La obiect

Creşterea exporturilor a depăşit-o pe cea a importurilor. Totuşi, deficitul comercial lunar a atins din nou miliardul de euro

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a trecut din nou pragul de 1 miliard de euro, deşi, pentru prima dată în acest an, ritmul de… Mai mult

11.06.2018

Analiză

Un (nou) paradox: Datoria publică scade ca pondere în PIB – costul crește, odată cu dobânda la care ne împrumutăm. Observaţii

Deşi datoria externă pe termen mediu şi lung (DETML) a scăzut sistematic în ultimii patru ani prin raportare la PIB, suma plătită pentru această datorie… Mai mult

10.06.2018

La obiect

Familiile cu copii: România în context european

Ceva mai puţin de 35% dintre cele circa 7,5 milioane de familii din România au avut copii în întreţinere anul trecut, potrivit datelor publicate de… Mai mult

07.06.2018

Evenimentul

”Argumentele revocării procurorului se subsumează competenţei discreţionare a ministrului justiţiei”: Motivarea CCR care îl obligă pe președinte să o demită pe Laura Kovesi

Decizia CCR privind refuzul președintelui României de a o revoca pe Laura Codruța Kovesi din funcția de procuror-șef al DNA, la cererea ministrului Justiției, a… Mai mult

07.06.2018

Anomaliile congenitale ale Bugetului General Consolidat al României

de Marin Pana 13.2.2017

După ce am prezentat veniturile şi cheltuielile bugetului de stat (BS), să vedem cum se integrează ele în bugetul general consolidat (BGC), din care reprezintă cam jumătate, unde se alătură sumelor prevăzute în bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale, bugetul pentru şomaj, fondul national de asigurări sociale de sănătate etc.

Venituri minoritare, cheltuieli majoritare

Datele oficiale arată că veniturile bugetului de stat sunt minoritare în bugetul general consolidat ( 46%), în timp ce cheltuielile sunt majoritare (56%). Urmare a acestei modalităţi de construcţie a finanţării statului, deficitul bugetului de stat este cu două treimi (66%) mai mare decât cel al bugetului general consolidat (BGC) şi se apropie de 5% din PIB-ul estimate la 815,2 miliarde lei.

Practic, statul ar urma să facă anumite cheltuieli în baza fondurilor obţinute nu din impozit pe venit, impozit pe venit, impozit pe proprietate, TVA sau accize ( toate surse proprii ale statului) ci din impunerea unor excedente în alte bugete care compun BGC. Şi este vorba despre 16 miliarde lei (sau 2% din PIB) excedente la alte bugete, presupuse a nu avea nevoie de banii respectivi.

În anii anteriori, această dispunere a deficitelor, cel de stat mult peste cel general consolidat a fost criticată iar recomandarea era o plasare în linie, cu valori aproximativ egale. Adică statul, dacă tot îşi asumă un deficit relativ ridicat, măcar să nu mai tragă fonduri din altă parte. Să-şi asume prin impozitare transparentă, directă sau indirectă, finanţarea obligaţiilor asumate.

La această abordare, se mai adaugă faptul că veniturile bugetului de stat, aşa relativ reduse în raport cu practica europeană, sunt bazate inclusiv pe fondurile europene pentru coeziune (19,8 miliarde lei, respectiv 4,44 miliarde euro la cursul mediu pe 2017 prezumat a fi de 4,46 lei/euro) şi fondurile pentru agricultură de 5,3 miliarde lei ( circa 1,2 miliarde euro).

În traducere, cam 25 de miliarde de lei, sau 3% din PIB vor depinde de sumele primite de la Uniunea Europeană. Respectiv veniturile totale ale BGC, prevăzute a fi de 31,25% din PIB, ar urma să provină cam 90% din surse interne iar aproape 10% din surse externe. Ceea ce înseamnă că va trebui să fim extreme de atenţi cu absorbţia fondurilor europene, de care depinde îndeplinirea obiectivului de păstrare a deficitului BGC sub limita de 3% din PIB.

Dacă nu o facem, ratingul de ţară al României, care de-abia traversase limita de investment grade, riscă să revină în zona nerecomandată pentru investiţii, cu consecinţele de rigoare pentru sumele care ar putea să intre în ţară, pentru finanţarea deficitului de cont curent şi pentru costurile datoriei externe.

Atenţie la deflator !

Atenţie, însă, până acum ne-am referit doar la numărătorul fracţiei care va da deficitul bugetului general consolidat pe anul 2017. Stabilirea unui minus programat la -2,96% pe cash şi -2,99% pe standard international ESA depinde şi de un indicator mai puţin cunoscut, aşa-numitul deflator, care permite trecerea creşterii PIB din forma nominală ( preţuri curente) în forma reală ( în preţurile perioadei de bază).

Concret, PIB-ul planificat pentru 2017 este cu 7,5% mai mare în termini nominali, iar realizarea creşterii reale de 5,2% depinde de păstrarea deflatorului ( hai să-i spunem inflaţia din întreaga economie, adică altceva decât indicele preţurilor de consum pentru populaţie) la nivelul de 2,16%.

Ceea ce la momentul întocmirii programului de guvernare şi a creionării bugetului pe anul în curs părea plauzibil. Numai că, între timp, a apărut un semnal îngrijorător. Indicele preţurilor producţiei industriale a avansat într-o singură lună, decembrie 2016, cu 0,9%. Inflaţia medie anuală o fi ea prevăzută la 1,4% (cum s-ar spune, în 2017 preţurile vor rămâne mai mici decât în 2014 – oare ?) dar IPC nu este deflatorul utilizat la calculul PIB, implicit a deficitului BGC.

Una peste alta, realizarea în practică a obiectivelor din bugetul pe anul în curs prespune o aliniere favorabilă a tuturor condiţiilor din economia internă şi inexistenţa vreunei presiuni negative din mediul extern ( dependenţa de piaţa unică nu poate fi neglijată, din moment de trei sferturi din comerţul exterior îl facem cu ţările UE). Să dea Domnul !

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.2.2017

2 comentarii

  1. ovidiu
    17.2.2017, 3:31 pm

    cred ca e o interpretare un pic eronata. in bugetul de stat, la cheltuieli, sunt prinse si subventiile care se varsa la bugetul de asigurari sociale (pensii) pentru echilibrare. la fel, se vireaza si spre autoritati locale. daca scadeti sumele astea de la cheltuieli, bugetul de stat iese echilibrat, iar in anumite perioade in surplus.

  2. Rotonic
    18.2.2017, 9:23 pm

    Un buget ambitios si care va fi realizat cu unele corectii doar de catre guv actual si care o va lua la vale in caz de schimbare a lui.
    Foarte bine gandit de catre un scorpion gen ori reusim ori murim cu voi de gat.
    Eu unul sper sa le iese pentru Romania nu de dragul lor.
    Oricum lumea nu este multumita oricat de bine ar conduce cineva imaginea guvernului se erodeaza, in cazul lor nici macar nu au reusit sa faca mare lucru si deja au imagine compromisa.

Lăsați un comentariu


Stiri

Joseph Daul, președinte PPE: Cartelul Plahotniuc-Dodon le-a furat cetățenilor Republicii Moldova ultimul lor drept democratic

Victor Bratu

Partidul Popular European (PPE) este revoltat de decizia de invalidare a mandatului primarului ales în mod democratic la Chișinău, Andrei Năstase. În urma anunțului Judecătoriei… Mai mult

Europa

UE răspunde în oglindă în războiul comercial cu SUA: lista produselor americane suprataxate cu 25%. Îngrijorări ale BCE

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană (CE) a decis ca, începând de vineri, o serie de produse americane să fie taxate la vamă cu 25%, valoarea tarifelor ridicându-se la… Mai mult

Stiri

Dan Șova, condamnat definitiv la 3 ani de închisoare cu executare, în Dosarul CET Govora

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Transporturilor Dan Șova (PSD) a fost condamnat de un complet al Înaltei Curți de Casație și Justiție la o pedeapsă de trei ani… Mai mult

Stiri

Refuzul unui loc de muncă anulează dreptul la ajutor social- proiect de lege votat în Camera Deputaților

Razvan Diaconu

Deputaţii au adoptat, miercuri, un proiect de lege prin care dreptul la ajutor social încetează în cazul refuzului unui loc de muncă oferit. Decizia, anunță… Mai mult

Europa

Germania şi Franţa analizează ideea unui fond special de stimulare a reformelor structurale în statele UE

Adrian N Ionescu

Reformele structurale din ţările membre UE ar putea fi încurajate prin înfiinţarea unui fond special, care să ofere acestora stimulente financiare în acest scop, potrivit… Mai mult

Stiri

Consilierul prezidențial Simina Tănăsescu a demisionat. Contextul

Vladimir Ionescu

Simina Tănăsescu (foto), consilier prezidențial pe probleme juridice, a demisionat miercuri, pe fondul controverselor declanșate de o întâlnire pe care a avut-o cu judecătorul CCR Petre Lăzăroiu.… Mai mult

Europa

Infrastructura de transport din România are nevoie de 70 mld. euro – dublu față de resurse

Adrian N Ionescu

Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 sunt de 36… Mai mult