Chestiunea

România – cele mai mari costuri de finanțare din statele ECE: perspective de creștere și accentuare a vulnerabilității

Costurile de finanţare ale României şi Ungariei au crescut, în vreme ce ale altor ţări central europene au rămas stabile, în ultima săptămână – cu… Mai mult

12.02.2018

La obiect

UE – probleme în economie: Deficit mare de forță de muncă, rata ocupării a ajuns la un record istoric

Rata ocupării forței de muncă în UE în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 20 și 64 de ani a crescut în mod constant în… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Reforma ANAF s-a blocat. Banca Mondială: Nu există angajament politic pentru reforme

Banca Mondială a constatat că procesul de modernizare al ANAF s-a blocat imediat după prima etapă a achiziției sistemului de management al veniturilor bugetare, finalizată… Mai mult

12.02.2018

Chestiunea

Cercetarea: dacă mediul privat nu o finanțează, nici statul nu o stimulează. Câteva comparații cu suratele de suferință din Est

România s-a plasat anul trecut pe penultima poziţie între statele membre UE ca pondere în PIB a cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare. Cu doar 0,48%, ţara noastră… Mai mult

11.02.2018

Bloomberg: Portul Constanţa devine cel mai mare terminal de cereale din Europa

de Victor Bratu 18.10.2014

Portul Constanţa, cu o istorie care datează din secolul VI înaintea erei noastre, devine cel mai mare centru nodal pentru transporturile de cereale din Europa, într-o piaţă mondială a grâului de 4,2 miliarde de dolari, relatează Bloomberg.

Cantitatea de cereale care a trecut prin Portul Constanţa până la sfârşitul lunii august a fost cu 30% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi, până la sfârşitul acestui an, va depăşi nivelul anului trecut, a declarat purtătorul de cuvânt al portului, Monica Velicu.

Cargill, cea mai mare companie privată din Statele Unite, şi compania Transport Trade Services au finalizat în luna august o investiţie de 15 milioane de euro în terminalul de cereale Canopus Star din Portul Constanţa, care a dublat capacitatea acestuia de la 50.000 de tone la 110.000 tone.

(Citiți și: ”Constanta: locul unde se ciocnesc interesele. Internaționale”)

În 2013, transportatorii au trimis un număr record de 533 de vase în Portul Constanţa, în creştere cu 21% faţă de anul precedent, potrivit datelor portului.

Explicaţiile ascensiunii

Creşterea producţiei de cereale din România, Bulgaria şi Ungaria şi construcţia unor noi silozuri şi terminale pentru manipularea livrărilor către Egipt au propulsat Portul Constanţa înaintea portului Rouen din Franţa, ca principal centru nodal al cerealelor în Europa.

“Producţia de cereale a crescut treptat în România, Bulgaria, Ungaria şi Serbia. Principalul beneficiar a fost portul Constanţa. Este singurul port cu o capacitate suficientă pentru a servi regiunea”, a declarat săptămâna trecută James Hyslop, director pentru România la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

România, care a devenit principalul furnizor pentru agenţia de stat pentru cereale din Egipt, după ce a câştigat contracte în faţa Rusiei şi Franţei, a atras companii agricole ca ASI Europe din Germania şi Archer-Daniels-Midland (ADM) şi CHS din Statele Unite.

Statistici relevante

  • În primele opt luni ale acestui an, prin Portul Constanţa au trecut 9,5 milioane de tone de cereale, cu 30% mai mult faţă de intervalul similar din anul trecut, iar volumul din acest an va depăşi recordul de 15,3 milioane de tone consemnat în 2013, a spus Velicu.
  • Contractele futures pentru grâu tranzacţionate la Paris au scăzut cu 21% în acest an, din cauza ofertei mari.
  • Exporturile de cereale care au avut loc anul trecut prin Portul Constanţa au fost de 8,7 milioane de tone, peste nivelul de 5,389 milioane tone din 2012.
  • Portul Rouen din Franţa a exportat 7,35 milioane de tone de cereale în 2013, comparativ cu 5,45 milioane de tone în 2012.
  • Producţia de grâu moale a României, Bulgariei şi Ungariei a urcat la un nivel total de 17,7 milioane de tone, de la 7,4 milioane de tone în urmă cu 10 ani, când regiunea a fost afectată de secetă, potrivit datelor Eurostat.
  • Producţia de porumb a crescut în aceeaşi perioadă la 20,8 milioane de tone, de la 15,3 milioane tone.

“Exporturile de cereale ale României vor continua să crească. Este o regiune cu multe bogăţii naturale”, a declarat Peter Beerents, director general al Cibus Farmland Club, companie olandeză de consultanţă în domeniul agricol.

Majoritatea cerealelor livrate din Portul Constanţa sunt destinate ţărilor din Orientul Mijlociu, iar traderii beneficiază de numărul mare de nave care caută contracte de transport.

Costul transportării unei cantităţi de circa 50.000 de tone de cereale din Constanţa în Egipt a fost în medie de 12,63 de dolari pe tonă în acest an, în scădere de la 13,01 dolari în 2013.

Între mărfurile neambalate care sunt transportate prin portul Constanţa se află cerealele, fierul vechi şi cărbunele.

De la 1 iulie, autorităţile din Egipt au convenit achiziţia a 600.000 de tone de grâu din Romania, peste cantitatea de peste 525.000 de tone din Rusia şi cea de 480.000 de tone din Franţa, conform datelor Bloomberg.

Constanţa este avantajată pentru livrările de cereale spre Egipt, cea mai mare piaţă de profil din lume. Portul egiptean de cereale El Dekheila este la o distanţă de 1.118 mile marine, la care se poate ajunge din Constanţa în 3,5 zile, la o viteză de 14 noduri, potrivit ports.com.

Faţă de Odesa, distanţa este de 1.393 de mile, iar faţă de Novorossiisk de 1.576 mde mile, iar durata transportului până la portul egiptean este de 4,1, respectiv 4,7 zile.

Ce împiedică dezvoltarea în continuare a portului

Potenţialul Portului Constanţa este în continuare limitat de navigabilitatea redusă a Dunării, au arătat Beerents, de la Cibus Farmland Club, şi Toma Dinu, decanul Facultăţii de Management a Universităţii de Ştiinţe Agricole din Bucureşti.

“În anumite perioade ale anului, nivelul Dunării este atât de scăzut încât navigaţia este limitată pentru navele peste un anumit tonaj. Sunt disponibile fonduri europene mari, dar nu sunt cheltuite pentru creşterea adâncimii fluviului”, a spus Beerents.

Dinu a spus că cea mai mare parte a cerealelor din România sunt transportate la Constanţa cu trenul sau camioanele, iar îmbunătăţirea navigabilităţii Dunării şi dezvoltarea porturilor fluviale ar permite creşterea exporturilor.

În 2012, Contanţa era al nouălea mare port pentru mărfuri neambalate din UE, în urma porturilor Tranto (Italia) şi Antwerp (Belgia), potrivit datelor Eurostat. Rotterdam se afla pe prima poziţie.

Creşterea exporturilor de cereale ale României şi îmbunătăţirea logisticii au coincis cu investiţii ale Cargill, ADM şi CHS, care deţin participaţii la terminalele de cereale din portul Constanţa.

ADM este cel mai mare procesator de porumb din lume, iar CHS cea mai mare asociaţie din industria cerealelor în SUA.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.10.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

135 de procurori din DNA acuză: Cererea de revocare a șefei DNA, bazată pe neadevăruri și pe supoziții

Vladimir Ionescu

Un număr de 135 de procurori anticorupție cer Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) apărarea reputaţiei profesionale şi a independenţei procurorilor, după afirmațiile făcute în ultima… Mai mult

Stiri

Document / Raportul integral al ministrului Tudorel Toader, aproape identic cu sinteza prezentată la televizor

Vladimir Ionescu

Cu o întârziere de peste 20 de ore, Ministerul Justiției a urcat pe site Raportul prezentat joi seara de Tudorel Toader și care conține cele… Mai mult

Stiri

Firmele de cadastru se revoltă contra statului

Razvan Diaconu

Modificări preconizate la legea cadastrului din 1996 vor obliga firmele din domeniu să facă operațiuni de înregistrare sistemică, plătite cu 60 de lei pe imobil,… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană: Urmărim cu atenție procedurile declanșate împotriva șefei DNA. Klaus Iohannis: Sumarul prezentat nu mi-a schimbat opiniile

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a reacționat vineri, după ce ministrul de Justiție a cerut revocarea din funcție a procurorului-șef al DNA, transmițând printr-un comunicat că executivul comunitar… Mai mult

Stiri

Fost judecător al Tribunalului UE, despre raportul lui Tudorel Toader: Niciunul dintre cele 20 de puncte nu are susţinere juridică sau raţională

Vladimir Ionescu

Profesorul Valerius Ciucă (foto), de la Facultatea de Drept din Iaşi (unde este rector suspendat Tudorel Toader) și fost judecător la Tribunalul Uniunii Europene, consideră… Mai mult

Stiri

ASF: Tariful de referinţă mediu al polițelor RCA a crescut cu 9 – 11%

Adrian N Ionescu

Tariful de referinţă mediu ponderat în funcţie de numărul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 lei, în creştere cu 9%… Mai mult

Stiri

Laura Kovesi, prima reacție: Voi urma procedura și mă voi prezenta oricând să răspund punct cu punct afirmațiilor ministrului

Vladimir Ionescu

Laura Codruţa Kovesi va urma procedura legală şi va răspunde, “punct cu punct, tuturor afirmaţiilor prezentate de ministru”, se arată într-un comunicat al DNA transmis… Mai mult