ANABI: Un pas spre recuperarea prejudiciilor produse prin infracțiuni. Cum va funcționa

de Mariana Bechir | 23.2.2016 .

sechestru confiscare intactMinisterul Justiției a pus în dezbatere Regulamentul de funcționare a Agenției Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). E vorba de bunurile sechestrate/confiscate în urma procedurilor judiciare și de gestiunea lor până la finalizarea proceselor.

În luna martie, regulamentul va ajunge pe masa Guvernului, după care se va intra în linie dreaptă cu angajările și pregătirile lansării efective a Agenției mult aștepte.

(DESCĂRCAȚI AICI PROIECTUL REGULAMENTULUI)

cursdeguvernare.ro vă prezintă cum va funcționa Agenția și cum va colabora cu celelalte instituții

Cu ce se va ocupa Agenția

  • Va acționa într-o zonă total descoperită în momentul de față – administrarea bunurilor pe durata procesului. Aceasta se face acum de către procurori și polițiști, care ajung să fie blocați și în astfel de activități, în loc să se ocupă de investigații
  • Agenția se ocupă până la finalul procesului de bunurile indisponibilizate anticipat. Atunci când se va pronunța o hotărâre definitivă de condamnare cu confiscare de bunuri, se va ști cu precizie unde sunt bunurile, care dintre ele au fost valorificate anticipat, unde se află banii. Nu vor mai exista situații, ca acum, când ANAF se trezește peste noapte cu un bun despre care nu știe nimic, pe care trebuie să-l identifice etc.
  • Agenția va face și publicitatea bunurilor sechestrate, pentru a le valorifica. Toate vor fi expuse pe site, vor putea fi văzute de toată lumea, doritorii pot licita pentru achiziționarea lor, dacă vor fi scoase la licitație

Registrul bunurilor indisponibilizate

  • Va exista o bază de date în care vor fi înscrise toate datele depsre un bun confiscat, de către toate instituțiile implicate și care va permite vizualizarea în orice moment a situației acelui bun.
  • Informația este integrată, toți cei implicați vor avea acces și toți o vor completa, începând cu procurorul sau judecătorul care dispune sechestrul, și terminând cu ANAF și executorii judecătorești.

Vânzările anticipate

Din 2012, când a fost introdusă confiscarea anticipată, legea permite în România valorificarea bunurilor mobile înainte de condamnare, dar acest lucru nu s-a practicat până acum. O va face însă Agenția.

cornel calinescu mj“Cel mai ușor de gestionat sunt banii. De ce să păstrezi bunuri mobile care se devalorizează în timp?”, a explicat pentru cursdeguvernare.ro Cornel Călinescu (foto), directorul Oficiului Național de Prevenire a Criminalității și Cooperare pentru Recuperarea Creanțelor provenite din Infracțiuni, din cadrul Ministerului Justiției.

“Toate structurile similare din Europa procedează așa. Le transformă în bani și țin banii în conturi. E mult mai ușor ca la sfârșit, în funcție de rezultat, să ai banii în conturi. E mult mai simplu, nu vor mai exista nici problemele actuale cu executarea. Dacă trebuie să meargă la stat, se virează la Ministrul Finanțelor”, adaugă Cornel Călinescu.

Astfel de agenții există în Franța, SUA, Belgia, Italia, Olanda.

Protejarea interesului persoanei acuzate

În cazul bunurilor mobile (cu valoare de peste 15.000 de euro), care vor fi valorificate anticipat, trebuie protejat interesul persoanei acuzate, care se bucură de prezumția de nevinovăție, atrage atenția Cornel Călinescu, dar se ține cont și de faptul că un bun se poate devaloriza până se ajunge la o sentință definitivă.

Cum se procedează

  • După ce este convins judecătorul să aprobe vânzarea, Agenția decide cum anume se va face această vânzare. Poate fi folosită ANAF, dar se poate apela și la o firmă specializată.
  • Trebuie obținut prețul cel mai bun, astfel încât să nu fie prejudiciat inculpatul
  • Banii obținuți din vânzare ajung în contul Agenției
  • În 7 – 10 % dintre dosare, inculpații sunt achitați (o rată de achitare mai mică decât media europeană). Într-o astfel de situație, ANABI va vira în contul persoanei respective banii din vânzare, plus dobânzile acumulate între timp.

Repararea de prejudiciu

  • În 95% din cazurile de care se va ocupa Agenția este vorba de sechestre în vederea confiscării.
  • Procurorii dispun însă sechestru și pentru recuperarea prejudiciului. Recuperarea va fi făcută de victime, respectiv de ANAF, în cazul în care este prejudiciat statul. În cazul administrațiilor locale, ele trebuie să se ocupe de recuperarea prejudiciului.
  • În majoritatea dosarelor cu prejudiciu victimă este statul, de aici această presiune din ultimul timp pe ANAF.

Bunurile imobile

  • Dacă sunt sechestrate, pe tot timpul procesului se vor afla la Agenție.
  • La finalul procesului, ele vor fi vândute de ANAF, ca și acum, cel puțin încă 2 – 3 ani.

Agenția va putea decide eventuala reutilizarea lor, în loc să ceară ANAF vânzarea. De exemplu, un imobil confiscat ar putea fi folosit pentru servicii sociale etc.

S-a pornit de la ideea că e bine ca bunurile confiscate de la un infractor să se întoarcă la societate, fiindcă “orice condamnare are și un rol social, de reeducare”. “De aceea, imobilul ar putea să meargă la educație, sănătate, să se poată explica de ce s-a făcut jsutiție penală. În toate aceste cazuri nu este vorba de contribuabili, ci de infractori”, a declarat directorul Oficiului, Cornel Călinescu.

În aceste cazuri, Agenția va înainta o propunere către MF, care va elabora un HG pentru ca o clădire, un imobil, să fie trecut în folosința unei instituții.

Deocamdată, lipsește legea care permite administrarea acestor imobile de către instituțiile centrale, regiile autonome etc, după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituțională o OUG aprobată anul trecut.

După izbucnirea scandalului evacuării Antena Group, în Parlament a fost depus un nou proiect, inițiativă a senatorului PSD Liviu Pop. Cornel Călinescu nu știe cum arată proiectul, dar îndeamnă politicienii să fie atenți, pentru a nu abroga prin viitoarea lege unele prevederi din actuala lege a Agenției. “Proiectul din Parlament trebuie făcut în așa fel încât să se țină cont de acest principiu al justiției penale. Este vorba de o componentă a condamnării”, insistă Cornel Călinescu.

Organizarea ANABI

ANABI va avea 50 de angajați și va fi organizat în patru departamente, potrivit proiectului pus în dezbatere publică:

Biroul Identificare și Urmărire Bunuri

  • cooperează cu oficiile de recuperare a creanţelor sau cu autorităţile cu atribuţii similare din alte state membre ale Uniunii Europene, prin asigurarea schimbului de date şi informaţii,
  • cooperează cu autorităţile şi instituţiile publice române competente în vederea identificării şi urmăririi bunurilor care pot face obiectul măsurilor asigurătorii în cursul procedurilor judiciare penale, al confiscării speciale sau extinse, prin transmiterea datelor şi informaţiilor la care are acces direct sau indirect;
  • asigură reprezentarea României la nivelul Reţelei de Interagenţii Camden pentru Recuperarea Creanţelor (CARIN) şi schimbă date şi informaţii în acest scop
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanțelor de judecată, asistență privind utilizarea celor mai bune practici în materia identificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare;
  • accesează direct Sistemul informatic și de comunicații Europol – SIENA

Serviciul Administrare şi Valorificare Bunuri

  • administrează şi ţine evidenţa sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, precum şi a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori părţii responsabile civilmente
  • comunică alerte în format electronic privind ridicarea măsurilor asigurătorii de către procuror, judecătorul de drepturi şi libertăţi sau de către instanţa de judecată, către toate instituţiile publice şi entităţile profesionale cu atribuţii în domeniul executării silite, care au obligaţia de a comunica în termen de 15 zile lucrătoare dacă asupra aceluiaşi bun au fost înfiinţate şi alte măsuri asigurătorii;
  • la solicitarea procurorului sau a instanţei de judecată, depozitează temporar şi administrează bunurile mobile indisponibilizate a căror valoare individuală depăşeşte, la momentul dispunerii măsurii asigurătorii, echivalentul în lei al sumei de 15.000 euro; în acest scop, Agenţia este numită custode; cu aprobarea prealabilă a procurorului sau, după caz, a instanţei de judecată, obţine acordul proprietarului bunului în vederea valorificării
  • din dispoziţia procurorului, a judecătorului de drepturi şi libertăţi sau a instanţei de judecată, procedează la valorificarea de îndată a bunurilor mobile sechestrate; în acest sens, poate propune, din oficiu, procurorului, judecătorului de drepturi şi libertăţi sau instanţei de judecată iniţierea procedurii de valorificare a bunurilor mobile sechestrate;
  • ţine evidenţa imobilelor asupra cărora a fost solicitată intabularea ipotecii legale, precum şi a imobilelor asupra cărora a fost solicitată notarea măsurii asigurătorii, în baza ordonanţei procurorului sau a încheierii judecătorului;
  • ţine evidenţa hotărârilor şi a încheierilor prin care s-a luat măsura de siguranţă a confiscării speciale sau a confiscării extinse dispuse de instanţele române, precum şi a celor comunicate autorităţilor române de către instanţele străine;
  • analizează, trimestrial, modul şi gradul de valorificare a bunurilor care fac obiectul confiscării speciale sau al confiscării extinse;
  • predă organelor de valorificare bunurile aflate în administrarea Agenţiei, confiscate în cadrul procesului penal;
  • întocmeşte propuneri privind bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte: punerea în executare a ordinelor de sechestru şi confiscare primite de la/transmise către organe judiciare din alte state membre ale Uniunii Europene, utilizarea celor mai bune practici în materia administrării și valorificării bunurilor care pot face obiectul măsurilor de indisponibilizare și confiscare, și evaluarea bunurilor sechestrate, prin comunicarea de tabele, ghiduri și orice alte instrumente – suport;
  • acordă, la solicitarea organelor de urmărire penală sau a instanţelor de judecată, asistenţă în ceea ce priveşte identificarea de spaţii optime pentru depozitarea bunurilor sechestrate; în acest scop, Agenţia poate încheia protocoale de cooperare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;
  • ține evidența tehnico-operativă pe locuri de depozitare şi pe utilizatori a activelor fixe şi a obiectelor de inventar.

Serviciul Juridic

  • exercită atribuții legate de reprezentarea Agenției în litigii, asigurarea legalității activității Agenției, comunicare și relații cu publicul, secretariat și registratură, precum și protecția informațiilor clasificate
  • reprezintă Agenția și apără drepturile și interesele acesteia în fața instanțelor judecătorești și a altor organe jurisdicționale
  • formulează și promovează, în termenele procedurale, acțiunile, apărările, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură, în litigiile în care Agenția este parte;
  • transmite spre executare Serviciului Suport Operațional hotărârile judecătorești prin care se stabilesc obligații în sarcina Agenției;
  • formulează propuneri cu privire la executarea pe cale amiabilă a obligațiilor stabilite prin hotărâri judecătorești;
  • asigură legalitatea activității Agenției

Serviciul Suport Operațional

Exercită atribuții legate de gestionarea resurselor necesare desfășurării activității Agenției, organizate în următoarele domenii: resurse umane, financiar-contabil, administrativ și achiziții publice, protocol, protecția muncii și tehnologia informației.

Publicat la data de 23.2.2016 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Adrian N Ionescu

Institutul Molinari / România, locul 12 în topul celor mai mari rate ale fiscalităţii muncii din UE

Fiscalitatea muncii plasează România pe locul 12 în topul cu celor mai mari poveri fiscale a angajaților din Uniunea Europeană, față de statistica anterioară,...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

Sondaj BNR: Băncile vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare în T3 din 2017

Instituțiile de credit vor continua să-şi înăsprească standardele de creditare mai ales la creditele de consum pentru populație, în trimestrul 3 al acestui an...Citeste mai departe »

Marin Pana

Deficitul comercial – în creştere de peste 50% de la un trimestru la altul: Fenomene, consecințe

Deficitul comercial pe al doilea trimestru din 2017 a fost de 3.520,7 milioane euro, potrivit datelor comunicate de INS, ce arată o creştere spectaculoasă...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

România – cea mai mică rată de recuperare a creditelor de la firmele în insolvență. Lacunele legii devin obstacole ale creditării

Ușurința cu care firmele apelează la metoda insolvenței este unul dintre obstacolele structurale care stau în fața creșterii mai accelerate a creditării, potrivit analizei...Citeste mai departe »

Adrian N Ionescu

BNR: Capacitățile de producție sunt folosite la maximum, dar nu se investește în altele noi

Gradul de utilizare a capacităților de producție din România „depășește media pe termen lung în majoritatea grupelor industriale”. Totodată, exporturile de bunuri și servicii...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Momentul ”exploziei” din Asia se apropie: Este posibilă schimbarea regimului din Coreea de Nord?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Problema nord-coreeană nu este, desigur, nouă. Amenințarea confruntării militare în Peninsula Coreeană persistă, cu fluctuațiile cunoscute de la un deceniu la altul,...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română