Anomaliile congenitale ale Bugetului General Consolidat al României

de Marin Pana | 13.2.2017 .

După ce am prezentat veniturile şi cheltuielile bugetului de stat (BS), să vedem cum se integrează ele în bugetul general consolidat (BGC), din care reprezintă cam jumătate, unde se alătură sumelor prevăzute în bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale, bugetul pentru şomaj, fondul national de asigurări sociale de sănătate etc.

Venituri minoritare, cheltuieli majoritare

Datele oficiale arată că veniturile bugetului de stat sunt minoritare în bugetul general consolidat ( 46%), în timp ce cheltuielile sunt majoritare (56%). Urmare a acestei modalităţi de construcţie a finanţării statului, deficitul bugetului de stat este cu două treimi (66%) mai mare decât cel al bugetului general consolidat (BGC) şi se apropie de 5% din PIB-ul estimate la 815,2 miliarde lei.

Practic, statul ar urma să facă anumite cheltuieli în baza fondurilor obţinute nu din impozit pe venit, impozit pe venit, impozit pe proprietate, TVA sau accize ( toate surse proprii ale statului) ci din impunerea unor excedente în alte bugete care compun BGC. Şi este vorba despre 16 miliarde lei (sau 2% din PIB) excedente la alte bugete, presupuse a nu avea nevoie de banii respectivi.

În anii anteriori, această dispunere a deficitelor, cel de stat mult peste cel general consolidat a fost criticată iar recomandarea era o plasare în linie, cu valori aproximativ egale. Adică statul, dacă tot îşi asumă un deficit relativ ridicat, măcar să nu mai tragă fonduri din altă parte. Să-şi asume prin impozitare transparentă, directă sau indirectă, finanţarea obligaţiilor asumate.

La această abordare, se mai adaugă faptul că veniturile bugetului de stat, aşa relativ reduse în raport cu practica europeană, sunt bazate inclusiv pe fondurile europene pentru coeziune (19,8 miliarde lei, respectiv 4,44 miliarde euro la cursul mediu pe 2017 prezumat a fi de 4,46 lei/euro) şi fondurile pentru agricultură de 5,3 miliarde lei ( circa 1,2 miliarde euro).

În traducere, cam 25 de miliarde de lei, sau 3% din PIB vor depinde de sumele primite de la Uniunea Europeană. Respectiv veniturile totale ale BGC, prevăzute a fi de 31,25% din PIB, ar urma să provină cam 90% din surse interne iar aproape 10% din surse externe. Ceea ce înseamnă că va trebui să fim extreme de atenţi cu absorbţia fondurilor europene, de care depinde îndeplinirea obiectivului de păstrare a deficitului BGC sub limita de 3% din PIB.

Dacă nu o facem, ratingul de ţară al României, care de-abia traversase limita de investment grade, riscă să revină în zona nerecomandată pentru investiţii, cu consecinţele de rigoare pentru sumele care ar putea să intre în ţară, pentru finanţarea deficitului de cont curent şi pentru costurile datoriei externe.

Atenţie la deflator !

Atenţie, însă, până acum ne-am referit doar la numărătorul fracţiei care va da deficitul bugetului general consolidat pe anul 2017. Stabilirea unui minus programat la -2,96% pe cash şi -2,99% pe standard international ESA depinde şi de un indicator mai puţin cunoscut, aşa-numitul deflator, care permite trecerea creşterii PIB din forma nominală ( preţuri curente) în forma reală ( în preţurile perioadei de bază).

Concret, PIB-ul planificat pentru 2017 este cu 7,5% mai mare în termini nominali, iar realizarea creşterii reale de 5,2% depinde de păstrarea deflatorului ( hai să-i spunem inflaţia din întreaga economie, adică altceva decât indicele preţurilor de consum pentru populaţie) la nivelul de 2,16%.

Ceea ce la momentul întocmirii programului de guvernare şi a creionării bugetului pe anul în curs părea plauzibil. Numai că, între timp, a apărut un semnal îngrijorător. Indicele preţurilor producţiei industriale a avansat într-o singură lună, decembrie 2016, cu 0,9%. Inflaţia medie anuală o fi ea prevăzută la 1,4% (cum s-ar spune, în 2017 preţurile vor rămâne mai mici decât în 2014 – oare ?) dar IPC nu este deflatorul utilizat la calculul PIB, implicit a deficitului BGC.

Una peste alta, realizarea în practică a obiectivelor din bugetul pe anul în curs prespune o aliniere favorabilă a tuturor condiţiilor din economia internă şi inexistenţa vreunei presiuni negative din mediul extern ( dependenţa de piaţa unică nu poate fi neglijată, din moment de trei sferturi din comerţul exterior îl facem cu ţările UE). Să dea Domnul !

Publicat la data de 13.2.2017 .

2 comentarii

  1. ovidiu
    17.2.2017, 3:31 pm

    cred ca e o interpretare un pic eronata. in bugetul de stat, la cheltuieli, sunt prinse si subventiile care se varsa la bugetul de asigurari sociale (pensii) pentru echilibrare. la fel, se vireaza si spre autoritati locale. daca scadeti sumele astea de la cheltuieli, bugetul de stat iese echilibrat, iar in anumite perioade in surplus.

  2. Rotonic
    18.2.2017, 9:23 pm

    Un buget ambitios si care va fi realizat cu unele corectii doar de catre guv actual si care o va lua la vale in caz de schimbare a lui.
    Foarte bine gandit de catre un scorpion gen ori reusim ori murim cu voi de gat.
    Eu unul sper sa le iese pentru Romania nu de dragul lor.
    Oricum lumea nu este multumita oricat de bine ar conduce cineva imaginea guvernului se erodeaza, in cazul lor nici macar nu au reusit sa faca mare lucru si deja au imagine compromisa.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Taxa de solidaritate: ce se ascunde, de fapt, în cei 2% și de ce a ales guvernul soluția asta

Guvernul va introduce o taxă de solidaritate de 2% din fondul de salarii, taxă ce va fi plătită de angajator, a anunțat joi, oficial,...Citeste mai departe »

Marin Pana

Pulverizarea clasei mijlocii: Inegalitatea socială exagerată scoate România din cifrele UE. Știați că?…

România a apărut din nou la coada UE din perspectiva ratei de risc la sărăcie şi excludere socială, cu 38,8% din populaţie ( aproape...Citeste mai departe »

Marin Pana

Stabilitatea economică a României: alarmele anului 2017, așa cum se văd din indicatorii europeni

România începe să prezinte tot mai multe semnale de avertizare pentru analiza economică pe termen scurt fundamentată de Eurostat, cu valori situate semnificativ în...Citeste mai departe »

Marin Pana

Avansul salariului real – o listă a anomaliilor: Administrația urcă cu 44% peste Sănătate, Industria prelucrătoare coboară la sub 90% din media pe economie

Câștigul salarial mediu brut anunțat de INS pentru luna august 2017 a fost de 3.290 de lei cu 1,2% mai mare faţă de luna...Citeste mai departe »

Marin Pana

Peste 1 miliard de euro lunar: atât a ajuns deficitul comercial prin supraturarea consumului

Pe fondul celor mai reduse exporturi din ultimele şapte luni, deficitul comercial lunar a depăşit din nou pragul de un miliard de euro în...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română