ANABI: Un pas spre recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni. Cum va funcționa

De Mariana Bechir | 23.2.2016 .

sechestru confiscare intactMinisterul Justiției a pus în dezbatere Regulamentul de funcționare a Agenției Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). E vorba de bunurile sechestrate/confiscate în urma procedurilor judiciare și de gestiunea lor până la finalizarea proceselor.

În luna martie, regulamentul va ajunge pe masa Guvernului, după care se va intra în linie dreaptă cu angajările și pregătirile lansării efective a Agenției mult aștepte.

(DESCĂRCAȚI AICI PROIECTUL REGULAMENTULUI)

cursdeguvernare.ro vă prezintă cum va funcționa Agenția și cum va colabora cu celelalte instituții

Cu ce se va ocupa Agenția

  • Va acționa într-o zonă total descoperită în momentul de față – administrarea bunurilor pe durata procesului. Aceasta se face acum de către procurori și polițiști, care ajung să fie blocați și în astfel de activități, în loc să se ocupă de investigații
  • Agenția se ocupă până la finalul procesului de bunurile indisponibilizate anticipat. Atunci când se va pronunța o hotărâre definitivă de condamnare cu confiscare de bunuri, se va ști cu precizie unde sunt bunurile, care dintre ele au fost valorificate anticipat, unde se află banii. Nu vor mai exista situații, ca acum, când ANAF se trezește peste noapte cu un bun despre care nu știe nimic, pe care trebuie să-l identifice etc.
  • Agenția va face și publicitatea bunurilor sechestrate, pentru a le valorifica. Toate vor fi expuse pe site, vor putea fi văzute de toată lumea, doritorii pot licita pentru achiziționarea lor, dacă vor fi scoase la licitație

Registrul bunurilor indisponibilizate

  • Va exista o bază de date în care vor fi înscrise toate datele depsre un bun confiscat, de către toate instituțiile implicate și care va permite vizualizarea în orice moment a situației acelui bun.
  • Informația este integrată, toți cei implicați vor avea acces și toți o vor completa, începând cu procurorul sau judecătorul care dispune sechestrul, și terminând cu ANAF și executorii judecătorești.

Vânzările anticipate

Din 2012, când a fost introdusă confiscarea anticipată, legea permite în România valorificarea bunurilor mobile înainte de condamnare, dar acest lucru nu s-a practicat până acum. O va face însă Agenția.

cornel calinescu mj“Cel mai ușor de gestionat sunt banii. De ce să păstrezi bunuri mobile care se devalorizează în timp?”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro Cornel Călinescu (foto), directorul Oficiului Național de Prevenire a Criminalității și Cooperare pentru Recuperarea Creanțelor provenite din Infracțiuni, din cadrul Ministerului Justiției.

“Toate structurile similare din Europa procedează așa. Le transformă în bani și țin banii în conturi. E mult mai ușor ca la sfârșit, în funcție de rezultat, să ai banii în conturi. E mult mai simplu, nu vor mai exista nici problemele actuale cu executarea. Dacă trebuie să meargă la stat, se virează la Ministrul Finanțelor”, adaugă Cornel Călinescu.

Astfel de agenții există în Franța, SUA, Belgia, Italia, Olanda.

Protejarea interesului persoanei acuzate

În cazul bunurilor mobile (cu valoare de peste 15.000 de euro), care vor fi valorificate anticipat, trebuie protejat interesul persoanei acuzate, care se bucură de prezumția de nevinovăție, atrage atenția Cornel Călinescu, dar se ține cont și de faptul că un bun se poate devaloriza până se ajunge la o sentință definitivă.

Cum se procedează

  • După ce este convins judecătorul să aprobe vânzarea, Agenția decide cum anume se va face această vânzare. Poate fi folosită ANAF, dar se poate apela și la o firmă specializată.
  • Trebuie obținut prețul cel mai bun, astfel încât să nu fie prejudiciat inculpatul
  • Banii obținuți din vânzare ajung în contul Agenției
  • În 7 – 10 % dintre dosare, inculpații sunt achitați (o rată de achitare mai mică decât media europeană). Într-o astfel de situație, ANABI va vira în contul persoanei respective banii din vânzare, plus dobânzile acumulate între timp.

Repararea de prejudiciu

  • În 95% din cazurile de care se va ocupa Agenția este vorba de sechestre în vederea confiscării.
  • Procurorii dispun însă sechestru și pentru recuperarea prejudiciului. Recuperarea va fi făcută de victime, respectiv de ANAF, în cazul în care este prejudiciat statul. În cazul administrațiilor locale, ele trebuie să se ocupe de recuperarea prejudiciului.
  • În majoritatea dosarelor cu prejudiciu victimă este statul, de aici această presiune din ultimul timp pe ANAF.

Bunurile imobile

  • Dacă sunt sechestrate, pe tot timpul procesului se vor afla la Agenție.
  • La finalul procesului, ele vor fi vândute de ANAF, ca și acum, cel puțin încă 2 – 3 ani.

Agenția va putea decide eventuala reutilizarea lor, în loc să ceară ANAF vânzarea. De exemplu, un imobil confiscat ar putea fi folosit pentru servicii sociale etc.

S-a pornit de la ideea că e bine ca bunurile confiscate de la un infractor să se întoarcă la societate, fiindcă “orice condamnare are și un rol social, de reeducare”. “De aceea, imobilul ar putea să meargă la educație, sănătate, să se poată explica de ce s-a făcut jsutiție penală. În toate aceste cazuri nu este vorba de contribuabili, ci de infractori”, a declarat directorul Oficiului, Cornel Călinescu.

În aceste cazuri, Agenția va înainta o propunere către MF, care va elabora un HG pentru ca o clădire, un imobil, să fie trecut în folosința unei instituții.

Deocamdată, lipsește legea care permite administrarea acestor imobile de către instituțiile centrale, regiile autonome etc, după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituțională o OUG aprobată anul trecut.

După izbucnirea scandalului evacuării Antena Group, în Parlament a fost depus un nou proiect, inițiativă a senatorului PSD Liviu Pop. Cornel Călinescu nu știe cum arată proiectul, dar îndeamnă politicienii să fie atenți, pentru a nu abroga prin viitoarea lege unele prevederi din actuala lege a Agenției. “Proiectul din Parlament trebuie făcut în așa fel încât să se țină cont de acest principiu al justiției penale. Este vorba de o componentă a condamnării”, insistă Cornel Călinescu.

Organizarea ANABI

ANABI va avea 50 de angajați și va fi organizat în patru departamente, potrivit proiectului pus în dezbatere publică:

Biroul Identificare și Urmărire Bunuri

  • cooperează cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autorităţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date şi informaţii,
  • cooperează cu autorităţile şi instituţiile publice române competente în vederea identificării şi urmăririi bunurilor care pot face obiectul măsurilor asigurătorii în cursul procedurilor judiciare penale, al confiscării speciale sau extinse, prin transmiterea datelor şi informaţiilor la care are acces direct sau indirect;
  • asigură reprezentarea României la nivelul Reţelei de Interagenţii Camden pentru Recuperarea Creanţelor (CARIN) şi schimbă date şi informaţii în acest scop
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență privind utilizarea celor mai bune practici în materia identificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare;
  • accesează direct Sistemul informatic și de comunicații Europol – SIENA

Serviciul Administrare şi Valorificare Bunuri

  • administrează şi ţine evidenţa sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, precum şi a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori părţii responsabile civilmente
  • comunică alerte în format electronic privind ridicarea măsurilor asigurătorii de către procuror, judecătorul de drepturi şi libertăţi sau de către instanţa de judecată, către toate instituţiile publice şi entităţile profesionale cu atribuţii în domeniul executării silite, care au obligaţia de a comunica în termen de 15 zile lucrătoare dacă asupra aceluiaşi bun au fost înfiinţate şi alte măsuri asigurătorii;
  • la solicitarea procurorului sau a instanţei de judecată, depozitează temporar şi administrează bunurile mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depăşeşte, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 euro; în acest scop, Agenţia este numită custode; cu aprobarea prealabilă a procurorului sau, după caz, a instanţei de judecată, obţine acordul proprietarului bunului în vederea valorificării
  • din dispoziţia procurorului, a judecătorului de drepturi şi libertăţi sau a instanţei de judecată, procedează la valorificarea de îndată a bunurilor mobile sechestrate; în acest sens, poate propune, din oficiu, procurorului, judecătorului de drepturi şi libertăţi sau instanţei de judecată iniţierea procedurii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate;
  • ţine evidenţa imobilelor asupra cărora a fost solicitată intabularea ipotecii legale, precum şi a imobilelor asupra cărora a fost solicitată notarea măsurii asigurătorii, în baza ordonanţei procurorului sau a încheierii judecătorului;
  • ţine evidenţa hotărârilor şi a încheierilor prin care s-a luat măsura de siguranţă a confiscării speciale sau a confiscării extinse dispuse de instanţele române, precum şi a celor comunicate autorităţilor române de către instanţele străine;
  • analizează, trimestrial, modul şi gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscării speciale sau al confiscării extinse;
  • predă organelor de valorificare bunurile aflate în administrarea Agenţiei, confiscate în cadrul procesului penal;
  • întocmeşte propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte: punerea în executare a ordinelor de sechestru şi confiscare primite de la/transmise către organe judiciare din alte state membre ale Uniunii Europene, utilizarea celor mai bune practici în materia administrării și valorificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare, și evaluarea bunurilor sechestrate, prin comunicarea de tabele, ghiduri și orice alte instrumente – suport;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte identificarea de spaţii optime pentru depozitarea bunurilor sechestrate; în acest scop, Agenţia poate încheia protocoale de cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;
  • ține evidența tehnico-operativă pe locuri de depozitare şi pe utilizatori a activelor fixe şi a obiectelor de inventar.

Serviciul Juridic

  • exercită atribuții legate de reprezentarea Agenției în litigii, asigurarea legalității activității Agenției, comunicare și relații cu publicul, secretariat și registratură, precum și protecția informațiilor clasificate
  • reprezintă Agenția și apără drepturile și interesele acesteia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale
  • formulează și promovează, în termenele procedurale, acțiunile, apărările, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură, în litigiile în care Agenția este parte;
  • transmite spre executare Serviciului Suport Operațional hotărârile judecătorești prin care se stabilesc obligații în sarcina Agenției;
  • formulează propuneri cu privire la executarea pe cale amiabilă a obligațiilor stabilite prin hotărâri judecătorești;
  • asigură legalitatea activității Agenției

Serviciul Suport Operațional

Exercită atribuții legate de gestionarea resurselor necesare desfășurării activității Agenției, organizate în următoarele domenii: resurse umane, financiar-contabil, administrativ și achiziții publice, protocol, protecția muncii și tehnologia informației.

Publicat la data de 23.2.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Razvan Diaconu

Studiu (drastic) Coface pe mediul de afaceri românesc: în stadiu embrionar, incapabil să treacă la nivelul următor

afaceri Agenţia de rating şi evaluare Coface, a comunicat joi datele unui studiu privind maturitatea mediului de afaceri românesc. Concluzia principală: “Caracterizat de o competitivitate...Citeste mai departe »

Marin Pana

PIB la 9 luni – spor de 4,8%: Exportul net a penalizat creșterea cu 1,3 procente. Structura creșterii

crestere Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 4,6% pe trimestrul trei din acest an față de același trimestru din anul anterior și...Citeste mai departe »

Marin Pana

Locuitorii din țara cu teren agricol de 2/3 din teritoriu – consumul cel mai redus de legume și fructe

piata-legume-fructe Consumul cu regularitate de fructe și legume este considerat un factor important pentru sănătate și pentru o dietă echilibrată. Cu toate acestea, un raport...Citeste mai departe »

Razvan Diaconu

E gata proiectul ”România competitivă”: bugetul de implementare ar fi mai mic decât evaziunea fiscală pe principalele impozite și taxe

competitivity_7 Ministerul Economiei a anunțat marți finalizarea proiectului pentru dezvoltare economică sustenabilă ”România competitivă”. Bugetul necesar pentru implementarea în totalitate a strategiei “România Competitivă” este...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Cel mai ineficient Parlament post-decembrist: Analiză IPP a legislaturii 2012-2016

Cu o săptămână înaintea alegerilor parlamentare 2016, când alegătorii sunt chemați din nou la urne, Institutul pentru Politici Publice (IPP) arătă, prin cifre și...Citeste mai departe »
radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Eșecurile celei mai slabe generații de lideri europeni. Renzi, al patrulea premier din UE care ratează un referendum propus chiar de el

Puncte cheie: După David Cameron (Brexitul din 23 iunie), Mark Rutte (6 aprilie, ratificarea Tratatului de Asociere UE-Ucraina, semnat inclusiv de către Olanda, pe...Citeste mai departe »

aurelian dochia

Aurelian Dochia

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Comentarii

Radu Crăciun / Războiul secolului care ne va defini viitorul

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Traim intr-o lume din ce in ce mai complexa, mai agitata, mai instabila si mai impredictibila. In ultima instanta, din ce in ce mai...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Eșecurile celei mai slabe generații de lideri europeni. Renzi, al patrulea premier din UE care ratează un referendum propus chiar de el

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După David Cameron (Brexitul din 23 iunie), Mark Rutte (6 aprilie, ratificarea Tratatului de Asociere UE-Ucraina, semnat inclusiv de către Olanda, pe...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Retribuirea în sectorul public: trei anomalii și o soluție

aurelian dochia

Aurelian Dochia

Retribuirea în sectorul public este una din temele prioritare cvasi-permanente ale agendei politice iar anul 2016 este un exemplu perfect. Guvernul tehnocrat a moștenit...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Viitorul preşedinte al Franţei, pro-Rusia. Cercul se strânge. Ce facem?

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: François Fillon, fost prim ministru sub președinția lui Sarkozy (2007-2012), a câștigat categoric alegerile primare ale dreptei franceze și va candida la...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Păcatele strategiilor românești: Un program de guvernare pentru siguranța națională

cristian-grosu-11

Cristian Grosu

Cu cele 51 (și cu cea care se pregătește acum, 52) de strategii de dezvoltare a României din ultimul deceniu – toate realizate la...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Inflația (deflația) și credibilitatea băncilor centrale; de ce s-a recurs la ”relaxare cantitativă”?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Expectatiille inflationiste au un rol major in mersul inflatiei si conduita bancilor centrale. Guvernatorul Bancii Centrale a Irlandei, Philip Lane, afirma ca nu trebuie...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / America s-a schimbat. Să ne pregătim pentru schimbarea lumii

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Epoca Obama s-a încheiat cu repudierea totală a moştenirii sale politice, lăsându-l în urmă pe Trump, candidatul cu profilul politic şi intelectual...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Nu vă goniți copiii !

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Aproape ca a devenit de bonton sa anunti ca in niciun caz copiii tai nu vor ramane in tara. In momentul in care intrebi...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Problema momentului: cea mai bună situație macroeconomică, la cele mai mari riscuri de instabilitate

valentin-lazea

Valentin Lazea

O recentă declaraţie a guvernatorului BNR a iscat discuţii aprinse în societate. Domnul Mugur Isărescu afirma că niciodată în ultimii 26 de ani situația...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Momentul zero al fiscalizării: de ce și cum ar trebui să fie

gabriel-biris

Gabriel Biris

Revin ca și contribuitor al Curs de guvernare după o perioadă de aproape un an. Cele mai multe din articolele mele anterioare erau despre...Citeste mai departe »

Varujan Pambuccian / O privire în economia iminentă: De ce este nevoie să schimbăm urgent sistemul educațional

varujan-pambuccian1

Varujan Pambuccian

În ultimii ani lumea a intrat într-o epocă nouă, la sfârșitul căreia societatea umană va fi radical diferită de ce este ea azi. Numită...Citeste mai departe »

Claudiu Degeratu / Cui îi este frică de Armata europeană?

claudiu-degeratu

Claudiu Degeratu

În ziua de 17 noiembrie 2015 Franţa a invocat articolul 42.7 din Tratatul de la Lisabona ca urmare a atacurilor teroriste din Paris. A...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Un moment care nu trebuia ratat: De ce nu poate România cumpăra documente din Panama

cristian-grosu-11

Cristian Grosu

Proiectul de OUG privind modificări în Codul Fiscal – care face atâta vâlvă de 2 zile – e unul ratat. Secretarul de stat Gabriel...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Europa post-Brexit: o bătălie care merită purtată

valentin-lazea-

Valentin Lazea

(Un text – un adevărat manifest – care ar trebui bătut în cuie pe ușa oricărui european. Dacă ar fi fost până acum, poate...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Problemele congenitale ale UE și lecția din care nu va învăța nimeni nimic. Regândirea Europei

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O Europă disfuncțională pentru că se bazează pe slăbiciunile popoarelor, și nu pe ce au ele mai bun * Ieșirea UK din UE poate...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

cristian-grosu-11

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Când lumea merge mult mai repede decât oamenii. De la generația Flower Power la generația Flower Power

Rândurile de mai jos nu sunt despre alegerile din SUA : ele se bizuie, însă, pe acest exemplu și țin de un fir care...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română