Analiză

Munca se duce spre contribuţie zero la PIB –ul potenţial. Când rata de ocupare crește, dar nu converge

Rata de ocupare a populaţiei României cu vârsta cuprinsă între 20 şi 64 de ani a fost anul trecut de 68,8%, potrivit datelor comunicate de… Mai mult

08.11.2018

La obiect

Document / Mai există o valiză, tot cu gogoși: cea luată de premierul Dăncilă în țările arabe

În turneul din țările arabe din zona Golfului, premierul Viorica Dăncilă a prezentat proiectele pe care Guvernul este dispus să le realizeze în Parteneriat Public-Privat,… Mai mult

08.11.2018

Analiză

Convergenţa salariilor versus convergenţa preţurilor

Nivelul de trai din România a crescut semnificativ pe fondul unei convergenţe accelerate a salariilor în raport cu media UE şi a stagnării în procesul… Mai mult

06.11.2018

Chestiunea

Numai pentru cine vrea să înțeleagă: Mecanismul guvernamental care evaporă științific creșterea economică

Textul de mai jos e doar un fragment (adică doar ipoteza și intriga, la care trebuie să reflectăm)  din articolul apărut în revista (exclusiv print)… Mai mult

06.11.2018

Cronicile

Avertisment al Comisiei Europene privind PPP pentru autostrăzi, inclusiv pentru A8

de Razvan Diaconu , 7.11.2018

Comisia Europeană explică într-un răspuns trimis Digi24 care sunt riscurile ce pot apărea în cazul unui Parteneriat Public Privat pentru realizarea unei autostrăzi.

Guvernul nu a informat niciodată Comisia despre intenția sa de a realiza autostrada A8, Târgu Mureș – Iași prin Parteneriat Public Privat (PPP) și nu prin fonduri europene.

Oficialii români nu au avut niciodată discuții oficiale sau neoficiale cu cei ai Comisiei Europene privind preferința guvernului de a realiza autostrada Moldova în PPP, se arată într-un răspuns al Comisie Europene pentru Digi24.ro.

„Înțelegem că inițiativa de a realiza un PPP în domeniul autostrăzilor aparține Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză”, spun oficialii CE.

Aceștia lansează un avertisment la adresa României în privința recurgerii la PPP: „Deși Comisia Europeană încurajează căutarea resurselor alternative pentru dezvoltarea rețelei rutiere a României, recomandăm precauție înainte de a avansa cu lansarea contractelor de tip PPP. Dorim să facem referire la Raportul Curții europene de audit privind PPP din Europa și la provocările ce vin cu aceste PPP”.

Parteneriatele Public – Privat din Uniunea Europeană sunt afectate de deficiențe generalizate și prezintă beneficii limitate, spune raportul menționat de oficialii europeni, care analizează 12 contracte PPP din Spania, Grecia, Franța, Irlanda dintre care șase erau de autostrăzi

Pe scurt, concluziile privind trei autostrăzi din Grecia, doua din Spania și una din Irlanda. Curtea de Conturi a găsit că au apărut „cheltuieli ineficiente și ineficace în cuantum de 1,5 miliarde de euro”. În plus, raportul costuri-beneficii și transparența erau puternic subminate în special din cauza lipsei unei politici și a unei strategii clare, din cauza unor analize inadecvate, din cauza posibilității de a înregistra parteneriatele public-privat ca elemente extrabilanțiere și din cauza unor mecanisme neechilibrate de partajare a riscurilor.

În condițiile în care costul total al proiectelor aferente se ridica la 9,6 miliarde de euro (contribuția UE fiind la 2,2 miliarde de euro) au fost necesari bani suplimentari pentru încheierea proiectelor. Afaceri din care companiile „partenere” cu statul și bancherii nu ies in pierdere, ci doar plătitorii de taxe și tarife de autostradă.

„A fost necesară mobilizarea de fonduri publice suplimentare în sumă de aproape 1,5 miliarde de euro pentru a se finaliza cele cinci autostrăzi auditate din Grecia și Spania. Circa 30 % din aceste fonduri (mai exact, 422 de milioane de euro) au fost furnizate de UE”, spunea Oskar Herics, membrul Curții de Conturi Europene responsabil de raport.

Un PPP cere o pregătire atentă pentru a evita pretenții ulterioare sau renegocieri scumpe care ar putea avea consecințe posibile asupra fondurilor publice, spune CE.

Pașii de pregătire includ realizarea unui studiu de fezabilitate, analiza cost-beneficii, analiza de trafic, impact de mediu, sustenabilitate financiară, întreținerea ulterioară.

„România nu are multă experiență cu PPP, cu atât mai mult cu cât un PPP durează între 20 și 30 de ani. Asistență din partea instituțiilor financiare ca Banca Europeană de Investiții sau Banca Mondială sunt recomandabile”, spune CE. Atât pentru autostrada A8 cât și pentru Ploiești – Brașov, cele două proiecte care Guvernul le vrea făcute în PPP nu există studii de fezabilitate recente și solide.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.11.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Serbia tocmai termină o autostradă de 550 de km pe un traseu la fel de greu ca Valea Oltului. Fără sprijinul fondurilor europene

Adrian N Ionescu

Au mai rămas de finalizat doar 34 de kilometri din cei 554 ai autostradei A1 din Serbia, care străbate țara vecină de la un capăt… Mai mult

Stiri

Primăria Capitalei crește cu 277 mil. lei capitalul social la 5 dintre companiile sale

Consiliul General al Capitalei  are pe ordinea de zi a şedinţei din 22 noiembrie proiectele de majorare a capitalului social la patru companii municipale şi… Mai mult

Stiri

România a importat peste 6 milioane tone ţiţei, în primele 9 luni din 2018

Vladimir Ionescu

România a importat, în primele nouă luni din 2018, o cantitate de ţiţei de circa 6,138 milioane tone echivalent petrol (tep), cu 9,9% mai mult… Mai mult

Stiri

Rectificare bugetară la Primăria Capitalei – suplimentare de 88 mil. lei la subvențiile de căldură

Adrian N Ionescu

Cheltuielile totale pe 2018 ale Primăriei Municipiului București vor înregistra  o creștere netă de peste 45,3 milioane de lei, dacă propunerea de rectificare bugetară va fi aprobată… Mai mult

Stiri

A murit diplomatul Mihnea Constantinescu, consilier al premierilor României și membru al Consiliului Regal

Adrian N Ionescu

Diplomatul Mihnea Constantinescu a murit sâmbătă noapte într-un spital din Nisa în vârstă de 57 de ani, potrivit News.ro. „Este o veste rea pentru corpul… Mai mult

Stiri

Peste 9.000 de deţinuţi au fost eliberaţi în 2018, pe baza recursului compensatoriu

Vladimir Ionescu

Peste 9.000 din cei aproximativ 11.000 de deţinuţi eliberaţi în primele 10 luni ale anului au ieșit din închisoare în baza Legii nr. 169/2017 privind… Mai mult

Stiri

Fitch – rating pentru România, cu avertismente

Adrian N Ionescu

Agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings a confirmat ratingul pentru datoriile pe termen lung în valută al României la „BBB minus”, ca și perspectiva asociată… Mai mult