La obiect

Câteva calcule: modificările salariale pe 2018. Realitate, impresii, realitate

Mutarea (până la urmă și aceea incompletă ) contribuţiilor de la angajator la angajat, modificarea cotelor de taxare a muncii şi reducerea impozitului pe venit… Mai mult

08.02.2018

La obiect

Legea ”creșterii salariilor” a devenit scandal național: mediul privat și categorii întregi de bugetari sunt în aceeași oală cu administrația derutată

Agitația ultimelor două zile arată că, pe măsură ce se apropie virarea primelor salarii rezultate din “revoluția fiscală” a PSD – ALDE, haosul din administrație… Mai mult

07.02.2018

Evenimentul

UE își asumă aderarea ţărilor din Balcanii de Vest – strategia și calendarul. Republica Moldova a ratat trenul

Şase ţări grupate în Balcanii de Vest, Serbia, Muntenegru, Macedonia, Bosnia şi Herţegovina. Albania şi Kosovo, au primit undă verde pentru începerea procesului de aderarea… Mai mult

07.02.2018

La obiect

Riscurile vin din politica fiscală și din cea de venituri: Argumentele și țintele BNR la creșterea dobânzii de referință

Riscurile și incertitudinile care au dus la majorarea dobânzii de politică monetară „provin în principal din conduita politicii fiscale și a celei de venituri, din… Mai mult

07.02.2018

Bugetul 2012: cum ni s-a scurtat şi întins plapuma din 2008 încoace

de Marin Pana 5.12.2011

Bugetul pe anul viitor tocmai a intrat în malaxorul Parlamentului, iar modul de utilizare a banilor publici va genera ample discuţii. Pentru a aprecia corect posibilităţile reale şi implicaţiile acumulării cronice de deficite asupra datoriei publice şi a poverii puse asupra generaţiilor viitoare, să aruncăm o privire asupra evoluţiei bugetului general consolidat în perioada 2008 – 2012, de la declanşarea crizei mondiale şi până la prevederile pentru anul viitor.

Cifrele seci arată că România, fără a fi fost nevoită să acopere cu banii statului efecte nefaste asupra sistemului bancar, aşa cum a fost cazul în mai multe ţări din Occident (Islanda şi Irlanda fiind cazurile cele mai relevante), a avut un grad de acoperire a cheltuielilor bugetare care s-a situat sub pragul de 90%.

În 2009, a fost atins punctul de minim, situat la doar 81 de lei încasaţi la 100 de lei cheltuiţi. Raportarea la PIB se face din motive de integrare în judecata economică a capacităţii economiei de a realiza cândva în viitor excedente în balanţa veniturilor şi cheltuielilor curente care să permită plata dobânzilor la datoria publică sau, eventual, reducerea acesteia prin rambursări.

Tentativa în curs, se pare cu şanse de reuşită, este de a aduce gradul de acoperire a cheltuielilor bugetare cu veniturile încasate peste cel din anul de vârf al dezvoltării economice, 2008. Asta în condiţiile în care PIB 2011 ar urma să fie aproximativ egal doar cu cel din 2007.

Se poate vedea cum ne-am creeat singuri probleme în 2009, angajând cheltuieli pe termen lung ( cu salarii, pensii etc.) mult peste posibilităţile reale ale economiei. După care am fost nevoiţi să angajăm credite substanţiale pentru a suplini şi reducerea drastică a intrărilor de capital din străinătate.

Cu alte cuvinte, criza ne-a afectat mai degrabă prin aceea că nu am mai avut de câştigat prin afluxul de fonduri din exterior, care să ne susţină un presupus nivel de trai bazat pe consumul susţinut din afară. “Manque a gagner” cum ar spune francezul, nu o pierdere propriu-zisă, ci una faţă de aşteptările pe care ni le creeasem.

Trezirea la realitate şi rezumarea la banii proprii colectaţi după posibilităţile economiei româneşti, atât cât de performantă este ea, nici măcar nu s-a produs încă. De-abia la anul ar trebui să cheltuim exact cât producem, deficitul rămas fiind pentru achitarea dobânzilor la datoriile deja făcute pentru cum am trăit deja şi pentru rostogolirea acelor datorii.

Oricâte lipsuri am constat şi oricâte probleme au rămas nerezolvate în infrstructură, sănătate, învăţământ etc., adevărul contabil nemilos este că România a trăit peste posibilităţi şi va trebui să se întindă de acum încolo cât îi ajunge plapuma.

Eficienţa oricărui ban cheltuit peste venituri va trebui foarte atent cumpănită, deoarece permite dezvoltarea, dar cu costuri financiare ulterioare. Care vor apăsa pe umerii generaţiilor actuale prin dobânzi, şi pe umerii generaţiilor viitoare şi pentru achitarea datoriilor, şi/sau plata dobânzilor.

Cât timp nu vom avea bani în plus colectaţi pentru a fi împărţiţi, cei care vor să primească ceva în plus vor trebui să spună şi cine va primi mai puţin sau cine va rămâne să achite nota de plată. Deşi, în acest din urmă caz, întrebarea este una retorică, cu răspunsul dat în paragraful anterior.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 5.12.2011

2 comentarii

  1. Bugetul 2012: cum ni s-a scurtat şi întins plapuma din 2008 încoace | Critic Atac
    6.12.2011, 9:28 am

    […] Sursa: Cursdeguvernare.ro […]

  2. casandra
    6.12.2011, 10:57 am

    Sa mai privim si la ciclul Minsky si la solutiile lui. Altii asa fac, nu se rezuma la “biblia” economica tampa care ne-a adus la catastrofa.
    http://www.levyinstitute.org/pubs/wp217.pdf

Lăsați un comentariu


Stiri

Nouă modificare a Codului Fiscal: Primele vizate sunt PFA-urile

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanţelor vrea să crească impozitarea veniturilor PFA, care acum este plafonată la nivelul salariului minim pe economie. “Un angajat plăteşte contribuţii la cât câştigă.… Mai mult

Europa

Proteste în Franța, după prezentarea reformei bacalaureatului

Vladimir Ionescu

Sute de liceeni au protestat la sfârșitul săptămânii în Franța, după ce ministrul Educației, Jean-Michel Blanquer, a anunțat miercuri reforma examenului de bacalaureat. Examen considerat… Mai mult

Europa

Franța extinde planul de protejare a companiilor strategice în fața investițiilor străine

Iulian Soare

Premierul francez Edouard Philippe a prezentat un plan de măsuri pentru protecţia companiilor strategice, subliniind însă că Parisul se opune în continuare protecţionismului. Planul reprezintă… Mai mult

Europa

Ministrul german de Externe susține reducerea sancțiunilor împotriva Rusiei. Condiția – să existe progrese în chestiunea Ucraina

Iulian Soare

Sigmar Gabriel (foto), ministrul german de Externe, a declarat, sâmbătă, că susţine reducerea sancţiunilor impuse Rusiei, dacă în estul Ucrainei va fi implementat un acord… Mai mult

Europa

Nord Stream 2, subiectul pe care cancelarul Merkel și premierul polonez și-au exprimat pozițiile divergente

Iulian Soare

Migrația și Nord Stream 2 sunt subiectele pe care cancelarul german Angela Merkel și premierul polonez Mateusz Morawiecki au recunoscut că au “diferenţe de abordare”,… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, prima vizită la Bruxelles, săptămâna viitoare. “Vom accentua dimensiunea europeană a guvernării”

Vladimir Ionescu

Premierul Viorica Dăncilă va avea, săptămâna viitoare, la Bruxelles, întâlniri cu o serie de lideri europeni, printre care preşedintele Comisiei Europene – Jean Claude Juncker,… Mai mult

Stiri

UPDATE / Ancheta în cazul polițistului pedofil: 18 șefi l-ar fi protejat

UPDATE: Chestorul Bogdan Despescu, demis din funcția de șef al IGPR după dezvăluirile refritoare la polițistul acuzat de pedofilie, susţine că raportul Corpului de Control… Mai mult