vineri

19 aprilie, 2024

10 martie, 2014

La numirea Cabinetului Ponta III s-a schimbat “doar structura și compoziția politică a Guvernului României, nu și Programul de guvernare”, se arată într-un comunicat al Curţii Constituţionale a României (CCR) care arată de ce a fost declarată inadmisibilă sesizarea PDL referitor la remaniere.

Magistraţii CCR au declarat sâmbătă, cu opt voturi “pentru” şi unul “împotrivă”, ca inadmisibilă sesizarea de neconstituţionalitate depusă de PDL şi parlamentari PMP şi PP DD.

Sesizarea de neconstituţionalitate cerea Curţii Constituţionale să stabilească, pe calea unui examen comparativ al Programului de guvernare aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr.45/2012 şi a Acordului politic încheiat de PSD cu UDMR, faptul că programul de guvernare aprobat de Parlament a fost modificat.


Judecătorii CCR nu au comparat programele, ci au reţinut, din actele trimise de guvern şi de către UDMR, următoarele:

  • angajamentele USL din 2012 au fost preluate şi asumate de formaţiunile politice care compun şi susţin Guvernul
  • Acordul guvernamental transmis de guvern la solicitarea Curţii Constituţionale, semnat de Victor Ponta, în calitate de prim ministru al României, şi de Kelemen Hunor, preşedintele UDMR, prevede, la art.1, că “Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR) face parte din formula guvernamentală şi îşi asumă programul Guvernului 2013-2016, adoptat de către Parlamentul României la data de 21 decembrie 2012

“Realizarea unui examen comparativ în sensul celor solicitate de autorii sesizării excedează controlului de constituţionalitate. Controlul Curţii Constituţionale nu poate privi decât constituţionalitatea hotărârii Parlamentului contestată în cauză”, explică CCR.

(DESCĂRCAŢI AICI COMUNICATUL CCR)

Caz inedit

Curtea Constituţională a României (CCR) a declarat inadmisibilă, sâmbătă, sesizarea PDL referitoare la votul acordat în Parlament Guvernului Ponta III astfel încât noul executiv, ai cărui miniştri au depus jurământul miercuri, este constituţional.

CCR nu a analizat punctual cererile din sesizarea PDL, ca să spună dacă există sau nu temeiuri.


Cazul a fost unul cu totul inedit, aşa cum a declarat preşedintele CCR: “Nu am mai găsit (un astfel de caz – n. red.). Lucrurile care se întâmplă la noi, în democraţiile consolidate nu se întâmplă”, a spus Augustin Zegrean, înainte de a intra la şedinţa de sâmbătă.

Concret, PDL a contestat doar constituţionalitatea hotărârii Parlamentului prin care a fost realizată schimbarea Guvernului, adică remanierea.

PDL susţine că, în situaţia schimbării sau completării Programului de guvernare, nu este vorba de o remaniere, aşa cum a declarat premierul Victor Ponta, ci trebuie urmate fie procedurile de la art. 103 din Constituţie, care impune ca premierul să-şi dea demisia şi să fie reluaţi toţi paşii numirii unui executiv, cu vot cerut în Parlament pentru un nou program de guvernare, fie pe art. 114 din Constituţie, cu angajarea răspunderii pe “un nou program, inclusiv de guvernare, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege”.

Premierul a spus însă că se aplică art. 85 din Constituţie referitor la remaniere.

Această situaţie nu a mai existat până acum. Într-o împrejurare asemănătoare s-a aflat România în 2007, când PDL a ieşit de la guvernare, însă atunci programul nu s-a schimbat şi nici nu a existat o altă coaliţie de guvernare, PNL reuşind să rămână la putere cu un guvern minoritar (doar 20% reprezentare în Parlament), dar cu o susţinere informală a PSD, în cele două camere.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: