Atenție la mecanismul care toacă miliardele de euro investiții: Fața nevăzută a PNDL – într-un raport al Curții de Conturi ținut 2 ani la secret

de Victor Bratu | 24.4.2017 .

Echipa câștigătoare nu se schimbă

Președintele PSD Liviu Dragnea anunța săptămâna trecută, la Antena 3, că printre obiectivele deja îndeplinite din programul de guvernare se află lansarea programului PNDL II. De ce a fost asta o prioritate? ”Pentru că programul PNDL I a fost un succes”, afirmă Liviu Dragnea.

Curtea de Conturi spune însă altceva. Constatările Curții arată anomaliile severe ale mecanismului care toacă zeci de miliarde de euro, bani aflați la dispoziția și decizia unui singur om – după cum prevede Ordonanța dată în 2013 de PSD. (Un link AICI). 

La începutul anului 2015, Curtea de Conturi a realizat un audit al performanței Programului național de dezvoltare locală, program finanțat de la Bugetul de stat și derulat prin autoritățile locale. Perioada supusă auditării: anii 2013 și 2014, perioadă în care la Ministerul Dezvoltării ministru era Liviu Dragnea, iar unul dintre secretarii de stat era Sevil Shhaideh.

De menționat că PNDL este programul prin care urmează să gestioneze investiții locale de 30 de miliarde de lei în următorii 3 ani – prin credite de angajament. (Un Link AICI)

(Descărcați AICI Raportul integral al Curții de Conturi)

La finalul auditului, în aprilie 2015, Curtea a prezentat o sinteză a acestui raport, dar instituția condusă de Nicolae Văcăroiu nu a publicat niciodată documentul complet. Intrat în Parlament după alegerile din 2016, Cristian Ghinea cerut să citească versiunea completă, pe care a solicitat-o, oficial, Curții de Conturi. Documentul l-a primit pe 10 aprilie 2017, cu o săptămână înainte ca liderul PSD să anunțe etapa a doua a programului.

1) PNDL – o sursă de finanțare a arieratelor și o sursă de satisfacere a intereselor locale

Cum arată ”succesul” pentru Liviu Dragnea:

Potrivit concluziilor generale  formulate de auditorii publici externi, ”în lipsa unei strategii naționale în domeniu și în contextul carențelor și/sau neconcordanțelor legislative, PNDL nu a funcționat ca un program național în sensul prevederilor legale”.

Tot Curtea explică la ce a folosit PNDL: a reprezentat inițial, în 2013, o sursă de finanțare a arieratelor de la nivelul UAT-urilor provenite din derularea anterioară a altor 3 programe, iar ulterior, în 2014, o sursă de finanțare a unor necesități din cele mai diverse domenii de interes local.

Banii alocați (credite bugetare definitive aprobate de MDRAP) în modul descris de raport: 3,7 miliarde lei în 2013 și 5,3 miliarde lei în 2014.

2) Din perspectiva Legii finanțelor publice, PNDL nu trebuia să opereze

Auditorii au mai constatat la data începerii controlului (ianuarie 2015):

  • actul de aprobare a PNDL (OUG 28/2013) nu era aprobat prin lege conform prevederilor constituționale. Parlamentul repară omisiunea abia 2 ani mai târziu – la 1 aprilie 2015
  • deși lansase în 2011 procedurile de aprobare a unei strategii naționale de dezvoltare locală, acestă strategie nu era adoptată de guvern
  • privit prin prisma Legii finanțelor publice, în lipsa elementelor definitorii, PNDL nu poate fi recunoscut ca și program național
  • modificările ulterioare ale OUG 28 și cele operate prin ordin de ministru s-au făcut fără analiza impactului asupra PNDL, fiind introduse sau extinse domenii de finanțare în condițiile în care fondurile alocate erau considerate insuficiente pentru realizare obiectivelor deja incluse în program

3) Cum a devenit PNDL, prin ordin de ministru, un instrument discreționar pentru finanțările ”cu dedicație”

Potrivit concluziilor Curții de Conturi, ministerul lui Liviu Dragnea a reglementat situația ”excepțională”, în care beneficiarii puteau ocoli Consiliul Județean și se puteau adresa direct ministerului pentru finanțări.

Suplimentar, prin ordin de ministru, a fost abrogat articolul care stabilea termene clare pentru depunerea solicitărilor de finanțare.

Tot ministerul a finanțate obiective noi, cu toate că norma legală este aceea de a finanța obiective ”în continuare”, adică de a termina un lucru început

Mecanismul, descris în raport: OUG 28/2013 și ordinele de ministru ulterioare OUG sunt atât de ambigue încât permit ca un obiectiv de investiții pentru care nu au fost încheiate contracte/convenții de finanțare (adică tocmai acelea definite de OUG drept obiectiv nou) să poată fi considerat obiectiv în continuare dacă pentru acesta ”au fost alocate fonduri de la bugetul de stat, bugetul local sau din alte surse legal constituite”

4) Solidaritatea PNDL-lui lui Liviu Dragnea cu PNDI-ul Elenei  Udrea: unde au ”dispărut” 4950 de investiții ?

Curtea de Conturi a mai constatat că, în 2013 și 2014, prin PNDL au fost decontate inclusiv facturi emise pentru lucrări executate între 2009-2012 prin programul similar (PNDI) gestionat la vremea respectivă de Elena Udrea. PNDI – o instituție asemănptrare cu PNDL, fusese dur criticat de partenerii internaționali ai României tocmai din cauza lipsei de transparență în alocarea în teritoriu a banilor.

PSD a modificat, în 2013, PNDI-ul Elenei Udrea, transformându-l în PNDL: Banii nu mai erau alocați prin hotărâre de guvern, ci prin simplu ordin de ministru.

În baza de date  ”obiective de investiții final an 2012” sunt înregistrate 6.186 asemenea obiective ”moștenite” de la PNDI-ul Elenei Udrea. Curtea de Conturi a descoperit că Ministerul Dezvoltării a finanțat în 2013 numai 1.230 de obiective ”în continuare”, pentru restul de 4.956 de investiții neexistând date sau informații.

5) Un haos întreținut atent și cu efort: Responsabili desemnați ”prin dispoziții verbale”

Pentru contractele noi încheiate între 2013-2014, Curtea de Conturi constată:

  • nu s-a respectat Legea privind finanțele publice locale, care prevede obligatoriu eșalonarea multianuală a investițiilor
  • evidența electronică pentru gestionarea datelor și informațiilor din PNDL este realizată pe fișiere Excel, plasate pe Google Drive, deschise accesului comun, cu administrare inclusiv din partea unor terți străini

Curtea de Conturi mai afirmă: ”Existența mișcărilor de personal, desemnarea prin dispoziții verbale  a responsabililor de județe pe perioade limitate, a generat reconstituirea cu dificultate a dosarelor aferente derulării PNDL, precum și imposibilitatea ordonării cronologice a documentelor, existând riscul de sustragere a unor documente sau rătăcirii acestora în urma gestionării defectuoase a dosarelor”.

6) Și niște consecințe. De sute de milioane, de miliarde

Curtea de Conturi constată că, în 2013, între suma estimată și cea alocată există o diferență de 386 milioane lei, din care 33,55% nu este fundamentată corespunzător.

În anul 2014, diferența între cele două cifre crește la 1,3 miliarde lei, iar procentul sumelor nefundamentate urcă la 58,63%.

Curtea a mai descoperit o serie de ordine de ministru prin care s-au aprobat în 2014 finanțări de obiective noi, în Gorj, Dîmbovița, Vrancea, Suceava, bani alocați oficial la mijlocul lunii decembrie pentru asfaltări sau modernizări de drumuri, în condițiile în care autoritățile aveau la dispoziție cel mult 2 săptămâni să finalizeze lucrările.

Culmea prostiei. Sau a hoției. Când un WC comunal ia fața unei alimentări cu apă a comunei

În lipsa unor proceduri clare de înregistrare/arhivare/circulație a documentelor, a suprapunerii de competențe, a neclarităților privind atribuțiile personalului, capacității limitate de evaluare, Curtea constată că ministerul s-a preocupat de îmbunătățirea coordonării și selecției transparente a proiectelor de infrastructură.

În acest sens, ministerul a depus un proiect și câștigat o finanțare, prin PO Asistență Tehnică, de 12,8 milioane lei, la care a contibuit cu o cofinanțare de 2,2 milioane lei pentru efectuarea unei analize a modului în care investițiile finanțate de la buget pot fi complementare și mai bine corelate cu alte surse de finanțare ”pentru a încuraja sinergii, un impact mai mare și dezvoltarea durabilă a României”.

Implementarea proiectului s-a realizat cu ajutorul Băncii Mondiale, pentru care Ministerul a semnat în 2014 un acord de prestări servicii consultanță în valoare de 2,5 milioane euro.

Principalele activități ale proiectului au fost structurate pe 5 componente, din care una privind organizarea unei echipe de management și operaționalizarea sediului proiectului, iar alta de schimb de experiență, probabil vizite ale unor delegații române în străinătate.

Fără să numescă cine s-a ocupat de componenta 2- ”Corelarea strategiilor naționale de investiții”, Curtea afirmă că echipa a predat raportul final pe data de 27 decembrie 2014 care nu conține și ”o listă exhaustivă de acțiuni”.

Referitor la eficiență, raportul Curții mai semnalează faptul că, în perioada iunie-decembrie 2014, ministerul a refuzat finanțarea unui număr de 247 de obiective de importanță majoră în domeniul alimentării cu apă și canalizare din cauza  insuficienței fondurilor deținute, dar a aprobat la finanțare sume estimate la 56,6 milioane lei pentru investiții de tipul ”Grup sanitar construcție nouă”, ”Extindere sediu primărie comunală” sau ”Bază sportivă”.

Publicat la data de 24.4.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Claudiu Vrînceanu

Internaționalizarea afacerilor românești: Lecția poloneză și analiza comparativă a regiunii

Firmele trebuie să treacă granița în mod direct dacă economia României își propune să devină o forță regională, iar impactul investițiilor românești în străinătate...Citeste mai departe »

Victor Bratu

UK și UE încep luni negocierile pe drepturile cetățenilor: (aproape) toate cifrele relevante de pe masa tratativelor

Între cele 3 detalii legate de Brexit pe care UE vrea să le stabilească înainte de a trece la discuțiile referitoare la viitoarea relație...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Cum se pierd 4 ani din viață? Dar 800.000 de ani din vieți? Liceul fără cunoștințe, fără meserie, fără diplomă: de ce pleacă tinerii unde văd cu ochii

Cum se pierd 4 din cei mai eficienți și esențiali ani din viață? Dar 800 de mii de ani din vieți? : Tinerii sunt...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Vești rele pentru banii europeni ai României: Statuia plăților directe în agricultură are picioare de lut

Un singur lucru funcționa bine în România la capitolul ”absorbție a fondurilor europene”- plățile directe acordate agricultorilor. Era și simplu: nu era nevoie de...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

RIS 2017: România riscă să devină cea mai necompetitivă țară din UE – Bucureștiul, inovator modest. Praga și Bratislava, centre de excelență

România se află de mai mulți ani pe un trend de depreciere a performanțelor din inovare și riscă să ocupe pe termen lung ultimul...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Noua tentativă a Ucrainei de a sparge blocada Rusiei spre Vest. De ce va eșua și aceasta

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De mai bine de o săptămână, Ucraina dă semnale repetate și insistente, la nivel înalt, că este pregătită să reia ofensiva politico-diplomatică...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / De ce este normal ca o țară ca România să importe mai mult decât exportă

Aurelian Dochia

Mi-a atras atenția o analiză publicată de cursdeguvernare.ro (aici) care trece în revistă structura comerțului exterior românesc și deplânge faptul că țara noastră înregistrează...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română