joi

25 aprilie, 2024

6 decembrie, 2015

infrastructuraMinisterul Transporturilor ar urma să aibă în 2016 un buget de 11,8 miliarde de lei, în scădere cu 7,6% faţă de execuţia preliminară din acest an, potrivit propunerilor din proiectul de buget dat publicității de guvern.

Printre obiectivele prioritare se numără continuarea proiectelor aflate în derulare, precum şi atragererea de fonduri europene pentru finalizarea autostrăzilor în lucru şi începerea lucrărilor la cele din Master Planul pentru Transporturi.

Cum vor fi cheltuiţi banii

  • Subvenţiile acordate de Transporturi se vor ridica la 1,9 miliarde de lei, în creştere cu 3,3% faţă de anul acesta.
  • Pentru proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare s-a bugetat suma de 1,6 miliarde de lei, în scădere cu 58,2%. La aceasta se mai adaugă 4,1 miliarde de lei pentru proiectele europene aferente cadrului financiar 2014-2020, potrivit proiectului de buget.
  • Cheltuielile legate de dobânzi vor scădea cu 6,3%, la 51,3 milioane de lei.
  • Cheltuielile de personal ar urma să înregistreze o creştere de 8,7%, ajungând la circa 20 de milioane de lei, în vreme ce cheltuielile pentru bunuri şi servicii se vor fi menţinute la acelaşi nivel (circa 9,8 milioane de lei).

Programele şi alocările din 2016


Pentru programelor de dezvoltare a infrastructurii s-au alocat fonduri totale de 7,4 miliarde de lei de la bugetul de stat, cu 2,4 milioane de lei în plus faţă de execuţia preliminară din 2015.

  • Pentru programul de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier (autostrăzi, variante de ocolire) s-au bugetat 2,5 miliarde de lei, faţă de 2,1 anul acesta.
  • Pentru programul de exploatare a capacităţilor de transport cu metroul s-au alocat 1,7 miliarde de lei faţă de 1,5 miliarde de lei în acest an.
  • Pentru programul de modernizare a drumurilor naţionale au fost alocate 1,1 miliarde de lei, în scădere cu 27,9% faţă de execuţia din 2015, de circa 1,5 miliarde de lei.
  • Pentru programul de asigurare a volumului de transport feroviar public de călători – 1,2 miliarde de lei faţă de 1,1 în acest an.
  • Pentru repararea, consolidarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere: 519,2 milioane de lei (faţă de 807,9 milioane de lei anul acesta).
  • Pentru programul de reparaţii curente la infrastructura ferată publică – 150 de milioane de lei faţă de 85,2 în 2015.
  • Programul de menţinere a condiţiilor de navigaţie pe Dunăre are bugetat 34,9 milioane de lei în 2016, faţă de 29,7 milioane de lei în 2015.

Pentru proiecte de infrastructură, România are alocate în exerciţiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene fonduri în valoare de 9,4 miliarde de euro, în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare

Proiecte prioritare ale Transporturilor

Guvernul a realizat o prioritizare a proiectelor de infrastructură de transport în funcţie de obiectivele stabilite în cadrul Master Planului General de Transport aprobat de Comisia Europeană. Obiectivele menţionate în proiectul de buget ar urma să fie finanţate în perioada 2016-2019.

Infrastructură rutieră:

  • Continuarea lucrărilor la autostrada Lugoj-Deva, la autostrada Timişoara-Lugoj, la varianta de ocolire a Timişoarei şi la autostrada Orăştie-Sibiu.
  • Continuarea lucrărilor la autostrada Transilvania.
  • Revizuirea documentaţiei tehnico-economice şi începerea lucrărilor pentru autostrada Piteşti-Sibiu.
  • Realizarea coridoarelor de legătură cu autostrăzile, prin intermediul drumurilor europene şi drumurilor expres.
  • Continuarea programului de construcţie a variantelor de ocolire: Târgu Mureş, Bacău, Carei, Craiova Sud, Târgu Jiu, Caracal, Comarnic, Buşteni, Câmpina, Mihăileşti, Săcuieni.
  • Reabilitarea podurilor şi pasajelor: reabilitarea podului Giurgiu peste Dunăre şi a pasajului suprateran peste drumul de centură al municipiului Oradea.

Principalele proiecte finanţate din fonduri europene sunt: autostrada Lugoj-Deva, autostrada Timişoara-Lugoj şi varianta de ocolire a municipiului Timişoara, autostrada Orăştie-Sibiu, autostrada Transilvania, autostrada Piteşti-Sibiu şi variantele de ocolire o oraşelor Târgu Mureş, Bacău, Carei, Craiova, Târgu Jiu, Caracal, Mihăilesşti şi Săcuieni.

Infrastructură feroviară:

  • Modernizarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Arad-Simeria-Coslariu-Sighişoara.
  • Modernizarea a 30 de staţii de cale ferată dintre care 16 se află în execuţei.
  • Modernizarea instalaţiilor pentru creşterea siguranţei circulaţiei: proiectul-pilot de implementare a Sistemului Feroviar European de Management al Traficului nivel 2 (ERTMS nivel 2).
  • Dezvoltarea transportului de tip RO-LA şi a platformelor de transport intermodal.

Din fonduri europene sunt finanţate proiectele de reabilitare a căii ferate de la frontieră şi cele de modernizare a staţiilor de cale ferată.

Metrou:

  • Extinderea reţelei de metrou prin executarea tronsoanelor: 1 Mai-Laminorului-Lac Străuleşti; Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon.
  • Achiziţia de material rulant pentru înnoirea parcului existent cât şi dotarea noilor magistrale de metrou cu trenuri.

Infrastructură aeriană:

  • Continuarea implementării programelor strategice de dezvoltare aferente aeroporturilor cuprinse în reţeaua centrală de transport european (TEN-T), respectiv Aeroporturi Bucureşti şi Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” din Timişoara.
  • Sprijinirea programelor de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii aeroportuare la aeroporturile regionale, inclusiv a accesării de fonduri europene, astfel încât acestea să ofere condiţii pentru dezvoltarea traficului de pasageri şi mărfuri şi să se transforme în reali poli de dezvoltare regională.
  • Finanţarea funcţionării şi menţinerii standardelor de siguranţă şi securitate pe Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu” din Constanţa, având în vedere caracterul strategic al acestui aeroport.
  • Continuarea procesului de eficientizare a companiei TAROM şi de pregătire a acesteia pentru privatizare, în condiţii de piaţă favorabile.
  • Continuarea procesului de implementare a conceptului de Bloc Funcţional de Spaţiu Aerian instituit între România şi Bulgaria.
  • Sprijinirea implementării unor proiecte având ca efect reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul aviaţiei civile.
  • Continuarea proiectului de investiţii al ROMATSA privind instalarea şi modernizarea sistemului de aterizare instrumentală.

Infrastructură navală:

  • Dezvoltarea de terminale specializate în portul Constanţa.
  • Platformă industrială în portul Constanţa Sud.
  • Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre între Călăraşi şi Brăila.
  • Modernizarea ecluzelor: echipamente şi instalaţii la Canalul Dunăre-Marea Neagră şi Poarta Albă Midia-Năvodari.
  • Modernizarea porturilor dunărene şi dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale (Giurgiu, Corabia, Galaţi), proiecte de modernizare finanţate din fonduri europene.

Transport intermodal:

  • Realizarea de centre intermodale prin accesarea unor proiecte cu finanţare europeană. Locaţii prioritare: Bucureşti, Timişoara, Oradea, Cluj-Napoca, Bacău.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: