BNS – o analiză a salariilor: Au crescut discrepanțele dintre salariile din privat și cele din administrația publică. Incoerența politicilor – principala cauză

de Vladimir Ionescu | 19.3.2017 .

Actualul guvern nu este preocupat de politica salarială în sectorul privat, iar lipsa unei politici salariale coerente a condus la creșterea discrepanțelor între nivelul salariilor din administrație publică și restul sectoarelor concurențiale, arată o analiză a Blocului Național Sindical (BNS).

Analiza a fost realizată  în contextul dezbaterilor inițiate de Comisia Europeană asupra Raportului de țară 2017 și pornește de la intențiile anunțate deja de Guvernul Sorin Grindeanu, de a crește accelerat salariile bugetarilor și de a introduce un salariu diferențiat pentru privat și sistemul de stat.

“Este îngrijorător faptul că actualul guvern nu este preocupat de politica salarială în sectorul privat, mai mult, există intenția de a avea în sectorul bugetar un salariu minim de bază mai mare decât în sectorul concurențial.

Lipsa unei politici salariale coerente a condus la creșterea discrepanțelor între nivelul salariilor din administrație publică și restul sectoarelor concurențiale”, menționează analiza.

În 2015, câștigul salarial din sectorul bugetar era cu aproximativ 12% mai mare decât în sectorul concurențial, iar pentru anul 2020 se estimează că diferența va urca la 28%.

Actualul guvern, în loc să elimine inechitățile, promovează politici ce le accentuează, explică BNS:

“Din păcate, inegalitățile și inechitățile vor continua să existe, inclusiv în salarizarea în sectorul public, noul sistem se intenționează a fi construit mai degrabă plecând de la salariile actuale în plată, fără a construi corelații de nivel între funcții și între familii ocupaționale.

Abordarea continuă să fie una segmentară și preferențială, singurul element care mai asigură unicitatea sistemului public de salarizare este existența unui singur act normativ care adună prevederi ce se adresează fiecărei familii ocupaționale”.

Creșterea inegalității veniturilor

Referindu-se la inegalitatea în creștere a veniturilor, semnalată de Comisia Europeană (s-a ajuns la cel mai mare raport din UE – de 8 – între veniturile celor mai bogați 20% din români și cele ale celor mai săraci 20% din cetățeni), BNS observă:

“De la un an la altul România consolidează inegalitatea veniturilor, continuând să aibă cel mai mare nivel de inegalitate din Europa.

Trendul se va accentua dacă avem în vedere că prognozele pentru România indică creșteri ale ponderii forței de muncă cu nivel înalt și redus de calificare.

Lipsa negocierilor colective înseamnă în fapt lipsa unui mecanism de redistribuire capabil să reducă inegalitățile în materie de venituri”.

Șomaj structural

  • Rata ocupării a crescut datorită ritmului mai alert de reducere a populației totale, față de cel înregistrat de populatia ocupată.
  • Rezervele de forță de muncă sunt din ce în ce mai dificil de activat. Numărul șomerilor BIM ce nu au lucrat niciodată a crescut în mod constant în perioada 2009 – 2015, peste 55% din șomerii ce nu au lucrat niciodată erau în 2015 încadrați în grupa de vârstă 25 – 64 de ani.
  • România are una din cele mai reduse rate a șomajului însă ascunde un șomaj structural, iar trendul este unul care se consolidează. Situația se accentuează pentru majoritatea grupelor de vârstă.
  • Pe de altă parte, se investește foarte puțin în forța de muncă cu statut de salariat, multe sectoare se confruntă cu deficit de forță de muncă calificată.
  • 3 regiuni din România – Vest, Nord Vest și Nord Est, începând din 2013, se confruntă cu o accentuare a deficitului de resurse de muncă. Devine tot mai dificil pentru companii, a căror cerere de forță de muncă este în creștere, să identifice candidați potriviți. Practic, în Regiunea Vest în  trimiestrul II 2016 erau 2,5 șomeri / 1 loc de muncă vacant –  în condițiile în care cerințele angajatorilor nu se potrivesc întotdeauna perfect cu competențele deținute de forța de muncă aflată în căutarea unui loc de muncă.
  • În 2 din 8 regiuni numărul locurilor de muncă vacante cu studii superioare este mai mare decât numărul șomerilor înregistrați cu studii superioare, ceea ce înseamnă o inadecvare între ce se caută și competențele tehnice deținute. Cu excepția regiunilor SVO și SE, în toate celelalte regiuni sunt mai puțin de 2 șomeri cu studii superioare pentru fiecare loc de muncă vacant pentru care se cer studii superioare.
  • Emigrația a continuat să afecteze capitalul uman complicând astfel dezechilibrul pe piața muncii

Publicat la data de 19.3.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Coaliția pentru Dezvoltarea României: Proiectul IVG pe gospodării este, de fapt, pasul spre sistemul impozitării progresive

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) „rămâne susținătoarea cotei unice de impunere, care și-a dovedit avantajele în cei 12 ani de existență, prin creșterea încasărilor...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

INS: 3,8% din populația activă – persoane disponibile să înceapă imediat lucrul, dar nu și-au căutat un job în 2016

Aproximativ 345.000 de persoane, adică 3,8% din populația activă, era disponibilă să înceapă oricând lucrul, dar nu și-a căutat anul trecut un loc de muncă, potrivit ultimelor...Citeste mai departe »

Vladimir Ionescu

Mălin-Matei Muşetescu, al doilea guvernator al Deltei din pepiniera Asociaţiei Salvaţi Dunărea şi Delta

Mălin-Matei Muşetescu a fost numit în funcţia de guvernator, cu rang de subsecretar de stat, al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei ”Delta Dunării”, printr-o decizie a...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Coface: Cel mai mic număr de insolvenţe din ultimii 10 ani a provocat cele mai mari pierderi mediului de afaceri

În primul trimestru din 2017 s-a înregistrat cel mai mic număr de insolvenţe din ultimii 10 ani, dar acestea au provocat mediului de afaceri...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Membrii AmCham România, îngrijorați de noul sistem de impozitare şi de incapacitatea ANAF de a-l administra

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) îşi afirmă „susţinerea fermă pentru menţinerea actualulei (sistem al) cotei unice de impozitare, care s-a dovedit...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5250 lei
4.1556 lei
5.3254 lei

OPINII & EDITORIAL

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Macron va fi Preşedintele Franţei, dar transformarea politicii în Europa continuă

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În absenţa unei „lebede negre” în următoarele două săptămâni, candidatul pro-european de centru, Emmanuel Macron, va fi ales pe 7 mai Preşedintele...Citeste mai departe »

Care e treaba cu disputa privind banii din pilonul II

Marin Pana

Aproape 7 milioane de români au acumulat până acum circa 7 miliarde de lei în cadrul aşa-numitului pilon II al sistemului de pensii, respectiv...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Cele două Turcii vor intra într-o lungă perioadă conflictuală. Dar este ceva și mai grav

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Rezultatul în sine al referendumului din Turcia nu este surprinzător. Eu m-aș fi așteptat la o diferență chiar mai mare decât 51,4%...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Zona euro – iluzii europene, iluzii românești

Radu Crăciun

Privind in trecut, inca refuz sa cred ca un proiect de complexitatea zonei euro a fost demarat ca un proiect politic. Adica, un proiect...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Start-up nation: un mare viciu de construcție

Andreea Paul

Cel mai mare viciu de construcție al programului START-UP NATION este acordarea fondurilor de la stat antreprenorilor debutanți în proporție de 100%, fără contribuții...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problema (mare, foarte mare) a Serviciilor secrete: Rezolvați-o odată!

Cristian Grosu

Problema Serviciilor secrete în România Nu ține doar de drepturile omului – așa cum știm/credem că se petrece în democrațiile consolidate, ci e una...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Trump-Merkel: O întâlnire transatlantică ratată şi o ridicolă „factură” a unei „datorii” care schimbă paradigma de securitate a Europei

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Zilele trecute, întâlnirea şefilor executivelor din cele mai importante două puteri ale lumii occidentale, Statele Unite şi Germania, ne-a lăsat un gust...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română