joi

18 aprilie, 2024

19 decembrie, 2017

Ministerul Economiei a pus în dezbatere publică săptămâna trecută proiectul de hotărâre de guvern privind înfiinţarea Societății Casei de Comerţ S.A., menită, potrivit notei de fundamentare a proiectului, să recupereze pierderile economice, „cauzate de retragerea treptată a statului din economie”.

Dacă ar fi avut precauția să verifice la Registrul Comerțului înainte să posteze pe site proiectul de Hotărâre de Guvern, oficialii Ministerului Economiei ar fi putut constata că nu pot înființa compania sub această denumire din simplul motiv că titulatura ”Casa de Comerț SA” este rezervată de câțiva ani. Informația a fost furnizată cursdeguvernare.ro de către președintele CCIR, Mihai Daraban.

Ce e ”Casa de Comerț” a statului, față de Camerele de Comerț ale economiei

Ministerul Economiei propune guvernului să înființeze societatea ”Casa de Comerț S.A.”, care ”are ca scop integrarea şi sindicalizarea ofertelor de afaceri, agregarea de capacități ale acestora, în vederea ofertării unor afaceri şi obiective complexe, precum și prospectarea piețelor și promovarea produselor şi serviciilor.”


De ce a apărut această inițiativă explică Nota de Fundamentare a proiectului: „Unul din efectele restructurării economiei românești prin trecerea de la sistemul economic centralizat la economia de piață începând cu 1990, a fost o reducere a competitivității la export a economiei romănești ca urmare a pierderii capacității de antreprenoriat al obiectivelor complexe precum și a capacității de a răspunde la cereri de ofertă de dimensiune sau complexitate mare, prin integrarea ofertei de produse și servicii la nivelul economiei românești”.

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, este convins că, în ciuda bunelor intenții exprimate în susținerea proiectului, ”va fi o entitate care va lua calea instituțiilor de stat” și nu va avea utilitatea clamată de inițiatori.

”Vor să dirijeze lucruri pe care nu le pot dirija”, spune Mihai Daraban, care precizează că acesta nu este singurul proiect nerealist promovat de Guvern: ”S-a întâmplat și cu celebra cotă de mărfuri românești în supermarketuri, un proiect aparent generos dar fără sustenabilitate”.

Printre obiectele de activitate ale companiei de stat se numără și comerțul cu animale vii, iar Mihai Daraban alege această potențială activitate pentru a susține afirmațiile sale:


”Ministerul Economiei spune că vrea să sprijine producătorii mici, să comercializeze animale vii. Foarte bine. O afacere cu potențial este exportul berbecuților în Orient, dar sunt câteva lucruri pe care ministrul pare că nu le știe: Să zicem că mergi să cumperi berbecuți și găsești un cioban dispus să îți dea 10. În primul rând, afli că omul nu are POS, deci trebuie să umbli cu geanta cu bani după tine. Să zicem că-i cumperi. Cum îl duci la Constanța, în port? Să zicem că rezolvi și asta. Ajunși la Constanța, cei 10 berbecuți trebuie să aștepte și alții, că n-or pleca singuri… Deci, până să plece, trebuie să le dai să mănânce, să bea apă, să-i adăpostești undeva. Să presupunem că se strânge un lot de export. Animalele trebuie vaccinate înainte. Să nu uităm, între timp trebuie să cauți o navă de transport berbecuți, că noi nu mai avem. Pe hârtie, lucrurile par simple, facem comerț, ce mare lucru…. O să fie surprize…”

”Zestrea” Casei: sediu, capital social 1,5 milioane lei și dezlegare la împrumuturi

Potrivit proiectului, capitalul social inițial al Societăţii Casa de Comerț A. este format din aport în natură, reprezentat de imobilul din str. Olari nr. 23, sector 2 Bucureşti şi din aport în numerar în valoare de 1.500.000 lei.

Cum la data înființării firmei trebuie vărsat doar 1 milion de lei, proiectul autorizează viitoarea companie să apeleze la forme alternative de finanțare, societatea fiind autorizată să contracteze împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni.

Compania va fi condusă de un Consiliu de administrație ai cărui membri sunt numiți de către minister. Prima atribuție a Consiliului este aceea de a aproba structura organizatorică a societăţii și numărul de posturi.

Potrivit actului constitutiv elaborat de Ministerul Economiei, domeniul principal de activitate al societăţii este cod CAEN 461 ”Activități de intermediere în comerțul cu ridicata”.

Acesta este completat cu următoarele activităţi secundare:

  • 4611 Intermedieri în comerțul cu materii prime agricole, animale vii, materii prime textile și cu semifabricate
  • 4612 Intermedieri în comerțul cu combustibili, minereuri, metale și produse chimice pentru industrie
  • 4613 Intermedieri în comerțul cu material lemnos și materiale de construcții
  • 4614 Intermedieri în comerțul cu mașini, echipamente industriale, nave și avioane
  • 4615 Intermedieri în comerțul cu mobilă, articole de menaj și de fierărie
  • 4616 Intermedieri în comerțul cu textile, confecții din blană, încălțăminte și articole din piele
  • 4617 Intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun
  • 4618 Intermedieri în comerțul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific, n.c.a.
  • 5812 Activităti de editarea de ghiduri, compendii, liste de adrese si similare
  • 5819 Alte activități de editare
  • 5829 Activităti de editare a altor produse software
  •  6311 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activităti conexe
  • 6312 Activități ale portalurilor web
  • 6399 Alte activități de servicii informaționale n.c.a
  •  6499 Alte intermedieri financiare n.c.a.
  •  7021 Activități de consultanță în domeniul relațiilor publice și al comunicării
  • 7022 Activități de consultanță pentru afaceri și management
  • 7220 cercetare-dezvoltare în stiinte sociale si umaniste
  • 7320 Activități de studiere a pieței și de sondare a opiniei publice
  • 7490 Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.
  •  8230 Activităti de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor
  • 8299 Alte activităti de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Din campania Partidului-Stat PCR-FSN-PDSR-PSD: Cum să mulgem bugetul până îl secăm. Vezi și coana Firița-Bucale, firmele de primărie care cheltuie-n-tro veselie….

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Din campania Partidului-Stat PCR-FSN-PDSR-PSD: Cum să mulgem bugetul până îl secăm. Vezi și coana Firița-Bucale, firmele de primărie care cheltuie-n-tro veselie….

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: