ANABI: Un pas spre recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni. Cum va funcționa

de Mariana Bechir | 23.2.2016 .

sechestru confiscare intactMinisterul Justiției a pus în dezbatere Regulamentul de funcționare a Agenției Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). E vorba de bunurile sechestrate/confiscate în urma procedurilor judiciare și de gestiunea lor până la finalizarea proceselor.

În luna martie, regulamentul va ajunge pe masa Guvernului, după care se va intra în linie dreaptă cu angajările și pregătirile lansării efective a Agenției mult aștepte.

(DESCĂRCAȚI AICI PROIECTUL REGULAMENTULUI)

cursdeguvernare.ro vă prezintă cum va funcționa Agenția și cum va colabora cu celelalte instituții

Cu ce se va ocupa Agenția

  • Va acționa într-o zonă total descoperită în momentul de față – administrarea bunurilor pe durata procesului. Aceasta se face acum de către procurori și polițiști, care ajung să fie blocați și în astfel de activități, în loc să se ocupă de investigații
  • Agenția se ocupă până la finalul procesului de bunurile indisponibilizate anticipat. Atunci când se va pronunța o hotărâre definitivă de condamnare cu confiscare de bunuri, se va ști cu precizie unde sunt bunurile, care dintre ele au fost valorificate anticipat, unde se află banii. Nu vor mai exista situații, ca acum, când ANAF se trezește peste noapte cu un bun despre care nu știe nimic, pe care trebuie să-l identifice etc.
  • Agenția va face și publicitatea bunurilor sechestrate, pentru a le valorifica. Toate vor fi expuse pe site, vor putea fi văzute de toată lumea, doritorii pot licita pentru achiziționarea lor, dacă vor fi scoase la licitație

Registrul bunurilor indisponibilizate

  • Va exista o bază de date în care vor fi înscrise toate datele depsre un bun confiscat, de către toate instituțiile implicate și care va permite vizualizarea în orice moment a situației acelui bun.
  • Informația este integrată, toți cei implicați vor avea acces și toți o vor completa, începând cu procurorul sau judecătorul care dispune sechestrul, și terminând cu ANAF și executorii judecătorești.

Vânzările anticipate

Din 2012, când a fost introdusă confiscarea anticipată, legea permite în România valorificarea bunurilor mobile înainte de condamnare, dar acest lucru nu s-a practicat până acum. O va face însă Agenția.

cornel calinescu mj“Cel mai ușor de gestionat sunt banii. De ce să păstrezi bunuri mobile care se devalorizează în timp?”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro Cornel Călinescu (foto), directorul Oficiului Național de Prevenire a Criminalității și Cooperare pentru Recuperarea Creanțelor provenite din Infracțiuni, din cadrul Ministerului Justiției.

“Toate structurile similare din Europa procedează așa. Le transformă în bani și țin banii în conturi. E mult mai ușor ca la sfârșit, în funcție de rezultat, să ai banii în conturi. E mult mai simplu, nu vor mai exista nici problemele actuale cu executarea. Dacă trebuie să meargă la stat, se virează la Ministrul Finanțelor”, adaugă Cornel Călinescu.

Astfel de agenții există în Franța, SUA, Belgia, Italia, Olanda.

Protejarea interesului persoanei acuzate

În cazul bunurilor mobile (cu valoare de peste 15.000 de euro), care vor fi valorificate anticipat, trebuie protejat interesul persoanei acuzate, care se bucură de prezumția de nevinovăție, atrage atenția Cornel Călinescu, dar se ține cont și de faptul că un bun se poate devaloriza până se ajunge la o sentință definitivă.

Cum se procedează

  • După ce este convins judecătorul să aprobe vânzarea, Agenția decide cum anume se va face această vânzare. Poate fi folosită ANAF, dar se poate apela și la o firmă specializată.
  • Trebuie obținut prețul cel mai bun, astfel încât să nu fie prejudiciat inculpatul
  • Banii obținuți din vânzare ajung în contul Agenției
  • În 7 – 10 % dintre dosare, inculpații sunt achitați (o rată de achitare mai mică decât media europeană). Într-o astfel de situație, ANABI va vira în contul persoanei respective banii din vânzare, plus dobânzile acumulate între timp.

Repararea de prejudiciu

  • În 95% din cazurile de care se va ocupa Agenția este vorba de sechestre în vederea confiscării.
  • Procurorii dispun însă sechestru și pentru recuperarea prejudiciului. Recuperarea va fi făcută de victime, respectiv de ANAF, în cazul în care este prejudiciat statul. În cazul administrațiilor locale, ele trebuie să se ocupe de recuperarea prejudiciului.
  • În majoritatea dosarelor cu prejudiciu victimă este statul, de aici această presiune din ultimul timp pe ANAF.

Bunurile imobile

  • Dacă sunt sechestrate, pe tot timpul procesului se vor afla la Agenție.
  • La finalul procesului, ele vor fi vândute de ANAF, ca și acum, cel puțin încă 2 – 3 ani.

Agenția va putea decide eventuala reutilizarea lor, în loc să ceară ANAF vânzarea. De exemplu, un imobil confiscat ar putea fi folosit pentru servicii sociale etc.

S-a pornit de la ideea că e bine ca bunurile confiscate de la un infractor să se întoarcă la societate, fiindcă “orice condamnare are și un rol social, de reeducare”. “De aceea, imobilul ar putea să meargă la educație, sănătate, să se poată explica de ce s-a făcut jsutiție penală. În toate aceste cazuri nu este vorba de contribuabili, ci de infractori”, a declarat directorul Oficiului, Cornel Călinescu.

În aceste cazuri, Agenția va înainta o propunere către MF, care va elabora un HG pentru ca o clădire, un imobil, să fie trecut în folosința unei instituții.

Deocamdată, lipsește legea care permite administrarea acestor imobile de către instituțiile centrale, regiile autonome etc, după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituțională o OUG aprobată anul trecut.

După izbucnirea scandalului evacuării Antena Group, în Parlament a fost depus un nou proiect, inițiativă a senatorului PSD Liviu Pop. Cornel Călinescu nu știe cum arată proiectul, dar îndeamnă politicienii să fie atenți, pentru a nu abroga prin viitoarea lege unele prevederi din actuala lege a Agenției. “Proiectul din Parlament trebuie făcut în așa fel încât să se țină cont de acest principiu al justiției penale. Este vorba de o componentă a condamnării”, insistă Cornel Călinescu.

Organizarea ANABI

ANABI va avea 50 de angajați și va fi organizat în patru departamente, potrivit proiectului pus în dezbatere publică:

Biroul Identificare și Urmărire Bunuri

  • cooperează cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autorităţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date şi informaţii,
  • cooperează cu autorităţile şi instituţiile publice române competente în vederea identificării şi urmăririi bunurilor care pot face obiectul măsurilor asigurătorii în cursul procedurilor judiciare penale, al confiscării speciale sau extinse, prin transmiterea datelor şi informaţiilor la care are acces direct sau indirect;
  • asigură reprezentarea României la nivelul Reţelei de Interagenţii Camden pentru Recuperarea Creanţelor (CARIN) şi schimbă date şi informaţii în acest scop
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență privind utilizarea celor mai bune practici în materia identificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare;
  • accesează direct Sistemul informatic și de comunicații Europol – SIENA

Serviciul Administrare şi Valorificare Bunuri

  • administrează şi ţine evidenţa sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, precum şi a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori părţii responsabile civilmente
  • comunică alerte în format electronic privind ridicarea măsurilor asigurătorii de către procuror, judecătorul de drepturi şi libertăţi sau de către instanţa de judecată, către toate instituţiile publice şi entităţile profesionale cu atribuţii în domeniul executării silite, care au obligaţia de a comunica în termen de 15 zile lucrătoare dacă asupra aceluiaşi bun au fost înfiinţate şi alte măsuri asigurătorii;
  • la solicitarea procurorului sau a instanţei de judecată, depozitează temporar şi administrează bunurile mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depăşeşte, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 euro; în acest scop, Agenţia este numită custode; cu aprobarea prealabilă a procurorului sau, după caz, a instanţei de judecată, obţine acordul proprietarului bunului în vederea valorificării
  • din dispoziţia procurorului, a judecătorului de drepturi şi libertăţi sau a instanţei de judecată, procedează la valorificarea de îndată a bunurilor mobile sechestrate; în acest sens, poate propune, din oficiu, procurorului, judecătorului de drepturi şi libertăţi sau instanţei de judecată iniţierea procedurii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate;
  • ţine evidenţa imobilelor asupra cărora a fost solicitată intabularea ipotecii legale, precum şi a imobilelor asupra cărora a fost solicitată notarea măsurii asigurătorii, în baza ordonanţei procurorului sau a încheierii judecătorului;
  • ţine evidenţa hotărârilor şi a încheierilor prin care s-a luat măsura de siguranţă a confiscării speciale sau a confiscării extinse dispuse de instanţele române, precum şi a celor comunicate autorităţilor române de către instanţele străine;
  • analizează, trimestrial, modul şi gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscării speciale sau al confiscării extinse;
  • predă organelor de valorificare bunurile aflate în administrarea Agenţiei, confiscate în cadrul procesului penal;
  • întocmeşte propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte: punerea în executare a ordinelor de sechestru şi confiscare primite de la/transmise către organe judiciare din alte state membre ale Uniunii Europene, utilizarea celor mai bune practici în materia administrării și valorificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare, și evaluarea bunurilor sechestrate, prin comunicarea de tabele, ghiduri și orice alte instrumente – suport;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte identificarea de spaţii optime pentru depozitarea bunurilor sechestrate; în acest scop, Agenţia poate încheia protocoale de cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;
  • ține evidența tehnico-operativă pe locuri de depozitare şi pe utilizatori a activelor fixe şi a obiectelor de inventar.

Serviciul Juridic

  • exercită atribuții legate de reprezentarea Agenției în litigii, asigurarea legalității activității Agenției, comunicare și relații cu publicul, secretariat și registratură, precum și protecția informațiilor clasificate
  • reprezintă Agenția și apără drepturile și interesele acesteia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale
  • formulează și promovează, în termenele procedurale, acțiunile, apărările, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură, în litigiile în care Agenția este parte;
  • transmite spre executare Serviciului Suport Operațional hotărârile judecătorești prin care se stabilesc obligații în sarcina Agenției;
  • formulează propuneri cu privire la executarea pe cale amiabilă a obligațiilor stabilite prin hotărâri judecătorești;
  • asigură legalitatea activității Agenției

Serviciul Suport Operațional

Exercită atribuții legate de gestionarea resurselor necesare desfășurării activității Agenției, organizate în următoarele domenii: resurse umane, financiar-contabil, administrativ și achiziții publice, protocol, protecția muncii și tehnologia informației.

Publicat la data de 23.2.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Mariana Bechir

Proiect bizar: Imunitate totală pentru judecătorii CCR, în chiar ziua în care Instanța supremă a trimis la Curte ”Dosarul Bombonica”. Consiliul Legislativ: S-ar institui o imunitate fără consacrare constituțională

Comisia juridică a Camerei Deputaților a avizat favorabil un proiect de lege ce extinde imunitatea judecătorilor de la Curtea Constituțională. Dacă proiectul inițiat de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

A sosit și ziua / Marea Britanie face primul pas afară din UE: Liniile roșii impuse de Parlamentul European pentru următorii 2 ani de negocieri

Parlamentul European va respinge orice fel de acord Brexit dacă Londra va împiedica cetățenii europeni care se mută în Marea Britanie în următorii doi...Citeste mai departe »

Mariana Bechir

Consiliul Fiscal: Funcționarii români au cele mai mari salarii raportate la salariul mediu, din Europa Centrală și de Est

Salariile funcționarilor publici români sunt cu 56% mai mari decât salariul mediu pe economie, ceea ce face ca raportul dintre cele două tipuri de...Citeste mai departe »

Victor Bratu

România în Europa cercurilor concentrice: 4 experți – despre acces, obstacole, șanse

În preajma despărțirii de Marea Britanie, liderii Uniunii Europene au teoretizat pe margine viitorului comun al Europei. Pe cât de clar este conceptul, pe...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Mediul privat și aderarea la Euro: Nici companiile de elită nu fac față, dacă autoritățile nu rezolvă disfuncționalitățile de care sunt responsabile

România are o masă critică de cel mult 59.000 de companii (cam 10% din total), care au capacitatea de a face față la adoptarea euro,...Citeste mai departe »
Valute 234:
4.5514 lei
4.1912 lei
5.2663 lei

OPINII & EDITORIAL

Cristian Grosu / Din miezul noii faze istorice a (de)capitalizării României: Fenomenul ”Cocotierul” și efectul ”Bombonica”

Cristian Grosu

La ora la care scriu aceste rânduri, sistemul judiciar din România tocmai turnează încă un episod penibil, dintr-un șir tot mai lung de episoade...Citeste mai departe »

Andreea Paul / România și talentele: cum le atrage, cum le păstrează

Andreea Paul

A apărut recent Raportul global al competitivităţii talentelor, unde România se află pe locul 55 în lume și pe locul 32 în Europa, din 118...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Un scenariu: Statele Unite versus Coreea de Nord. Consecinţe în sistemul internaţional

Valentin Naumescu

Puncte cheie: În aşteptarea Declaraţiei de la Roma, de peste câteva zile, care ne va sugera spre ce fel de Uniune Europeană ne îndreptăm,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Balada elefantului alb: deci, ce facem cu Cioloș

Cristian Grosu

Percepția și studiile noastre arată că cititorii cursdeguvernare.ro se împart în trei : -,antreprenori sau manageri pe toate palierele, care conduc societăți în terenul...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce România e condamnată să improvizeze: România Neproductivă și delirul decidenților

Cristian Grosu

Nu e vorba de faptul că, de bine sau de rău, în fiecare seară vom avea ce arunca în oală – noi, salariați, antreprenori,...Citeste mai departe »

România cu două viteze

Marin Pana

” Preşedintele României s-a poziţionat ferm împotriva ideilor vehiculate în ultimul timp cu privire la o Europă cu mai multe viteze – o Uniune...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Ipocrizia „Europei cu două viteze”. Începe refluxul Occidentului. Rămânem pe uscat?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Ceea ce se discuta de multă vreme ca posibilitate teoretică, înainte chiar de valul extinderii masive spre Est, adică aşa-zisa alternativă a...Citeste mai departe »

Aurelian Dochia / Să nu fim naivi, Europa cu mai multe viteze există deja!

Aurelian Dochia

În ultimele zile a produs ceva emoție în rândurile europarlamentarilor români o rezoluție redactată de belgianul Guy Verhofstadt și aprobată cu un scor foarte...Citeste mai departe »

Cristian Tudorescu / Patru întrebări cheie despre Fondul Suveran de investiții. Și întrebările cheie ale contribuabililor

Cristian Tudorescu

Se discută în aceste zile din ce în ce mai intens despre Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FDSI) al României, despre necesitatea și...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Sorry, e cam șocant: de ce, realmente, NU se poate fără mită în România

Cristian Grosu

Textul de mai jos e pentru cei dispuși să lase ipocrizia de-o parte. Cine nu poate, să nu se obosească. Știm cu adevărat în...Citeste mai departe »

Cristi Dănileț / Pe înțelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul în serviciu

Cristi Danilet

Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie...Citeste mai departe »

Die Hard / Die Easy

Marin Pana

Dacă ar fi să punem marea problemă într-o singură frază, ea ar suna cam așa : Detaşarea de rezultatele economice/implicarea în rezultatele electorale a...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / “Ordinea post-occidentală” a lui Lavrov… Altul e pericolul

Valentin Naumescu

Puncte cheie: De câteva zile se scrie cu emoție și cu frenezie despre noua “ordine post-occidentală”, așa-zisul concept (cam mult spus) lansat de ministrul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / Euro și “războiul valutar”’: nu economia Germaniei este problema!

Daniel Daianu

Voci din noua administratie republicana reproseaza Germaniei ca ar fi avantajata in relatiile comerciale internationale datorita unui nivel subevaluat al euro –care ar explica...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Ruleta rusească a statisticilor în Balcani: povestea unui tehnocrat

Radu Crăciun

 Pentru ca planuri de cheltuieli bugetare excesiv de optimiste sa para de fapt realiste este nevoie de venituri bugetare estimate in acelasi spirit. Pentru...Citeste mai departe »

Guvernare cu faţă umana

Marin Pana

Ai murit? N-ai terminat. Pentru noi rămân peripețiile înmormântării și lichidării conturilor

Deşi obişnuit la job cu problemele macro, inevitabil apar în viaţă momente micro. Cum ar fi un deces. Prilej cu care organizarea românească apare...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română