Analiză

Deficitul la 10 luni, de trei ori mai mare decât anul trecut

În timp ce veniturile după primele 10 luni exprimate ca procentaj din PIB au crescut cu 0,3 puncte procentuale din PIB faţă de aceeaşi perioadă… Mai mult

03.12.2018

Analiză

Veniturile bugetare, minim istoric – sub două treimi din media UE ca pondere în PIB. Trend în scădere şi valori reduse pe toată linia

România s-a plasat în 2017 pe penultimul loc între statele membre UE la ponderea veniturilor bugetare în PIB, potrivit datelor Eurostat. Cu doar 25,8%, ţara… Mai mult

02.12.2018

Chestiunea

Responsabilitatea fiscal-bugetară în epoca Marii Uniri: O filosofie și mai multe cifre

Consiliul Superior Economic al României publica, în vara anului 1939, o serie de studii realizate de referenți ai Oficiului de Studii al Consiliului – în… Mai mult

30.11.2018

La obiect

PIB-ul României şi Marea Unire

În urma Marii Uniri din 1918, Produsul Intern Brut al României a crescut cu aproape 63%, de la 8,83 miliarde dolari, media perioadei 1911 –… Mai mult

30.11.2018

Cronicile

Cât loc mai are economia reală în socotelile băncilor: 20% din active sunt blocate la stat

de Alexandra Pele , 24.9.2018

Băncile din România au “blocat” 68,7 miliarde de lei în titluri de stat, instrumente folosite de guvern pentru “rostogolirea” datoriei publice şi pentru finanţarea deficitului bugetar.

Per ansamblu, sistemul bancar local este unul dintre cele mai expuse din UE pe sectorul guvernamental, ceea ce poate genera efecte nefavorabile pentru ambele părţi, dar şi pentru economie în general.

Anul trecut, volumul creditelor accesate de populaţie a consemnat un avans de 7,8%, în vreme ce stocul de credite acordate companiilor a înregistrat un salt de doar 2,5%, reiese din datele Băncii Naţionale a României (BNR).

Aceste rezultate sunt catalogată inclusiv de guvern drept “moderate”. În cea mai recentă strategie privind administrarea datoriei publice, executivul notează că avansul creditării, precum şi episoadele de surplus de lichiditate din piaţă (în 2017, indicele ROBOR, care măsoară dobânzile la care se împrumută între ele cele mai importante bănci din România, s-a dublat, una dintre explicaţii fiind episoade de lipsă de lichiditate) au făcut ca băncile să continue să fie principalii investitori pe piaţa internă a titlurilor de stat, în defavoarea companiilor şi a populaţiei.

La sfârşitul anului 2017, ponderea expunerii băncilor faţă de sectorul guvernamental era de 22,3% din totalul activelor, al doilea cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană, potrivit datelor Băncii Centrale Europene (BCE). Pe primul loc se află băncile din Ungaria, cu o expunere de aproape 25% din active pe titlurile suverane maghiare.

De altfel, expunerea foarte mare a băncilor pe titlurile şi garanţiile guvernamentale se numără printre cele mai mari vulnerabilităţi identificate de experţii Fondului Monetar Internaţional (FMI) la adresa sistemului financiar local. Testele de stres i-au determinat pe specialiştii FMI să recomande, ca măsură de precauţie în eventualitatea producerii unor efecte economice adverse (creşterea dobânzilor, o creştere a spread-urilor pentru obligaţiunile suverane, deprecierea leului şi contracţia PIB-ului), introducerea unor rezerve de capital care să crească rezistenţa băncilor şi care să protejeze împotriva riscurilor de pe urma unei expuneri mari pe obligaţiunile suverane.

Eugen Rădulescu, directorul Direcţiei de Stabilitate din cadrul BNR, a avertizat în repetate rânduri, în nume propriu, asupra expunerii prea mari a băncilor pe datoria publică a Românie. Anul trecut, Rădulescu a precizat că 14 bănci din România au o expunere cuprinsă între 0% și 10%, zece bănci au o expunere cuprinsă între 10% și 20%, în vreme ce şapte instituţii financiar-bancare din România au expuneri de peste 30%. Expunerea ar putea fi ceva mai mică, indicii în acest sens oferind cel mai recent Raport asupra Stabilităţii Financiare (iulie 2018).

O analiză a băncii centrale arată că pierderile potenţiale generate de portofoliul de titluri de stat ca urmare a unei creşteri neaşteptate a ratelor de dobândă cu 200 de puncte de bază ar putea determina o reducere a ratei fondurilor proprii totale la nivel de sistem cu până la 1,03 puncte procentuale. Impactul este ceva mai redus decât cel calculat în precedentul raport, pe fondul reducerii maturităţii portofoliilor de titluri de stat şi a volumului acestora.

Achiziţia de titluri de stat reprezintă o investiţie sigură pentru sistemul bancar (în sensul că puţine sunt situaţiile în care statele intră în incapacitate de plată), însă aceasta limitează resursele sale de finanţare a economiei reale. Pe de altă parte, o decizie a băncilor de a-şi reduce expunerea ar crea dificultăţi statului, care s-ar vedea nevoit să îşi caute şi alţi investitori.

O posibilă soluţie sunt fondurile de pensii private, cu deţineri de 18,3% din stocul total al datoriei guvernamentale interne, respectiv 26,2 miliarde de lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

O eventuală slăbire a acestor investitori, spre exemplu, prin eliminarea obligativităţii contribuţiilor la Pilonul II, ar putea subţia şi mai mult rândurile „cumpărătorilor” de datorie publică.

În acest context, o reorientare către piaţa externă ar putea fi o soluţie, însă nu una lipsită de riscuri, în special în perioada care urmează, catalogată de analişti drept o retragere a investitorilor către dolar şi economiile „stabile”, puternice, din Occident.

De la extern la intern şi înapoi

Anul acesta, România trebuie să returneze Comisiei Europene 1,4 miliarde de euro din pachetul de sprijing financiar accesat în urma crizei. În 2019, Guvernul mai are de achitat un miliard pentru a restitui împrumutul de la Bruxelles, urmând ca ultimele rate aferente creditului de urgenţă (datorate BERD, parte a grupului Băncii Mondiale) în valoare de circa un miliard de euro să ajungă la scadenţă în 2022-2023.

În ciuda faptul că executivul este aproape de a rambursa această datorie externă, pe termen mediu, serviciul datoriei publice guvernamentale indică o creştere a “ratelor” plătite creditorilor externi. Astfel, în următorii doi ani, Guvernul trebuie să “rostogolească” datorii externe în valoare de 33,7 miliarde de lei şi datorii interne aproape duble, de 65,6 miliarde de lei. Pentru anii 2023-2024, proiecţia Finanţelor indică datorii externe de rostogolit de 24,7 miliarde de lei şi datorii interne de circa 37 de miliarde de lei.

Asta în condiţiile în care creditele externe sunt mai scumpe decât cele interne. Din documentele Finanţelor reiese că anul viitor, ratele de capital aferente datoriei interne sunt de 30 de miliarde de lei, iar comisioanele de 5,3 miliarde de lei, în vreme ce pentru ratele de capital aferente datoriei externe, de mai puţin de jumătate (14,2 miliarde de lei), dobânzile şi comisioanele sunt tot de 5,3 miliarde de lei.

Pentru perioada 2018-2020, executivul îşi propune să rămână activ pe pieţele financiare internaţionale, dar, pentru a gestiona riscul valutar aferent unor împrumuturi în euro sau dolari, vede drept optim menţinerea ponderii datoriei denominate în lei la 45-60% din stocul total al datoriei. De asemenea, euro rămâne valuta preferată în ceea ce priveşte atragerea de credit străin, ponderea titluri în moneda unică europeană urmând să fie menţinută la cel puţin 80% din totalul datoriei denominată în valută.

La sfârşitul lui 2017, mai mult de jumătate din portofoliul datoriei publice era denominat în valută, un procent ridicat faţă de cel al altor state din afara blocului comunitar, însă nu de natură să îngrijoreze, reiese din strategia Finanţelor care invocă o volatilitate istoric redusă a leului în raport cu euro. „Aceasta reprezintă o pondere mare atât comparativ cu alte state membre UE care nu au adoptat moneda unică europeană, cât și cu state cu rating similar la nivel global. Chiar dacă această pondere sugerează o expunere semnificativă la riscul valutar, volatilitatea relativ scăzută a cursului de schimb leu/euro şi ponderea datoriei în valută emisă pe termen lung denominată în Euro fac ca riscul aferent acestei expuneri să fie mai uşor de administrat”, reiese din document.

Pe termen lung

Parte a strategiei Ministerului Finanţelor de gestionare a datoriei publice este reducerea împrumuturilor pe termen scurt, care ajung repede la scadenţă şi pentru care investitorii cer, în general, dobânzi mai mari. În perioada 2010-2017, datoria pe termen scurt a administraţiei publice a scăzut semnificativ, de aproape patru ori, ajungând la circa 15 miliarde de lei, respectiv 10,2 miliarde de lei în iulie 2018.

De altfel, Guvernul îşi propune să menţină cât mai jos ponderea scadenţelor. Spre exemplu, datoria scadentă în termen de un an nu ar urma să treacă de 25% pentru datoria în monedă naţională, respectiv de 20% pentru stocul total. Procentele sunt aceleaşi şi când vine vorba despre dobânzi variabile versus dobânzi fixe.

„Maturitatea medie rămasă ar trebui menţinută între 3,5 ani (minim) şi 5,0 ani pentru datoria în monedă naţională şi între 5,5 ani (minim) şi 7,0 ani pentru datoria totală”, se mai arată în cea mai recentă strategie legată de administrarea datoriei publice.

Băncile au nevoie de un portofoliu de titluri de stat deoarece acestea sunt acceptate drept active eligibile pentru operaţiunile de politică monetară, spre exemplu pentru a accesa bani la dobânda de politică monetară a BNR.

Pe de altă parte, acestea par a viza reducerea maturităţii portofoliului, în vreme ce statul urmăreşte creşterea sa astfel încât să plătească dobânzi mai mici. Totodată, băncile par a se orienta către reducerea expunerilor, în vreme ce nevoile de finanţare ale statului sunt tot mai mari. Doar în 2019 va avea nevoie de 70 de miliarde de lei pentru a rostogoli credite şi a plăti deficitul bugetar.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Parisul este, pentru al cincilea weekend la rând, blocat de proteste

Iulian Soare

În jur de 33.500 de protestatari au ieșit pe străzile marilor orașe din Franța, adică mai puțini decât jumătatea efectivelor de polițiști mobilizați în al… Mai mult

Stiri

Jean Claude Juncker: Viktor Orban produce știri false despre migrație și Brexit

Iulian Soare

Preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, l-a acuzat pe premierul unga, Viktor Orban că desfăşoară campanii de dezinformare cu privire la migraţie şi Brexit. „Am fost… Mai mult

Stiri

Dacian Cioloș și-a lansat partidul: Partidul Libertăţii, Unităţii şi Solidarităţii, deja înregistrat la Tribunal. Cererea de înregistrare a Mișcării România Împreună va fi retrasă

Victor Bratu

Dacian Cioloş a anunțat sâmbătă lansarea Partidului Libertăţii, Unităţii şi Solidarităţii (PLUS). Formaţiunea este deja înregistrată la Tribunal şi face parte din registrul partidelor politice.… Mai mult

Stiri

Fondul Proprietatea: Ministerul Transporturilor forțează ilegal numirea șefilor preferați la Portul Constanța

Adrian N Ionescu

Ministerul Transporturilor a cerut revocarea unor membri ai consiliului de administrație ai Portului Constanța și numirea altora, fără a furniza acționarului minoritar informațiile necesare și documente… Mai mult

Stiri

Alianța Vestului: Asocierea vizează proiectele din exerciţiul bugetar 2021 – 2027

Adrian N Ionescu

Alianţa Vestului este o asociere care vizează obținerea directă de fonduri europene în exerciţiul bugetar pentru 2021 – 2027, potrivit declarațiilor a doi dintre organizatorii… Mai mult

Europa

Acțiunile Gazprom au pierdut 5% din valoare după rezoluția de condamnare a proiectului emisă de Parlamentul European

Adrian N Ionescu

Compania rusă Gazprom a pierdut 4,66% din valoarea sa în termeni de capitalizare bursieră în săptămâna aceasta, după ce investitorii au sancționat veștile curente defavorabile.… Mai mult

Stiri

Australia recunoaște Ierusalimul de Vest drept capitală a Israelului

Adrian N Ionescu

Australia a anunţat sâmbătă că recunoaşte Ierusalimul de Vest drept capitală a Israelului, dar mutarea ambasadei de la Tel Aviv va avea de aşteptat încheierea… Mai mult