ANABI: Un pas spre recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni. Cum va funcționa

De Mariana Bechir | 23.2.2016 .

sechestru confiscare intactMinisterul Justiției a pus în dezbatere Regulamentul de funcționare a Agenției Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). E vorba de bunurile sechestrate/confiscate în urma procedurilor judiciare și de gestiunea lor până la finalizarea proceselor.

În luna martie, regulamentul va ajunge pe masa Guvernului, după care se va intra în linie dreaptă cu angajările și pregătirile lansării efective a Agenției mult aștepte.

(DESCĂRCAȚI AICI PROIECTUL REGULAMENTULUI)

cursdeguvernare.ro vă prezintă cum va funcționa Agenția și cum va colabora cu celelalte instituții

Cu ce se va ocupa Agenția

  • Va acționa într-o zonă total descoperită în momentul de față – administrarea bunurilor pe durata procesului. Aceasta se face acum de către procurori și polițiști, care ajung să fie blocați și în astfel de activități, în loc să se ocupă de investigații
  • Agenția se ocupă până la finalul procesului de bunurile indisponibilizate anticipat. Atunci când se va pronunța o hotărâre definitivă de condamnare cu confiscare de bunuri, se va ști cu precizie unde sunt bunurile, care dintre ele au fost valorificate anticipat, unde se află banii. Nu vor mai exista situații, ca acum, când ANAF se trezește peste noapte cu un bun despre care nu știe nimic, pe care trebuie să-l identifice etc.
  • Agenția va face și publicitatea bunurilor sechestrate, pentru a le valorifica. Toate vor fi expuse pe site, vor putea fi văzute de toată lumea, doritorii pot licita pentru achiziționarea lor, dacă vor fi scoase la licitație

Registrul bunurilor indisponibilizate

  • Va exista o bază de date în care vor fi înscrise toate datele depsre un bun confiscat, de către toate instituțiile implicate și care va permite vizualizarea în orice moment a situației acelui bun.
  • Informația este integrată, toți cei implicați vor avea acces și toți o vor completa, începând cu procurorul sau judecătorul care dispune sechestrul, și terminând cu ANAF și executorii judecătorești.

Vânzările anticipate

Din 2012, când a fost introdusă confiscarea anticipată, legea permite în România valorificarea bunurilor mobile înainte de condamnare, dar acest lucru nu s-a practicat până acum. O va face însă Agenția.

cornel calinescu mj“Cel mai ușor de gestionat sunt banii. De ce să păstrezi bunuri mobile care se devalorizează în timp?”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro Cornel Călinescu (foto), directorul Oficiului Național de Prevenire a Criminalității și Cooperare pentru Recuperarea Creanțelor provenite din Infracțiuni, din cadrul Ministerului Justiției.

“Toate structurile similare din Europa procedează așa. Le transformă în bani și țin banii în conturi. E mult mai ușor ca la sfârșit, în funcție de rezultat, să ai banii în conturi. E mult mai simplu, nu vor mai exista nici problemele actuale cu executarea. Dacă trebuie să meargă la stat, se virează la Ministrul Finanțelor”, adaugă Cornel Călinescu.

Astfel de agenții există în Franța, SUA, Belgia, Italia, Olanda.

Protejarea interesului persoanei acuzate

În cazul bunurilor mobile (cu valoare de peste 15.000 de euro), care vor fi valorificate anticipat, trebuie protejat interesul persoanei acuzate, care se bucură de prezumția de nevinovăție, atrage atenția Cornel Călinescu, dar se ține cont și de faptul că un bun se poate devaloriza până se ajunge la o sentință definitivă.

Cum se procedează

  • După ce este convins judecătorul să aprobe vânzarea, Agenția decide cum anume se va face această vânzare. Poate fi folosită ANAF, dar se poate apela și la o firmă specializată.
  • Trebuie obținut prețul cel mai bun, astfel încât să nu fie prejudiciat inculpatul
  • Banii obținuți din vânzare ajung în contul Agenției
  • În 7 – 10 % dintre dosare, inculpații sunt achitați (o rată de achitare mai mică decât media europeană). Într-o astfel de situație, ANABI va vira în contul persoanei respective banii din vânzare, plus dobânzile acumulate între timp.

Repararea de prejudiciu

  • În 95% din cazurile de care se va ocupa Agenția este vorba de sechestre în vederea confiscării.
  • Procurorii dispun însă sechestru și pentru recuperarea prejudiciului. Recuperarea va fi făcută de victime, respectiv de ANAF, în cazul în care este prejudiciat statul. În cazul administrațiilor locale, ele trebuie să se ocupe de recuperarea prejudiciului.
  • În majoritatea dosarelor cu prejudiciu victimă este statul, de aici această presiune din ultimul timp pe ANAF.

Bunurile imobile

  • Dacă sunt sechestrate, pe tot timpul procesului se vor afla la Agenție.
  • La finalul procesului, ele vor fi vândute de ANAF, ca și acum, cel puțin încă 2 – 3 ani.

Agenția va putea decide eventuala reutilizarea lor, în loc să ceară ANAF vânzarea. De exemplu, un imobil confiscat ar putea fi folosit pentru servicii sociale etc.

S-a pornit de la ideea că e bine ca bunurile confiscate de la un infractor să se întoarcă la societate, fiindcă “orice condamnare are și un rol social, de reeducare”. “De aceea, imobilul ar putea să meargă la educație, sănătate, să se poată explica de ce s-a făcut jsutiție penală. În toate aceste cazuri nu este vorba de contribuabili, ci de infractori”, a declarat directorul Oficiului, Cornel Călinescu.

În aceste cazuri, Agenția va înainta o propunere către MF, care va elabora un HG pentru ca o clădire, un imobil, să fie trecut în folosința unei instituții.

Deocamdată, lipsește legea care permite administrarea acestor imobile de către instituțiile centrale, regiile autonome etc, după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituțională o OUG aprobată anul trecut.

După izbucnirea scandalului evacuării Antena Group, în Parlament a fost depus un nou proiect, inițiativă a senatorului PSD Liviu Pop. Cornel Călinescu nu știe cum arată proiectul, dar îndeamnă politicienii să fie atenți, pentru a nu abroga prin viitoarea lege unele prevederi din actuala lege a Agenției. “Proiectul din Parlament trebuie făcut în așa fel încât să se țină cont de acest principiu al justiției penale. Este vorba de o componentă a condamnării”, insistă Cornel Călinescu.

Organizarea ANABI

ANABI va avea 50 de angajați și va fi organizat în patru departamente, potrivit proiectului pus în dezbatere publică:

Biroul Identificare și Urmărire Bunuri

  • cooperează cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autorităţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date şi informaţii,
  • cooperează cu autorităţile şi instituţiile publice române competente în vederea identificării şi urmăririi bunurilor care pot face obiectul măsurilor asigurătorii în cursul procedurilor judiciare penale, al confiscării speciale sau extinse, prin transmiterea datelor şi informaţiilor la care are acces direct sau indirect;
  • asigură reprezentarea României la nivelul Reţelei de Interagenţii Camden pentru Recuperarea Creanţelor (CARIN) şi schimbă date şi informaţii în acest scop
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență privind utilizarea celor mai bune practici în materia identificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare;
  • accesează direct Sistemul informatic și de comunicații Europol – SIENA

Serviciul Administrare şi Valorificare Bunuri

  • administrează şi ţine evidenţa sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, precum şi a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori părţii responsabile civilmente
  • comunică alerte în format electronic privind ridicarea măsurilor asigurătorii de către procuror, judecătorul de drepturi şi libertăţi sau de către instanţa de judecată, către toate instituţiile publice şi entităţile profesionale cu atribuţii în domeniul executării silite, care au obligaţia de a comunica în termen de 15 zile lucrătoare dacă asupra aceluiaşi bun au fost înfiinţate şi alte măsuri asigurătorii;
  • la solicitarea procurorului sau a instanţei de judecată, depozitează temporar şi administrează bunurile mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depăşeşte, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 euro; în acest scop, Agenţia este numită custode; cu aprobarea prealabilă a procurorului sau, după caz, a instanţei de judecată, obţine acordul proprietarului bunului în vederea valorificării
  • din dispoziţia procurorului, a judecătorului de drepturi şi libertăţi sau a instanţei de judecată, procedează la valorificarea de îndată a bunurilor mobile sechestrate; în acest sens, poate propune, din oficiu, procurorului, judecătorului de drepturi şi libertăţi sau instanţei de judecată iniţierea procedurii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate;
  • ţine evidenţa imobilelor asupra cărora a fost solicitată intabularea ipotecii legale, precum şi a imobilelor asupra cărora a fost solicitată notarea măsurii asigurătorii, în baza ordonanţei procurorului sau a încheierii judecătorului;
  • ţine evidenţa hotărârilor şi a încheierilor prin care s-a luat măsura de siguranţă a confiscării speciale sau a confiscării extinse dispuse de instanţele române, precum şi a celor comunicate autorităţilor române de către instanţele străine;
  • analizează, trimestrial, modul şi gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscării speciale sau al confiscării extinse;
  • predă organelor de valorificare bunurile aflate în administrarea Agenţiei, confiscate în cadrul procesului penal;
  • întocmeşte propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte: punerea în executare a ordinelor de sechestru şi confiscare primite de la/transmise către organe judiciare din alte state membre ale Uniunii Europene, utilizarea celor mai bune practici în materia administrării și valorificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare, și evaluarea bunurilor sechestrate, prin comunicarea de tabele, ghiduri și orice alte instrumente – suport;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte identificarea de spaţii optime pentru depozitarea bunurilor sechestrate; în acest scop, Agenţia poate încheia protocoale de cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;
  • ține evidența tehnico-operativă pe locuri de depozitare şi pe utilizatori a activelor fixe şi a obiectelor de inventar.

Serviciul Juridic

  • exercită atribuții legate de reprezentarea Agenției în litigii, asigurarea legalității activității Agenției, comunicare și relații cu publicul, secretariat și registratură, precum și protecția informațiilor clasificate
  • reprezintă Agenția și apără drepturile și interesele acesteia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale
  • formulează și promovează, în termenele procedurale, acțiunile, apărările, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură, în litigiile în care Agenția este parte;
  • transmite spre executare Serviciului Suport Operațional hotărârile judecătorești prin care se stabilesc obligații în sarcina Agenției;
  • formulează propuneri cu privire la executarea pe cale amiabilă a obligațiilor stabilite prin hotărâri judecătorești;
  • asigură legalitatea activității Agenției

Serviciul Suport Operațional

Exercită atribuții legate de gestionarea resurselor necesare desfășurării activității Agenției, organizate în următoarele domenii: resurse umane, financiar-contabil, administrativ și achiziții publice, protocol, protecția muncii și tehnologia informației.

Publicat la data de 23.2.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Victor Bratu

Securitate cibernetică / Proiect pentru scanarea automată a tuturor site-urilor românești

cyber security Ministerul Comunicațiilor scoate la licitație săptămâna viitoare realizarea unui sistem de scanare a tuturor website-urilor găzduite în România, sistem care să ofere CERT-RO posibilitatea...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Graficele Sănătății europene: România contribuie cu 10% din morțile evitabile din UE 28

spital 1 În 2013, 54.827 de români cu vârste sub 75 de ani au murit din cauza deficiențelor sistemului de sănătate. Asta înseamnă aproape jumătate (49,4%)...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Copiii sub 3 ani: Bona bate creșa. Guvernul extinde programul tichetelor sociale

alocatii-copii Unul din doi copiii cu vârste sub trei ani din Uniunea Europeană este crescut doar de părinți, și numai unul dintre trei este înregistrat...Citeste mai departe »

Marin Pana

Atenție la plata cu cardul ”în lei” în străinătate. Studiu de caz – Spania

card lei pos Odată cu apropierea sezonului turistic de vârf, tot mai mulți români se deplasează în străinătate. Ocazie cu care folosesc la plata mărfurilor și serviciilor...Citeste mai departe »

Marin Pana

Paradoxul românesc – printre primii în tehnologia informației, ultimii la utilizarea ei: Studiu de caz – turismul

rezervare hotel Potrivit datelor comunicate de Eurostat, România ocupă ultimul loc între statele Uniunii Europene în ceea ce privește rezervarea și plata transportului aerian și a...Citeste mai departe »
valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Valentin Naumescu / Criza de legitimitate şi nevoia unui discurs refondator al Uniunii Europene

Puncte cheie: După eşecul Tratatului Constituţional din 2005, respins (surprinzător, în contextul optimist de atunci) în referendumurile din Franţa şi Olanda, Uniunea Europeană a...Citeste mai departe »

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Valentin Lazea / Modele economice de dezvoltare şi influenţarea percepţiei publice

Într-o prezentare recentă făcută de o echipă a FMI (“How to Get Back on the Fast Track?”) se găseşte un grafic care spune mai...Citeste mai departe »

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Cristian Grosu / România paralelă: rahatul în care a călcat guvernul Cioloș

Scandalul dezifectanților dialuați suprapus pe raportările false ale infecțiilor din spitale – precum și monopolul de facto pe care firma Hexi îl are pe...Citeste mai departe »

Comentarii

Valentin Naumescu / Criza de legitimitate şi nevoia unui discurs refondator al Uniunii Europene

valentin-naumescu1111

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După eşecul Tratatului Constituţional din 2005, respins (surprinzător, în contextul optimist de atunci) în referendumurile din Franţa şi Olanda, Uniunea Europeană a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Modele economice de dezvoltare şi influenţarea percepţiei publice

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Într-o prezentare recentă făcută de o echipă a FMI (“How to Get Back on the Fast Track?”) se găseşte un grafic care spune mai...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România paralelă: rahatul în care a călcat guvernul Cioloș

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

Scandalul dezifectanților dialuați suprapus pe raportările false ale infecțiilor din spitale – precum și monopolul de facto pe care firma Hexi îl are pe...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Treaba băncii centrale este să plece cu băutura…

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

…chiar inainte sa inceapa petrecerea. Cam asta ar fi traducerea adaptata a unei glume facute de unul dintre presedintii Fed,  William McChesney Martin, care...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / În apărarea Europei: De ce şi cum trebuie combătut euroscepticismul

valentin-lazea-

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos au fost inspirate de un studiu lansat recent de Institutul European din România, intitulat “Combaterea euroscepticismului, extremismului/radicalizării şi consolidarea încrederii...Citeste mai departe »

Măsura uitată a Guvernului Boc: supraimpozitarea economisirii asemeni speculațiilor financiare. Efecte

mp21

Marin Pana

În goana după banii necesari procesului de echilibrare bugetară, Guvernul Boc a redus cu 25% salariile bugetarilor, a majorat TVA de la 19% la...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Autodiscreditarea SRI și Europa teroristă

Cristian-Grosu-11

Cristian Grosu

O problemă falsă și perfidă – în spațiul de discuție european : renunțăm la ”confort și libertăți individuale” (să se observe că pe primul...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Reversul medaliei investițiilor străine

radu-craciun-bcr1

Radu Crăciun

Cei care sunteti familiarizati cu comentariile mele stiti ca sunt un avocat al cresterii atractivitatii Romaniei pentru investitiile straine directe. Nu este de conceput...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / 20 de contra-argumente la darea în plată

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Ce vină avem noi, ceilalți debitori? Dar noi, cei care am plătit la greu pană acum ratele, sau noi, cei care vrem să luăm...Citeste mai departe »

Avatarurile creditelor în franci elvețieni

mp21

Marin Pana

Achiziția de case cu rate inițial mici în franci elvețieni seamănă cu o vorbă englezească: ”Anticipation is half the fun”. Prin urmare, din două...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Lumea dobânzilor ultra-mici; dobânzi negative ?

Daniel-Daianu-

Daniel Daianu

Traim vremuri exceptionale. Sunt date in economia globala ce deconcerteaza. Sa ne gandim la dinamica unor variabile cheie ca inflatie, volum de lichiditati/injectii masive...Citeste mai departe »

Ionuț Dumitru / „Darea în plată” – populism vs. rațiune

ionut-dumitru

Ionut Dumitru

* Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului si nu implica institutiile cu care acesta este asociat La sfarsitul lunii noiembrie 2015 s-a adoptat...Citeste mai departe »

Adrian Mitroi / Clasa săracă merge-n paradis, clasa avută – în paradisuri fiscale și la Davos. Clasa de mijloc merge la bancă

adrian mitroi

Adrian Mitroi

Represiunea financiară. Noua realitate economică și clasa de mijloc Represiunea financiară prezentă este o consecință a hiper-monetarismului global emis de marile bănci centrale, într-un...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Euro, un edificiu cu bulină roșie

Aurelian-Dochia-

Aurelian Dochia

O buna parte a economistilor care s-au exprimat pe aceasta tema considera ca Romania nu este pe deplin pregatita pentru aderarea la moneda comuna...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Cristian Grosu-

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Justiția mea și justiția celorlalți

Dumnezeu să-l odihnească pe Gil. Cu vocea aia a lui minunată cu tot. ”Cristi, nu mă pot băga oficial, mă termină ăștia. Dar vreau...Citeste mai departe »

New title

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română