vineri

29 martie, 2024

22 decembrie, 2015

image-2015-11-14-20590932-41-aura-raducuRomânia nu a primit în primii doi ani din noul exerciţiu bugetar al Uniunii Europene nicio rambursare de la Comisia Europeană, banii europeni ajunşi în vistieria statului până acum fiind avansuri specifice începutului unei perioade de programare, a explicat marţi Aura Răducu, ministrul Fondurilor Europene.

Cu toate că România nu este singurul stat care se află în această situaţie, o problemă identificată de noul ministru al Fondurilor Europene este lipsa proiectelor mari de infrastructură pe care România le-ar putea finanţa din bani europeni în exerciţiul 2014-2020.

„Orice perioadă de programare are primii ani de pregătire, după care numărul de proiecte creşte. Avem zece ani de implementare şi utilizare a acestor fonduri. Aceşti doi ani (2014-2015, n.r.) au fost de elaborare a programelor operaţionale, după care acreditarea sistemului, iar în următorii ani mergem la pregătire şi implementare de proiecte”, a declarat Răducu, potrivit Hotnews.


Ministrul Fondurilor Europene a precizat că nu ştie dacă vreun stat european a transmis cereri de rambursare până acum, având în vedere că executivul european a aprobat recent programele operaţionale.

„Majoritatea ţărilor sunt în această situaţie. Nu ştiu dacă vreo ţară a trimis deja cereri de rambursare. Abia anul acesta au fost toate programele operaţionale aprobate pentru toate ţările”, a explicat ministrul.

Fondurile europene aferente noului exerciţiu financiar al UE care au ajuns totuşi în vistieria statului, circa un miliard de euro, reprezintă avansuri acordate la începutul perioadelor de programare şi care sunt ulterior retraşi, proporţional cu rata de absorbţie, din alocările fiecărui stat membru, la finele exerciţiului financiar, a explicat Răducu.

„Nu a venit decât avansul de aproape un miliard de lei, care se pot folosi”, a arătat ministrul.


Aura Răducu a atras atenţia că României îi lipsesc proiectele mari ale beneficiarilor de stat, mai ales pe transport. Până acum au fost elaborate doar două astfel de proiecte şi doar la nivelul de proiect tehnic: linia de metrou Gara de Nord – Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” (Metrorex) şi calea ferată de la Simeria (CFR SA).

„Situaţia de la noi este că nu avem pregătite proiecte publice şi trebuie să accelerăm pregătirea. Sunt puţine proiecte, de aceea trebuie accelerată pregătirea proiectelor”, a arătat ministrul Fondurilor Europene.

Pentru a putea accelera pregătirea proiectelor, Guvernul trebuie să aprobe Masterplanul de transport, o condiţionalitate ex-ante pe care România trebuie să o îndeplinească pentru asigurarea unei bune absorbţii a fondurilor europene.

La ora actuală, România a aprobat doar 14 astfel de strategii sectoriale, alte 22 urmând să fie realizate. Acestea sunt elaborate, în mare parte, de ministerele de resort. Printre cele care încă aşteaptă se numără cea privind sănătatea, educaţia şi cercetarea.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: