Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

de Andreea Paul | 12.6.2017 .

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme și fără investiții în creșterea capacității administrative ale ANAF. (Un link cu detalii la Ordonanța privind impozitarea multinaționalelor – AICI).

Pe de o parte, multe aspecte sunt nedefinite clar în lege și lasă loc de interpretare, atât în privința impozitării, cât și în privința acordurilor de preț în avans.

Pe de altă parte, verificarea dosarelor de transfer este un domeniu complex, iar ANAF ca autoritate fiscală este tot la început de drum de vreo 8 ani de la crearea departamentului de profil, numit acum “Direcția Prețuri de Transfer și Acord de Preț în Avans”.

Într-o raportare solicitată la sfârșitul anului trecut (dec. 2016), indicatorii de performanță ai ANAF în lupta cu prețurile de transfer arată foarte slab:

– 715 inspecții fiscale în perioada 2010-2015, iar pentru anul 2016 nu au putut raporta la sfârșitul anului trecut;

– 15 acorduri de preț în avans în perioada 2010- 12 dec. 2016;

– 340 milioane lei stabilite ca obligații suplimentare stabilite (impozit pe profit, TVA) și diminuarea cu 1,26 miliarde lei a pierderii fiscale;

– ANAF a declarat că nu poate răspunde la întrebarea “care este cuantumul anual al încasărilor efective la bugetul țării din sancțiunile imputate dosarelor de prețuri de transfer”;

– Persoanejele juridice cu risc fiscal în domeniu sunt stabiliți, în principal, în funcție de ponderea tranzacțiilor derulate cu persoanele afiliate în total tranzacți, pierderi recurente nejustificate, comparații cu alți agenți economici din domeniul respectiv de activitate etc. ANAF a refuzat să răspundă la întrebarea care este ponderea multinaționalelor și a grupurilor naționale investigate și sancționate.

Unde-au dispărut soldații când să înceapă lupta

Detalii despre performanța ANAF în bătălia cu prețurile de transfer legat de ultimele 5 puncte găsiți aici, în răspunsul oficial din decembrie 2016 la interpelarea mea: http://www.cdep.ro/interpel/2016/r10768A.pdf

Starea actuală a departamentului dedicat prețurilor de transfer din centrala ANAF indică un adevărat fiasco organizatoric al capacității sale administrative :

De la 14 angajați anul trecut (februarie 2016), în momentul actual au rămas 7, iar de săptămâna viitoare vor fi doar 6 angajați activi. O persoană a fost mutată în altă direcție, alta și-a dat demisia, două persoane sunt în concediu de maternitate, iar ACUM nu au nici director, nici șef de serviciu. Directoarea a primit ordin de detașare, între timp însă și-a luat concediu medical ca să anuleze ordinul, iar șeful serviciu și-a luat concediu medical în același timp.

Centrala ANAF se ocupă în principal de acordurile de preț în avans, adică de prevenirea transferurilor de profit, precum și de negocierea de proceduri amiabile cu alte autorități fiscale din celelalte state pentru evitarea dublei impuneri, dar și de coordonarea celor din teritoriu.

Dosarele prețurilor de transfer sunt verificare în principal de personalul ANAF din teritoriu, care au “obligația/norma” de a transmite lunar “5 verificări” preliminare asupra prețurilor de transfer și să anunțe stadiul inspecțiilor. Aceste situații arată că cei din București sunt cei mai nepăsători în acest domeniu (cu foarte puține inspecții pe prețuri de transfer, motivând lipsa de personal). Restul regiunilor sunt ceva mai active.

Așa luptă ANAF cu exportul ilegal al profiturilor prin mecanismul prețurilor de transfer?!

***
Andreea Paul este doctor în economie, lector universitar la ASE, fost vicepreședinte al Comisiei Buget-Finanțe din camera Deputaților, fondator și președinte al think-tank-ului INACO – Inițiativa pentru Competitivitate

Publicat la data de 12.6.2017 .

3 comentarii

  1. Protonic
    22.6.2017, 9:00 am

    Interesant.
    Poate ar trebui vazute toate efectele si bineinteles interesele care decurg de aici sau oare este doar proasta administrare?

  2. ??????
    11.7.2017, 3:54 pm

    Cum ați comenta despre principiul fiscal conform căruia “orice venit este impozabil” ? Cum considerați că ar susține “impozitul pe cifra de afaceri” “ideea” acestui principiu fiscal ?

  3. Bibicu
    31.7.2017, 4:24 pm

    Ia uite descendentii cominternului ne dau lectii de democratie.

    Dupa ce si-au schimbat numele patat, desigur.

    Tu-ba-n coor de lepre comuniste.

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biris

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Gabriela Drăgan

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Şi Cehia? Europa Centrală se scufundă în euroscepticism. Cât timp mai rezistă opţiunea proeuropeană în România?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După virajul recent al Austriei spre o dreaptă conservatoare contondentă, care va coabita tot mai dificil cu Bruxellesul, apropiatele alegeri parlamentare din...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Mutarea contribuțiilor: Calcule, probleme și posibile soluții

Gabriel Biris

Vara anului 2017 a adus un noian de reglementări noi care vizează fie direct, fie indirect legislația muncii, mai toate având scopul declarat de...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Suntem inundați cu bani. Ce urmează?

Radu Crăciun

Tentatia diversilor analisti sau lideri de opinie de a anticipa viitorul prin prisma evolutiilor istorice nu conteneste sa ma uimeasca. Pentru ca este dovada...Citeste mai departe »

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

Gabriela Drăgan

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un doctorat cu prim-viceguvernatorul: noua mare problemă a economiei private

Cristian Grosu

Pare halucinant că nu știm azi cum va arăta fiscalitatea peste 3 luni? și că n-am știut acum 6 luni cum o să arate...Citeste mai departe »

Justiția în România – din perspectiva cazurilor Poloniei și Ungariei. ”Armele” Comisiei și severitatea reacțiilor

Horațius Dumbravă

Din capul locului, precizez poziția și experiența de pe care vorbesc: am fost membru al comitetului executiv al rețelei consiliilor judiciare din Uniunea Europeană...Citeste mai departe »

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română