sâmbătă

20 aprilie, 2024

28 octombrie, 2015

BogdanOlteanuRomânia are nevoie de o creştere economică bazată pe standarde construite în timp şi care să nu pună în pericol stabilitatea. La ora actuală, însă, statul nu reuşeşte să realizeze nici investiţiile din surse proprii sau din fonduri europene, astfel încât discuţiile ideologice despre investiţii publice din bani împrumutaţi nu îşi au locul şi riscă să uzeze credibilitatea României, a avertizat Bogdan Olteanu, viceguvernator al Băncii Naţionale a României (BNR), la conferința organizată miercuri de cursdeguvernare.ro. (LINK AICI)

„Chiar acum suntem blocaţi într-o dezbatere ideologică – şi suntem blocaţi discursiv, nu acţional – iată că discutăm despre oportunitatea dezvoltării prin deficite. Spuneam discursiv şi nu acţional pentru că noi nu ne reuşim investiţiile publice nici din resurse proprii, ba nici din darurile primite de la alţii, din fonduri europene, dar, iată că ne ocupăm timpul şi ne uzăm credibilitatea vorbind despre iluzorii investiţii publice din bani împrumutaţi. Poate ar fi util un pas înapoi, dinspre dezbaterea ideologică la simpla bună guvernare. Să ne guvernăm noi bine, să ne facem noi bine treburile cu resursele pe care le avem şi apoi să trecem mai departe la alegeri. Dar înainte de a face alegeri poate e bine să ne facem treaba„, a declarat Bogdan Olteanu, la conferinţa ”Creștere sustenabilă: Mediul de afaceri și rolul său în echilibrul macroeconomic și în convergența reală”, organizată de cursdeguvernare.ro.

Viceguvernatorul BNR a arătat că România are nevoie de o creştere economică sustenabilă care presupune o serie de condiţii ce „dor”, una dintre ele fiind stabilizarea cadrului legislativ. Bogdan Olteanu este de părere că măsuri precum reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5% începând de anul viitor nu vor produce efecte imediate de „transfer de dividende, de transfer de avere înapoi în România”. Taxele mai mici trebuie însoţite de o predictibilitate şi o stabilizare a cadrului legislativ.


„Frumoasă impresie. Cu siguranţă se va întâmpla aşa după 10, 15, 20 de ani de stabilitate a cadrului legislativ. Acele ţări în care oamenii aleg să îşi ţină averile, dividendele nu sunt acele ţări care au impozite mici de ieri. Sunt acele ţări de care ştim că de foarte multă vreme au un cadrul legislativ încurajator şi stabil şi un cadrul instituţional şi judiciar care să protejeze averile şi afacerile„, a arătat viceguvernatorul BNR.

Bogdan Olteanu a adăugat că salută această formulă de a atrage banii, dar a avertizat că „trebuie să înţelegem că reuşita o vom măsura peste 10-15 ani dacă reuşim în acei 10-15 ani să asigurăm stabilitatea”.

Principalele idei exprimate de viceguvernatorul BNR Bogdan Olteanu :

  • O a doua provocare majoră este consolidarea statutului proprietăţii. Până nu consolidăm certitudinea, protecţia judiciară, transparenţa proprietăţii făcând-o lichidă, făcând-o un asset comercial utilizabil, proprietatea va fi moartă, incertă, ineficientă din punct de vedere economic.
  • Dezenclavizarea – în sfârşit un cuvânt puternic pentru o realitate puternică. Dacă nu legăm sudul şi estul de Uniunea Europeană prin infrastructură, vom avea o uriaşă problemă de dezvoltare sustenabilă la nivel naţional.
  • Decizia fundamentală de realocare sistemică de resurse către sănătate şi educaţie şi către infrastructurile soft.
  • Stabilitatea macroeconomică mi se pare că seamănă foarte mult cu vaccinarea. Dacă nu vom mai avea stabilitate macroeconomică riscurile sunt aceleaşi cu cele pe care societatea le va întâlni dacă renunţăm la vaccinarea sistematică. Copiii noştri se vor îmbolnăvi unii de la alţii. Companiile noastre se vor îmbolnăvi unele de la altele, de la primele care nu vor mai putea plăti către celelalte.
  • Consolidarea capitalizării companiilor româneşti – Sfatul meu e ca 2008 să fie ultima criză care să găsească companiile româneşti subcapitalizate.
  • Asocierea capitalism-libertate-democraţie nu poate funcţiona decât într-un mediu fundamental etic. În momentul în care etica se pierde, toate aceste trei dimensiuni sunt provocate, autoritarismul le constrânge pe toate trei pentru că reacţia la lipsa eticii este autoritate în plus, represiune.
  • Suntem în perioadă de creştere în care e momentul de investit. Suntem într-o perioadă de costuri nenatural de mici ale banilor. Posibilitatea de a atrage resurse financiare în acest moment este însoţită de costuri pe care nu le va mai întâlni probabil mediul de afaceri pe termen mediu şi lung.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. 1.Statul nu va reusi niciodata sa realizeze ”investitiile proprii sau din bani UE”, in lipsa unui PROIECT NATIONAL, care sa stabileasca incotro ne indreptam, logistica dezvoltarii Romaniei, liniile directoare din industrie si agricultura, obiectivele economice de baza pe care sa se articuleze IMM-urile, tehnicile si instrumentele de lucru,responsabilitati politice concrete, termene de realizare, etc.Romania traieste la voia intimplarii, iar economistii mai cred ca in lipsa unui astfel de proiect se va dezenclaviza de la sine totul, se va imbunatati etic mediul politic si economic, se vor capitaliza intreprinderile romanesti (azi minore), etc.
    In lipsa unui proiect national, se vor face investitii minore ca 100 de stupi si ferme de vaci, fiindca in lipsa lui, nu poate exista nici o banca de investitii, care sa initieze si conduca profesionist mari investitii industriale, in cooperare cu firmele straine.
    2.Fara un proiect national, capul de afis (economic) este tinut de strategii teoretice, plecate de la nivelul UE, distribuite apoi la nivel national, regional , judetean, orasenesc si pina la nivelul ultimei comune dintr-un judet esuat ca Vasluiul!
    Fara un proiect economic, se va vorbi la nesfirsit de ”nevoia de buna guvernare”, de cea de restructurare – desi unica restructurare este un proiect national, care da de lucru si responsabilitati clasei politice, guvernului si institutiilor, care azi administreaza hirtii, saracie si intreprinderi straine.Economia si industria nationala au disparut de mult…
    3.Cita vreme nu va exista un proiect national, care sa creieze resurse necesare pentru stabilitatea bugetara, incit bugetul sa fie multianual si dependent NUMAI de dezvoltare, stabilitatea legilor fiscale este sub raport economic imposibila.
    Guvernul va fi nevoit in permanenta sa mareasca darile, deoarece caderea industriala dupa 7 ani de disparitie a investitorilor straini, nu poate fi MINTITA prin cifrele prefabricate ale PIB!
    4.Cu cine sa trateze un investitor din UE intentia de a realiza un obiectiv industrial major? Cu agentia care primeste cereri de finantare pentru 100 de stupi, sau cu primarul dintr-un oras, care nu stie pe ce lume (economica) traieste, in lipsa unui proiect national, care sa cuprinda ca SUMA nationala, tocmai proiectele propuse de jos in sus?Fara un proiect national, exista undeva o infrastructura de afaceri si responsabilitati pentru cresterea economica de 5-7 la suta pe an, la nivel de tara, regiune, judet, oras sau comuna?Fara un proiect national, guvernul risipeste electoral putinii bani strinsi de la antreprenorii, carora – asa cum spunea cineva – le iese singe pe ochi, pina sa-i faca…
    5.Strategiile nationale si locale, de care sint pline arhivele ministerelor si ale autoritatilor politice si economice locale, trebuie CONTINUATE cu proiectele economice, care sa le realizeze, altfel si peste (alti) 25 de ani, vom evidentia ca si acum, ce trebuie facut si nu poate nimeni sa faca – in lipsa PROIECTULUI NATIONAL POSTADERARE!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. 1.Statul nu va reusi niciodata sa realizeze ”investitiile proprii sau din bani UE”, in lipsa unui PROIECT NATIONAL, care sa stabileasca incotro ne indreptam, logistica dezvoltarii Romaniei, liniile directoare din industrie si agricultura, obiectivele economice de baza pe care sa se articuleze IMM-urile, tehnicile si instrumentele de lucru,responsabilitati politice concrete, termene de realizare, etc.Romania traieste la voia intimplarii, iar economistii mai cred ca in lipsa unui astfel de proiect se va dezenclaviza de la sine totul, se va imbunatati etic mediul politic si economic, se vor capitaliza intreprinderile romanesti (azi minore), etc.
    In lipsa unui proiect national, se vor face investitii minore ca 100 de stupi si ferme de vaci, fiindca in lipsa lui, nu poate exista nici o banca de investitii, care sa initieze si conduca profesionist mari investitii industriale, in cooperare cu firmele straine.
    2.Fara un proiect national, capul de afis (economic) este tinut de strategii teoretice, plecate de la nivelul UE, distribuite apoi la nivel national, regional , judetean, orasenesc si pina la nivelul ultimei comune dintr-un judet esuat ca Vasluiul!
    Fara un proiect economic, se va vorbi la nesfirsit de ”nevoia de buna guvernare”, de cea de restructurare – desi unica restructurare este un proiect national, care da de lucru si responsabilitati clasei politice, guvernului si institutiilor, care azi administreaza hirtii, saracie si intreprinderi straine.Economia si industria nationala au disparut de mult…
    3.Cita vreme nu va exista un proiect national, care sa creieze resurse necesare pentru stabilitatea bugetara, incit bugetul sa fie multianual si dependent NUMAI de dezvoltare, stabilitatea legilor fiscale este sub raport economic imposibila.
    Guvernul va fi nevoit in permanenta sa mareasca darile, deoarece caderea industriala dupa 7 ani de disparitie a investitorilor straini, nu poate fi MINTITA prin cifrele prefabricate ale PIB!
    4.Cu cine sa trateze un investitor din UE intentia de a realiza un obiectiv industrial major? Cu agentia care primeste cereri de finantare pentru 100 de stupi, sau cu primarul dintr-un oras, care nu stie pe ce lume (economica) traieste, in lipsa unui proiect national, care sa cuprinda ca SUMA nationala, tocmai proiectele propuse de jos in sus?Fara un proiect national, exista undeva o infrastructura de afaceri si responsabilitati pentru cresterea economica de 5-7 la suta pe an, la nivel de tara, regiune, judet, oras sau comuna?Fara un proiect national, guvernul risipeste electoral putinii bani strinsi de la antreprenorii, carora – asa cum spunea cineva – le iese singe pe ochi, pina sa-i faca…
    5.Strategiile nationale si locale, de care sint pline arhivele ministerelor si ale autoritatilor politice si economice locale, trebuie CONTINUATE cu proiectele economice, care sa le realizeze, altfel si peste (alti) 25 de ani, vom evidentia ca si acum, ce trebuie facut si nu poate nimeni sa faca – in lipsa PROIECTULUI NATIONAL POSTADERARE!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: