Băsescu a trimis la Parlament “confiscarea extinsă”. E nevoie de schimbarea Constituţiei? Ce spun experţii

de Vladimir Ionescu | 23.6.2011 .

Preşedintele Traian Băsescu a transmis, joi, la Parlament proiectul de revizuire a Constituţiei, cu eliminarea prezumării caracterului licit al dobândirii averilor, deşi cu o zi înainte Curtea Constituţională a României (CCR) sublinia că această prevedere trebuie să rămână în Legea fundamentală.

”Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă”, prevede alin 8 al art. 44 din Constituţie, pe care Băsescu îl vrea eliminat.

Şeful statului a motivat scoaterea prezumţiei licitului averii prin necesitatea aplicării unei directive europene care prevede acest lucru, în legislaţia naţională.

”Nu am făcut întâmplător această propunere de revizuire a Constituţiei. Este vorba de decizia Consiliului European din 24 februarie 2005 privind confiscarea produselor, instrumentelor şi a bunurilor având legături cu infracţiunea. Această decizie este obligatorie pentru toate statele membre şi trebuia implementată până în martie 2007. Singurul stat care contravine deciziei Consiliului este România”, a explicat liderul de la Cotroceni.

Reglementarea europeană invocată de Băsescu este Decizia-cadru 2005/212/JAI a Consiliului European privind confiscarea produselor, a instrumentelor şi a bunurilor care au legătură cu infracţiunea sau delictul, pe care Comisia Europeană a cerut statelor membre să o implementeze, potrivit unui raport din 17 decembrie 2007.

Adoptată la iniţiativa Regatului Danemarcei, decizia-cadru vizează ”a garanta că toate statele membre dispun de norme eficiente în materie de confiscare a produselor având legătură cu infracţiunea, inter alia, în ceea ce priveşte sarcina probei privind sursa bunurilor deţinute de o persoană condamnată pentru o infracţiune având legătură cu criminalitatea organizată”. Decizia-cadru are ca obiectiv, în principal, ca statele membre să ia măsuri pentru a permite două tipuri de confiscare:

în totalitate sau în parte, a instrumentelor şi a produselor care sunt rezultatul unor infracţiuni, care se pedepsesc cu o pedeapsă privativă de libertate cu o durată mai mare de un an, sau a bunurilor de o valoare corespunzătoare acestor produse;

în totalitate sau în parte, a bunurilor deţinute, direct sau indirect, de către o persoană declarată vinovată de anumite infracţiuni grave, în special în cazul în care bunurile provin din activităţi infracţionale.

Practic, confiscarea extinsă nu-l mai obligă pe procuror să demonstreze că o persoană cercetată penal şi-a dobândit ilicit anumite bunuri sau bani, ci persoana respectivă este obligată să demonstreze că bunurile sale sunt dobândite licit.

De aceea, în legislaţia actuală, au existat cazuri în care persoane dovedite ca au săvârşit infracţiuni s-au ales cu confiscarea bunurilor pentru care procurorii au reuţit să dovedească ilicitul, însă restul averii pentru care nu s-a putut demonstra în acel moment legătura cu infracţiunile dovedite a rămas în proprietatea infractorului.

Referitor la această chestiune, cursdeguvernare.ro a consultat trei experţi recunoscuţi pentru competenţa în materie juridică.

 

Georgiana Iorgulescu, membru al CSM: Confiscarea extinsă este blocată de un alineat nesupus revizuirii

 

Georgiana Iorgulescu, director executiv al Centrului pentru Resurse Juridice (CRJ) şi proaspăt membru al CSM, consideră că măsura confiscării extinse a averii dobondite ilicit este împiedicată oricum de alin. 9 al art. 44 din Constituţie, care nu este supus revizuirii în proiectul preşedintelui Traian Băsescu.

”Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii”, prevede alin 9 al art. 44 din Constituţie.

”Lumea s-a focusat pe eliminarea acelei prezumţii, dar există şi alineatul 9, care spune ce fel de bunuri pot fi confiscate. Aliniatul 9 face referire la bunurile folosite, destinate sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii. Pe cale de consecinţă, suntem limitaţi la materia contravenţională sau penală şi atunci sarcina probei este oricum la procuror. Prin urmare, cu sau fără caracterul licit prezumat, sarcina probei este oricum la stat.

Momentan, noi suntem în câmp contravenţional şi penal sarcina probei este la parchet sau la altă autoritate a statului, nu la individ, ca oriunde în lume. Dacă se pune problema confiscării extinse, nu este permisă de aliniatul 9, pentru că aceasta se referă la alte bunuri decât cele rezultate nemijlocit din infracţiune”, a declarat, pentru cursdeguvernare.ro, Iorgulescu, proaspă aleasă membră a Consiliului Superior al Magistraturii.

”Cu alte cuvinte, dacă eu sunt un traficant de droguri şi am fost prins şi s-a confiscat respectiva cantitate de droguri, în alte ţări se poate merge pe extinderea controlului averii respectivului cetăţean prezumându-se că dacă cumva vila, piscina sunt rezultatul unei infracţiuni similare. Noi nu avem acest principiu şi nici nu avem, dacă păstrăm alineatul 9 şi cu atât mai mult nu avem confiscarea civilă”, a exemplificat ea.

Aceasta a atras atenţia că o strategie anticorupţie trebuie să ia în considerare procedura confiscări extinse, dar numai cu prevederi clare pentru protejarea persoanelor nevinovate de eventualele abuzuri ale statului.

”Preşedintele în proiectul de revizurie nu se atinge de aliniatul 9. Sunt lucrurile tratate superficial, populist. Trebuie discutat pe fond. Foarte bine, renunţăm la asta (caracterul prezumtiv licit). Ce înseamnă dacă renunţăm la asta? Este suficient? Vrem mai mult, dar cum facem să ne protejăm şi de eventualele abuzuri ale statului? Dar cum facem şi să confiscăm? Asta înseamnă strategie anticorupţie”, a mai spus Iorgulescu.

 

Cristi Danileţ (CSM): Constituţia nemodificată permite confiscarea extinsă

 

Judecătorul Cristi Danileţ, membru al Consiliului Superior al Magistraturii, consideră că actualele prevederi constituţionale, prevăzute în alin. 8 al art. 44, privind prezumarea caracterului licit al dobândirii averii, nu împiedică Legislativul să adopte o lege organică pentru confiscarea extinsă a bunurilor.

”Nu se contrazice actuala dispoziţie din Constituţie cu prezumţia de dobândire licită a averii şi cu o eventuală reglementare în privinţa confiscării extinse. Nu văd nicio contradicţie între prezumţia de licit a dobândirii averii şi confiscarea averii obţinute în mod ilicit, pentru că prima chestiune se referă doar la o prezumţie, deci când am indicii că averea a fost obţinută ilicit, prezumţia dispare. Astăzi, această prezumţie ocroteşte omul simplu şi cinstit. Pe acest om simplu şi cinstit nu am de ce să-l întreb cum a dobândit averea, dar, când am indiciile că el deja a dobândit în mod ilegal sau a folosit banul public, atunci prezumţia încetează, nu mai produce efectele”, a declarat judecătorul pentru cursdeguvernare.ro.

Mai mult, el arată că prin actuala Constituţie, România este obligată să adopte o Directiva 2005/212 a Consiliului European, privind confiscarea extinsă.

”De altfel, trebuia să fie implementată de foarte multă vreme legislaţia cu privire la confiscarea extinsă. Este prevăzută într-o directivă-cadru din 2005. Oricum, şi în actuala Constituţie directiva este obligatoriu de implementat, iar regula este prevăzută în art. 11 şi 20 din Constituţie, potrivit cărora instrumentele internaţional la care România este parte, atunci când contrazic legislaţia română, ele au prioritate. Deci dacă s-ar pute problema unor contradicţii cu actuala prevedere din Constituţie, tot ar avea prioritate. Deci, n-ar fi nicio problemă”, a mai spus oficialul CSM.

Danileţ a mai explicat că o soluţie pentru legiferarea confiscării extinse ar fi o lege organică în acest sens, dar cel mai eficient ar fi şi prevederea în Constituţie a acestei proceduri.

” Cel mai bine este ca această directivă europeană statul român să o implementeze fie prin lege organică – trebuia să o facă de multă vreme, cel puţin de la aderarea noastră la UE – fie chiar prin Constituţie şi cred că cea mai puternică garanţie este să se prevadă în Constituţie că în cazul celor care utilizează banul public sau sunt implicaţi în infracţiuni grave, se poate confisca averea în momentul în care ei nu şi-o pot justifica”, a arătat judecătorul.

 

Laura Ştefan: CCR permite confiscarea extinsă

 

Expertul Societăţii Academice Române, Laura Ştefan, este de părere că în motivarea sa Curtea Constituţională a lăsat o portiţă pentru legiferarea confiscării extinse.

”Motivarea Curţii Constituţioanle pare să lase uşa deschisă implementării actelor europene, cum este şi cazul confiscării extinse”, a declarat Laura Ştefan.

Într-adevăr, CCR arată în motivarea deciziei privind priectul de revizuire a Constituţiei că ”în măsura în care partea interesată dovedeşte dobândirea unor bunuri, a unei părţi sau a întregii averi a unei persoane în mod ilicit, asupra acelor bunuri sau a averii dobândite ilegal se poate dispune confiscarea, în condiţiile legii”.

Curtea subliniază, totodată că reglementarea acestei prezumţii nu împiedică legiuitorul primar sau delegat ca, în aplicarea dispoziţiilor art.148 din Constituţie – Integrarea în Uniunea Europeană, să adopte reglementări care să permită deplina respectare a legislaţiei Uniunii în domeniul luptei împotriva criminalităţii.

De altfel, susţine Curtea, acest obiectiv a fost avut în vedere şi de iniţiatorul propunerii de revizuire, în mod special cu referire la Decizia – cadru 2005/212/JAI a Consiliului din 24 februarie 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor şi a bunurilor având legătură cu infracţiunea, care obligă la luarea măsurilor necesare pentru a aduce la îndeplinire cele stabilite în cuprinsul acesteia, în special a unei reduceri a sarcinii probei în ceea ce priveşte sursa bunurilor deţinute de o persoană condamnată pentru o infracţiune care are legătură cu criminalitatea organizată.

Cu toate acestea, CCR subliniază că sarcina probei revine statului, în privinţa caracterului ilicit al unei averi.

 

Publicat la data de 23.6.2011 .

2 comentarii

  1. Averea—prezumţie şi constituţie : Blogul ActiveWatch
    28.6.2011, 3:58 pm

    […] multă lume s-a inflamat pe tema averilor ilicite sau nejustificate—nici ei nu mai ştiu…  Nu vreau […]

  2. Averea—prezumţie şi constituţie, de Codru Vrabie | activewatch
    4.8.2011, 12:09 am

    […] multă lume s-a inflamat pe tema averilor ilicite sau nejustificate—nici ei nu mai ştiu…  Nu vreau […]

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Vladimir Ionescu

Nominalizații oficial pentru ministerele remaniate. Unde au ajuns remaniații

La Ministerul Transporturilor va fi propus Felix Stroe, la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice – Paul Stănescu și la Ministerul Fondurilor Europene – Marius...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Premierul a trecut prin CEx demisiile ministrilor Shhaideh, Plumb și Cuc. Urmează CEx-ul pentru înlocuitori

Şedinţa Comitetului Executiv al PSD s-a încheiat după aproape şase ore, cu o jumătate de victorie a premierului Mihai Tudose: miniştrii Sevil Shhaideh, Rovana...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Documente / ANAF modifică criteriile de evaluare în procedura de acordare a codului de TVA

După retragerea criteriului privind ”intenția și capacitatea” de a derula afaceri și la presiunile mediului de afaceri, ANAF a publicat joi seara proiectul unui...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Comisia Buget-Finanțe din Senat desființează măsuri fiscale majore ale Guvernului

Comisia de buget din Senat a decis, marţi, modificarea radicală a unor decizii fiscale importante luate, cu aprobarea liderilor coaliției de guvernare, de către...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Germania: s-au terminat alegerile, începe marșul spre o nouă UE. Merkel – al 4-lea mandat de cancelar

Creștin – democrații (CDU) au câștigat alegerile legislative din Germania, Angela Markel a obținut al patrulea mandat de cancelar, iar Alternativa pentru Germania (AfD) a...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română