Bugetul 2017 – Opinia detaliată a Consiliului fiscal: Deviază deliberat și substanțial de la regulile fiscale; extrem de optimist privind scenariul macro; vor urma, cel mai probabil, corecții de parcurs

de Victor Bratu | 3.2.2017 .

Consiliul fiscal a dat publicității, vineri, opinia cu privire la Legea bugetului de stat, Legea bugetului de asigurări sociale de stat pentru anul 2017 și la Strategia Fiscal–Bugetară 2017-2019, semnalând ”o probabilitate ridicată de apariție a unui gap negativ de venituri la nivelul anului 2017, având drept sursă caracterul extrem de optimist al scenariului macroeconomic ce fundamentează proiecția bugetară”.

În document, Consiliul fiscal precizează că își menține obicțiile formulate în opinia preliminară emisă pe data de 27 ianuarie în care a sesizat o subestimare a cheltuielilor și o supradimensionare a veniturilor bugetare.

Concluzii după o analiză care a durat 8 zile

Concluziile finale ale Consiliului fiscal după analiza proiectului de buget sunt:

  • Proiectul de buget pe anul 2017, la fel ca și cel al anului anterior, deviază în mod deliberat și substanțial de la regulile fiscale instituite atât de legislația națională, cât și de tratatele europene semnate de România.
  • Consiliul fiscal își menține obiecțiile cu privire la abordarea conform căreia plasarea persistentă a deficitului bugetar în vecinătatea imediată a nivelului de referință de 3% din PIB este benignă, considerând că aceasta este susceptibilă să conducă la vulnerabilizarea poziției finanțelor publice și să complice substanțial gestionarea acestora în eventualitatea manifestării unor șocuri adverse, păstrând politica fiscală în capcana unei conduite prociclice.
  • Evaluările Consiliului fiscal indică o probabilitate ridicată de apariție a unui gap negativ de venituri la nivelul anului 2017, având drept sursă caracterul extrem de optimist al scenariului macroeconomic ce fundamentează proiecția bugetară.
  • Mai mult, Consiliul fiscal identifică o subdimensionare potențială  semnificativă a unor agregate bugetare cu caracter nediscreționar și, în concluzie, apreciază drept probabilă necesitatea adoptării unor măsuri corective de natura veniturilor ori a cheltuielilor în vederea evitării depășirii pragului de 3% din PIB pe parcursul execuției bugetare în anul 2017.
  • Derapajul bugetar consemnat începând cu 2016 și care se prefigurează a continua și în anii următori este generat de un mix de reduceri agresive de taxe, în special pe consum, combinate cu creșteri ample de cheltuieli bugetare, în special a celor de natură socială. Estimările indică faptul că România are probabil, începând cu anul 2016, de departe cele mai mici venituri fiscale (inclusiv contribuții de asigurări sociale) din UE (alături de Irlanda), ceea ce va complica foarte mult construcția bugetară pe termen mediu.

Distanța care separă România de media veniturilor fiscale în UE28 este de circa 14 pp.din PIB.

Recomandările Consiliului

În aceste condiții, Consiliul fiscal recomandă Guvernului accelerarea măsurilor de reformă structurală cu impact asupra ratei de colectare a veniturilor bugetare și asupra eficienței cheltuirii banilor publici. În acest sens, Consiliul fiscal consideră că urgentarea implementării programului cu Banca Mondială semnat în 2013 de către România cu privire la modernizarea sistemului de administrare a veniturilor bugetare trebuie să fie o prioritate imediată.

De asemenea, operaționalizarea rapidă a procesului de prioritizare a investițiilor publice și o reformă reală a administrației publice, menită să așeze pe bază de management al performanței funcționarea statului pe diverse paliere ar putea genera câștiguri însemnate de eficiență la nivelul cheltuielilor bugetare.

Despre Strategia Fiscal-Bugetară 2017-2019

Legat de Strategia Fiscal-Bugetară 2017-2019, Consiliul remarcă faptul că atenția autorităților apare din nou drept exclusiv concentrată pe anul curent, neacordând aceeași atenție proiecțiilor bugetare pe termen mediu.

Strategia curentă indică un deficit structural cvasi-stabil în anul 2018 (creștere de la 2,91% la 2,97% din PIB), urmat de o reducere cu doar 0,3 pp. în 2019. Astfel, chiar acceptând evaluările extrem de favorabile ale CNP în ceea ce privește dinamica PIB potențial (Consiliul fiscal și-a exprimat scepticismul în legătură cu acestea în preambulul opiniei), la finele orizontului acoperit de Strategie ar rămâne o deviație de 1,7pp. comparativ cu nivelul de 1% al unui deficit structural compatibil cu obiectivul pe termen mediu consistent cu echilibrul bugetar din perspectiva LRFB.

Date fiind diferențe considerabile între traiectoriile de PIB potențial prognozate de CNP și Comisia Europeană, înregistrarea unei deviații superioare la finele perioadei de prognoză comparativ cu obiectivul pe termen mediu apare drept probabilă.

Consiliul fiscal consideră că, date fiind rezervele exprimate față de caracterul optimist al scenariului macroeconomic pentru anul 2017 și pe termen mediu, cu impact asupra traiectoriilor veniturilor bugetare, la care se adaugă aparenta subdimensionare a cheltuielilor bugetului pe 2017, indică o balanță a riscurilor înclinată preponderent în direcția înregistrării unor deficite mai ridicate decât cele preconizate de Strategia Fiscal-Bugetară în ipoteza unor politici fiscal-bugetare nemodificate.

(Descărcați AICI opinia Consiliului fiscal)

Publicat la data de 3.2.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Guvernul vrea să controleze și banii Electrica, o companie majoritar privată

Ministerul Energiei a cerut ca viitoarea AGA a Electrica S.A. (EL) să decidă, prin metoda votului cumulativ, care vor fi membrii consiliului de administraţie...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Ucraina se declară ”decepționată” de anularea vizitei președintelui Iohannis

Ucraina s-a declarat vineri ”decepționată” de anularea vizitei președintelui României, Klaus Iohannis, prevăzută pentru luna octombrie. Șeful statului a anunțat joi, în timpul vizitei...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Pensiile speciale: 7.200 de angajați MAI s-au pensionat până pe 14 septembrie, pentru a prinde pensii mai mari decât salariul

Aproximativ 7.200 de angajați ai MAI au ieșit la pensie de la începutul anului până la 14 septembrie, termen până la care s-au aplicat...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Proiect de lege: Centralele de apartament ar putea fi, practic, interzise – debranșarea de la rețeaua centralizată imposibil de realizat

Debranşarea de la sistemul centralizat de furnizare a energiei termice în cazul celor care locuiesc la bloc va deveni practic imposibil după adoptarea unui...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Ministrul Justiției speră că MCV va înceta în 2019

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, speră Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) va fi ridicat până anul 2019, când România va deține presedinția Consiliului Uniunii...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română