce privește plata la timp a TVA la bugetul de stat, cu posibilitatea extinderii în cazul în care se dovedește eficiența sistemului.

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) este o inițiativă privată, apolitică, care reunește în total 45 de organizații și membri asociați. Este construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi, care contribuie voluntar cu resursele și expertiza necesară formulării unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri, potrivit propriei cărți de vizită.

CDR își desfășoară activitatea începând cu anul 2013, prin intermediul a 13 grupuri de lucru specializate pe următoarele domenii de activitate: Agricultură, Antreprenoriat, Educație, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Infrastructură, IT&C, Mediu, Muncă, Sănătate, servicii Financiare și Turism. Grupurile de lucru sunt formate din profesioniști și personalități cheie din mediul de afaceri, care reprezintă atât capitalul autohton, cât și cel străin. Grupurile de lucru sunt concepute să ofere sprijin și asistență de specialitate miniștrilor de resort în special pentru formularea de politici publice care contribuie la creșterea competitivității economiei românești.

Publicat la data de 10.8.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Novel Research: Contrabanda cu țigarete reîncepe să crească. Nivel spectaculos în vest

Piața neagră a țigaretelor a crescut în luna iulie, la 16%, cu 0,9 p.p. mai mult decât în mai 2017, arată noul studiu Novel...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Se înființează Registrul unic al operatorilor economici în domeniul apărării naționale

Operatorii economici autorizați să desfășoare activități legate de realizarea produselor militare, sensibile și strategice sau a serviciilor aferente acestora vor fi înscriși într-un registru...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

KeysFin: Trei sferturi dintre firmele din România apelează la întârzierea plăților către furnizori, ca formă de finanțare implicită

Trei sferturi dintre firmele din România au ajuns să apeleze la un tip informal de credit furnizor, întârziind plata datoriilor comerciale, în condițiile în...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția Președinției la modificările din Justiție: Un ”atac asupra statului de drept, independenței Justiției și a luptei împotriva corupției”

“Dacă acest amalgam de măsuri va fi asumat de Guvern și aprobat de Parlament, eforturile României de mai bine de 10 ani vor fi...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Reacția instituțiilor vizate de propunerile ministrului Toader / Parchetul general: ”Suprindere și îngrijorare” față de modificările anunțate de ministrul Justiției

După ce ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat miercuri modificările ce urmează a fi aduse legilor Justiției, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română