Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

de Marin Pana | 23.4.2017 .

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv pensiile obligatorii administrate privat.
Mesajul transmis de un administrator al unuia dintre fondurile private în care s-au strâns banii, prin care
titularii de conturi erau avertizaţi să fie atenţi cu modul în care va evolua pilonul II ( generator de pensie pentru ei la momentul când vor ieşi la pensie), a avut darul de a irita Executivul. Acesta a dezminţit categoric orice intenţie de a naţionaliza sumele în cauză şi a acuzat de rea intenţie transmiterea mesajului menţionat.

Ce s-a întâmplat de fapt…

Totul a plecat de la zvonistica din domeniul financiar, preluată mai mult sau mai puţin responsabil de politicieni de o culoare sau alta. Precum şi de la faptul că, realmente, în Ungaria şi Polonia naţionalizarea fondurilor strânse în cadrul pilonului II chiar s-a produs, în încercarea de a limita creşterea datoriei publice.

Ce se poate constata, de facto, la noi, lăsând la o parte argumentaţia savantă de ordin juridic şi complicaţiile unor termeni gen ”prorogare” ( a se citi amânare) utilizaţi la aplicarea unor legi deja votate, cert este că nivelul participaţiilor la pilonul II a fost îngheţat pe anul 2017 de guvernul politic rezultat în urma alegerilor de la finele lui 2016 exact la nivelul la care fusese majorat simbolic de către guvernul tehnocrat.

Concret, în prezent, în loc de 6% din salariul brut, cum ar fi trebuit dacă se respecta programul de creştere a contribuţiilor stabilit iniţial prin lege, se merge pe 5,1%. Ceea ce, la o primă vedere, este echivalent cu o penalizare de 15% pe anul în curs la pensia privată pentru cei care ar trebui să beneficieze ulterior de ea.

Gurile rele ar putea să-i spună chiar naţionalizare parţială, motivată de cerinţa încadrării forţate, la limită, în deficitul bugetar de 3% din PIB. decizie legată în plan logic de expandarea majorării punctului de pensie de la 917,50 lei (cât trebuia să fie, tot conform legii) la 1.000 de lei (de la mijlocul anului), strict pentru că aşa e decizia politică. Aceea de a favoriza pensionarii actuali, inevitabil mai atenţi la pensia pe care o încasează lunar, în dauna celor viitori, mai puţin atenţi la veniturile lor de peste ani de zile.

Evident, nerespectarea, pentru al doilea an consecutiv a graficului de majorare a contribuţiilor la pilonul II, aşa cum fusese stabilit prin legea iniţială, nu avea cum să nu deranjeze un administrator de fond care a venit în România bazat unui plan de afaceri în conformitate cu legea. Lege rămasă ulterior la mâna intereselor politice de moment.

În aceste condiţii, am putea denumi suspiciunea indusă de comunicatul fondului de pensii drept o suspiciune rezonabilă. Iar poziţia luată de acesta drept proactivă, în loc să aştepte să reacţioneze la o eventuală decizie discutabilă (ca să folosim un eufemism) a actualului Executiv. Discuţia fiind baza democraţiei iar suprimarea ei, sub orice formă, manifestarea dictaturii.

Până acum, s-ar putea trage concluzii eronate privind poziţionarea în raport cu problema menţionată.
Aşa încât prezentăm şi avantajul de a nu se respecta graficul iniţial şi de a nu avea 6% contribuţie la pilonul II, ci doar 5,1%. În acest sens, vom arăta, in extenso, cum se va majora pensia de stat (pilonul I) prin amânarea creşterii contribuţiei la pilonul II, care înseamnă un minus de vreo 30 de lei pe lună sau 360 de lei pe an la contribuţia acumulată în 2017 ( plus cât ar mai fi crescut suma în cauză prin investire ulterioară), pentru un salariu mediu brut.

Dar: … Răspuns şi exemple la o întrebare importantă pentru orice salariat

ASF a oferit pe site-ul propriu răspunsul la o întrebare esenţială pentru orice salariat : „Cum îmi este afectată pensia din sistemul public de contribuţia la sistemul fondurilor de pensii administrate privat Pilon II ?” Iată explicaţia oficială, cu exemplele eferente:

„Pentru perioadele de stagiu de cotizare realizate după 1 ianuarie 2011, inclusiv pentru personalul militar, la determinarea punctajului lunar se utilizează câştigul salarial brut/soldă brută sau, după caz, venitul lunar asigurat care a constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale.

Excepţii. În cazul asiguraţilor care contribuie la un fond de pensii administrat privat, punctajul lunar stabilit în condiţiile legii se corectează cu raportul dintre cota de contribuţie datorată la sistemul public de pensii şi cota de contribuţie prevăzută de lege pentru condiţii normale de muncă. Cota de contribuţie datorată la sistemul public de pensii se determină prin deducerea cotei de contribuţii aferente fondului de pensii administrat privat din cota de contribuţie de asigurări sociale aprobată pentru condiţii normale de muncă.

Această corecţie aplicată punctajului lunar calculat în condiţiile legii are în vedere faptul că o parte din contribuţia individuală a asiguratului se transferă la fondul de pensii administrat privat, pentru care va beneficia de o pensie privată, conform reglementărilor legale.

Exemplu O persoană a realizat în luna ianuarie 2011 un punctaj lunar de 1,25555 puncte, perioadă pentru care a contribuit şi la un fond de pensii administrat privat. Cota de contribuţie prevăzută de lege pentru condiţii normale de lucru pentru anul 2013 este de 31,3%. Cota de contribuţie pentru pensiile private obligatorii pentru anul 2013 este de 4%. Cota de contribuţie datorată sistemului public de pensii se determină prin deducerea cotei aferente fondurilor de pensii administrate privat din cota de contribuţie stabilită prin lege: 31,3% – 4% = 27,3%. Prin urmare, raportul cu care se corectează punctajul lunar aferent lunii ianuarie 2013 va fi de:

27,3/31,3 = 0,872204. În concluzie, punctajul lunar corectat aferent lunii ianuarie 2012 va fi de:

1,25555 x 0,90415 = 1,095096 puncte”

Sursa: asfromania.ro

Aşadar, în loc ca salariul dumneavoastră actual să fie ajustat cu 20,3%/26,3%=0,772 ( contribuţia actuală la pilonul I a celor care participă la pilonul II/contribuţia standard la pilonul I, redusă, între timp, de la 31,3% până la 26,3%) la calculul punctajului anual pentru stabilirea pensiei, ajustarea se va face cu doar 21,2%/26,3%=0,806, ceea ce vă va aduce un punctaj ceva mai mare la stabilirea pensiei de stat.

Mai clar, în loc să primiţi punctaj de pensie pentru 77% din salariu, veţi primi pentru 80% din salariu, până când nivelul de contribuţie prevăzut initial pentru pilonul II va fi atins.

Am făcut aceste precizări pentru a prezenta corect ambele feţe ale chestiunii şi a scoate din mintea unora că pensia privată cuvenită prin pilonul II ar fi ceva realmente în plus faţă de pensia de stat ce va fi încasată prin pilonul I.

Prin urmare, tot răul spre bine iar o eventuală tentativă ( deocamdată SF dacă ar fi să ne luăm după declaraţiile oficiale) de a umbla la banii strânşi în conturile private, acumulaţi la fondurile de pensii din pilonul II, s-ar împiedica şi de modul de calcul care afectează deja pensia cuvenită prin pilonul I.

Publicat la data de 23.4.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Marin Pana

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coşea

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Muresan

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Marin Pana

Prognoze şi Tudose

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română