Am găsit cele 10 miliarde risipite de Cioloș: Să nu mai cheltuiască Parlamentul pentru căutarea lor

de Cristian Grosu | 11.1.2017 .

cristian-grosu-11Declarația premierului de facto Liviu Dragnea privind cei 10 miliarde de lei care lipsesc din buget după guvernul Cioloș (”gaura” – cum a numit-o liderul PSD) are un răspuns oficial. Și nu de 3 zile – de când a început ”căutarea banilor” (și va urma și înființarea unei comisii parlamentare plătite pentru acest scop), ci de 2 luni.

Imaginea pe care o publicăm mai jos e de pe site-ul Ministerului de Finanțe și stă acolo din luna noiembrie: e execuția la bugetul general consolidat după 10 luni.

Sub imagine (Click pentru mărire) – explicația în 6 puncte a acestui conflict artificial și miza lui: prezentă și viitoare.

1), Coincidență, chiar 10 miliarde de lei sunt sumele previzionate și neîncasate din fonduri europene, raportat la anul 2015, bani pe care guvernul Cioloș conta la un moment dat.

Și conta nu doar pe cei 10 miliarde: ci pe alte 3,5, cu cât spera să crească absorbția față de anul precedent.

2), Ipoteza că guvernul Cioloș s-a înșelat grosolan cu doar 2 luni înainte de finalul anului și și-a făcut socoteli greșite contând pe această sumă nu e fezabilă :

Din nefericire, lipsa acestor 10 miliarde la venituri a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu cofinanțarea și atragerea banilor : s-a făcut, de-a lungul anului, o economie de circa 9 miliarde (Ce risipă de economie!…).

3), Această ”economie” de 9 miliarde ascunde adevărata eroare a guvernului Cioloș: a previzionat în bugetul pe anul 2016 o creștere a absobției față de anul 2015, an nerelevant pentru ritmul de absorbție al României: a fost ultimul an (din acel n+2 cu care ne-a blagoslovit Bruxelles-ul după eșecul din exercițiul 2007-2013) în care facturi acumulate de-a lungul anilor au intrat la decontare și în care s-au deblocat și unele sumel blocate din cauza fraudelor pe diferite axe.

Or Guvernul Cioloș previzionase o creștere de 3,1% a atragerii fondurilor, față de unul din cei mai buni ani de absorbție.

4), Boala asta rămâne în sistem : În anul 2016 nu s-au atras fonduri pentru că nu s-au trimis proiecte bune în 2015, iar anul ăsta (2017) absorbția va fi mică pentru că nu s-au trimis proiecte bune în 2016.

Nici nu avea cum să se trimită : România nu atrage bani pentru că nu înțelege un lucru simplu. Acela că pregătirea și calitatea unui proiect e mai laborioasă decât obținerea banilor și chiar decât implementarea lui.

Să ne uităm numai cât efort s-a investit pentru deblocarea studiului de fezabilitate la un rahat de tronson de autostradă – cel dintre Pitești și Sibiu: practic, tot anul 2016 s-a cheltuit pentru acest lucru și încă nu-i sigur cum vor sta lucrurile în 2017.

(Ca să rămânem în aceeași ”divagație” – e greu de creat proiecte în țara cu wc-urile în fundul curții, în care alegerile se câștigă nu cu creionul și planurile de investiții comunitare în mână, ci la cârciumă și la biserică…)

5), Economiile (reale! 🙁 făcute de guvernul Cioloș la cei 10 miliarde care nu au existat niciodată pentru că nu au fost atrași s-a dus pe altceva:

-,deficitul pe 2016 se anunță cu mult sub țintă (2,6 în loc de 2,9). Era și cazul: niciun oficial n-a stat încă să prezinte în cifre absolute sumele pe care urmează România să le împrumute pentru a finanța consumul din import. Despre acestea mai vorbim de la jumătatea anului încolo.

-,s-au plătit deconturi de TVA înclusiv din sumele care ar fi trebuit plătite la începutul acestui an: o mică bulă de oxigen pentru cei care vor face bugetul.

-,s-au acoperit fisurile inevitabile din buget, produse de avalanșa de facilități fiscale și de măriri salariale, care au avut un efect imprevizibil pe execuția bugetară :

lumea nu-și dă seama, dar a lua decizii politice cu efect bugetar FĂRĂ studii de impact – așa cum prevede legea (LEGEA!) – ar trebui să aibă caracter penal din cauza prejudiciilor imense pe care le produce această iresponsabilitate în formă continuată. Actualul ministru de Finanțe și fost președinte al Comisiei de buget – dl. Viorel Ștefan – chiar știe ce vorbesc. (În definitiv, sub aspectul gestiunii economice a țării – între capetele de acuzare – Ceaușescu a fost împușcat pentru mai puțin). Și nu e vorba doar de dificultățile create guvernului Cioloș, ci tuturor guvernelor – Ponta, Boc, Tăriceanu etc, etc.

Dar mergem mai departe – cel mai banal exemplu: programul de guvernare al PSD – din care au fost luate deja măsurile de săptămâna trecută – pleacă de la premise bugetare specifice unei creșteri economice de 5,5% pe an! (N-am avut atât nici în 2016, când consumul a duduit). Haideți să ghicim împreună de unde se va tăia, pentru diferența dintre cei 5,5% până la creșterea reală?

6), Nu se cunosc, încă, încasările pe luna decembrie și se așteaptă, în mod legitim, ca ele să fie mai mici decât cele previzionate.

Dacă lucrurile vor sta așa, cel mai rău lucru care se poate întâmpla e ca deficitul să crească de la 2,6 cât spera să-l coboare guvernul Cioloș, spre 2,9% cât a fost ținta din Legea bugetului. Abia ăsta ar fi un eșec…

Problema/scuza lui Liviu Dragnea

Tema dispariției celor 10 miliarde (că i s-a spus ”gaură”, că i s-a spus ”cheltuială populistă la ultima rectificare”, că i s-a spus ”proastă gestiune a banului public” etc, etc) nu e una reală, ci provine dintr-o problemă a dlui. Dragnea. De fapt, din două probleme :

Prima. Dl. Dragnea, în calitate de premier de facto, se află pentru prima dată în postura de ”prim”. Până acum a fost în cea mai avantajoasă postură: adjunct, vice, ”beneficiar” al responsabilității asumate de alții coroborate cu relațiile și sforile personale.
Atunci când guvernul al cărui vicepremier era nu s-a mai închis cu bugetul, Dl. Ponta a fost cel care și-a asumat creșterile intempestive de fiscalitate: supraaccizele, taxa pe stâlp, CASS-uri pe tot felul de venituri etc – iar Dl. Dragnea a fost beneficiarul împărțirii acestor taxe, în calitate de ministru al Dezvoltării. Acum a ajuns în poziția nu doar de a decide, ci și de a încasa consecințele deciziilor.

Cea de-a doua problemă: nu e nicio ironie – la guvern, ca prim decident de facto, nu e ca în Teleorman. România (nu mai vorbesc de București, Cluj etc) e o altă țară decât Alexandria, iar aceste entități se conduc foarte diferit. Or în aceste zile, Dl. Dragnea se comportă nu ca un premier de facto, ci ca președintele Consiliului județan al unui județ foarte sărac – aflat pur și simplu în afara Europei. Rămâne de văzut dacă liderul PSD va reuși să treacă, psihologic și comportamental, la nivelul următor.

Problema/scuza lui Dacian Cioloș

Problema guvernului Cioloș în privința bugetului e că nu a suspendat chiar în primele luni de mandat măsurile fiscale care nu se bazau pe un studiu de impact. Dependența prea mare de dezideratele politice ale președintelui Iohannis l-au împins către ceea ce analiștii economici numeau, în ianuarie 2016 ”lipsă de curaj”.

Orice pas bugetar trebuia făcut numai după găsirea unor surse de finanțare clare. Nestând lucrurile așa, execuția pe 2016 a mers dintr-o improvizație în alta (de aia nici n-a avut bani pentru planurile sale – unele în premieră pentru România), iar deconturile s-au transferat în acest an 2017, când pot îmbrăca 4 forme : ori depășirea deficitului (ceea ce e de neînchipuit), ori tăierile de la marile investiții, ori întoarcerea în cercul vicios al previziunilor false privind veniturile bugetare, ori fiscalitatea reactivă și haotică. Sau combinația celor 4 …. În orice caz – revenirea la creșterea prin subdezvoltare.

Faptul că bugetul ”s-a tranșat” tot pe ultimele 2 luni – după același păgubos obicei – confirmă această temere.

Adevărata moștenire grea de după guvernul Cioloș e lipsa acelui curaj – de-a conta exclusiv pe banii adevărați – de la început : plecase la drum ca un european, și i s-a împotmolit bugetul pe drum ca unui teleormănean.

PS: Încerc să-mi închipui cum se simte un profesionist precum Viorel Ștefan în această zarvă penibilă. Mai ales că imaginea de mai sus e pe site-ul ministerului său.

Publicat la data de 11.1.2017 .

10 comentarii

  1. OvidiuB
    11.1.2017, 2:12 pm

    Inca un lucru, poate ne puteti ajuta cu aceasta informatie/analiza: pentru un an cu putine investitii totusi (fara sa discutam aici de cauze, ce proiecte au lasat Ponta + Sova, ce au sabotat functionarii de prin ministere etc etc) si cu cresteri foarte mici de salarii ale bugetarilor sau de pensii, pe ce am reusit totusi sa facem 2,6% deficit?

    Ca la 2,6% deficit (adica cu doar 0,4% sub plafonul impus de UE), m-as fi asteptat chiar la niste lucrari impresionante, de anvergura (sau la niste pomeni de anvergura).

  2. Ștefan A.
    11.1.2017, 7:10 pm

    -De reamintit ca guvernarea Ponta scotea (cu multa publicitate pe ecrane) excedente bugetare lunare . Iar in ultima luna (decembrie ) se ajungea la deficitul planificat. Dar evident fara nici o lauda pe aceleasi ecrane 🙂
    – Eu personal il inteleg pe domnul Ciolos . Numit fara o majoranta parlamentara clara , a fost nevoit sa faca echilibristica fiscala pentru a NU supara pe cei care puteau (oricind) sa destituie guvernul prin o motiune de cenzura.
    Practic a trebuit sa acorde maririle salariale , celelalte hotarari adoptate de parlamentari si fara un studiu privind acoperirea financiara (obligatorie prin lege). Rectificarile bugetare au avut origine in aceste aiureli parlamentare obligatoriu de implementat si care cumva trebuiau acoperite . Prin optimistice incasasi de fonduri europene. 🙂
    Ca contropartida, guvernarea Ciolos a introdus niste reforme firave (in limita obiectiva a lipsei de majoranta clara) si care nu trebuiau sa faca sa sara in sus toti senatorii si deputatii.
    Guvernul Ciolos a avut atit viata scurta cit si groase probleme de sustinere parlamentara .
    – Se vede de ani de zile o inrautatire vizibila a “democratiei originale” unde nici un guvern nu rezista o intreaga legislatura . Ori apar altele , ori remanieri anuale unde unii vin si altii pleaca (ca la hotel) . Nu e posibil sa ai stabilitate , programe clare , obiective credibile cu un astfel de “turism” guvernativ .
    – Legat de banii de la UE , e o constanta ca se incaseaza mereu mai putini decit se planifica . De la guvernarea Tariceanu urmat de Boc incoace e mereu asa .Au fost cresteri sau scaderi de rambursari dar NICIODATA la nivelul de incasari planificat .
    – Si totusi , in toti acesti ani de dupa 1989 , datoria (calculata conform OUG 64/2007) a ajuns la 42,1 % PIB (luna octombrie) , va creste inevitabil pentru cele doua luni trecute din anul trecut , va creste galopant si in 2017. Fara nici o urma in infrastructura nationala , eradicarea acelei rusini europene unde 41 % din cetateni nu stie ce e o baie in casa deoarece nu au apa potabila in locuinta iar buda e tot in curte. Identic ca pe vremea strabunicilor lor . Aici progresul e zero barat. Certificat si confirmat de insasi EUROSTAT .
    Si totusi , nici un “salvator al patriei” nu se prezinta pe ecrane sa explice UNICITATEA asta romaneasca din cadrul UE . Nici macar unu din sumedenia celor care au semnat , votat an de an deficitele bugetare perene .

    PS . Nu am inteles niciodata de ce un medic abandoneaza meseria ca sa devina primar ,de ce un inginer nu mai lucreaza in bransa si devine politician . Or fi interese financiare cultivate de dorinta de putere sau grija fata de semeni ? 🙂

    • fliper
      24.2.2017, 6:23 pm

      Dece,analistii,comentatorii,accepta minciuna.In iulie 2016,au fost comunicate datele statistice,dar sa facut rectificare pozitiva.Cine minte,guvernantii s-au INS-ul.Deci atunci s-au dat mariri pe datorie,cine plateste minciuna?

  3. BEBE
    12.1.2017, 8:30 am

    Pai de unde apa curenta si disparitia budei , din curte daca veniturile sunt ultimele din Europa !!! si in continuare unele din partide sustin ne cresterea salariilor si pensilor !!!! TREBUIE SA AI SI BANI SA FACI O BAIE , STI MACAR ASA IN MARE DOMNULE AUTOSTIUTOR CAT COSTA O BAIE FACUTA ASA SI MAI MODESTA !!!!SATI SPUN EU IN JUR DE 20.000 MII LEI STI IN CAT TIMP CASTIGA O FAMILIE DE LA TARA BANII ASTIA !!!! ASA CA MAI INCET CU GENUL ASTA , NU CRED CA AVAND SALARII DECENTE AR MAI RAMANEA SI LA RURAL FARA APA SI BAIE !!!

    • Ștefan A.
      12.1.2017, 3:40 pm

      Domnule BEBE
      Apa potabila si canalizarea sint fundamentale pentru a construi o baie, monta o masina de spalat rufe , bucatarie cu chiuveta .Peste tot aceste retele de apa si canalizare au fost construite de stat . In RFG ca in Franta , in Italia sau Spania s.a.m.d. Si inca de pe vremea cind saracia era lucie peste tot .
      Ca degeaba ai 20.000 sau 100.000 lei daca lipseste infrastructura de baza .
      Bag sama ca dvs. si in 2017 NU pricepeti nici macar acum cum a eliminat vestul diferenta -oras dar cred ca sinteti si din categoria “sa ne dea” . Venitul la tara nu il face statul si nici Dragnea cu pomeni. (vezi Teleorman ce “salt inainte” a facut sub mareata conducere a mustaciosului national. Devenit judet simbol al saraciei romanesti. ) Iar dupa 27 de ani de “sa ne dea” macar atit sa pricepeti ca pomana NU A FOST NICAIERI sursa de progres .
      Si de cind taranii au salariu ? Nici cind existau cooperativele de productie de pe vremea RSR nu aveau salariu. 🙂
      Presupun ca sinteti din aceia care prima cumpara cauciucurile la masina si ulterior asteapta sa le faca cineva cadou o Dacie veche. 🙂 🙂 🙂

  4. Klopo_Tare
    12.1.2017, 12:33 pm

    Stimate domnule BEBE
    Atâta vreme cât va conduce partidul unic – PCR-FSN-PDSR-PSD-(+USL+U$D+ALDE minus UNPR) – el va avea grijă să fure cât poate și să dea amărâților iluzii și pomeni fix atât cât să se legene în respectivele iluzii populiste. Păi dacă ai bani de-o baie, de ce să o faci, nu mai bine pleci la muncă în străinătate, unde câștigi cât pentru o casă? Și de acolo îți suni părinții și bunicii să nu mai voteze hoții partidului unic, că tu nu trimiți bani ca să se îmbogățească Hrebe, Ponta și Dragnea?

  5. adani
    12.1.2017, 1:29 pm

    Domnule bebe, singura solutie la subdezvoltare e MUNCA! Munca productiva si eficienta ma refer! Acuma, atata timp cat statul, deci politicieni si cei care conduc institutiile publice de la guvern pana la primarie, cheltuie banii aiurea si fac achizitii la suprapret ca sa aiba de unde primi spaga, degeaba se mareste pensia/salariul. Efectul pe termen lung e 0. In schimb, daca banii sunt cheltuiti cu bun simpt, achizitiile se fac la pretul corect si se fac investitii pt a crea locuri de munca, salariile o sa creasca si automat pot creste si pensiile.

  6. gigel
    12.1.2017, 11:07 pm

    Dupa 45 de ani de comunism in care nu putea exista initiativa privata ci totul trebuia sa vina de la stat, conceptul “sa ne dea” este foarte bine intepenit in capul majoritatii oamenilor de la noi. PSD a continuat cu brio aceasta politica si asa are asigurat votul celor care au convingerea ca “numai pesedeu’ ne da”. PSD stie foarte bine ca tinind o populatie saraca si fara prea multa stiinta de carte, va avea macar un 40% din voturi. Nu avem nevoie de infrastructura de transport pentru ca asta aduce investitii straine si in Moldova si Valahia, adica locuri de munca, adica ceva nociv pentru ca incep oammenii sa se destepte si pierdem voturi. Si apoi omul care e cu capul in tarina fiindca priveste la ghita tv si care, fiind sarac lipit pamintului, asteapta sa i se dea, va fi intotdeauna in admiratia unora care “s-au ajuns” nu conteaza prin ce mijloace. Epoca de aur ceausista ne-a invatat sa fentam prin toate mijloacele regulile si legile, asa ca omul va avea idoli ca Dragnea, Gigi Becali si altii care au resit sa smechereasca legile si sa umple de bani. Iata reteta PSD, reteta cistigatoare si pentru UDMR in Harghita si Covasna.

  7. Un postac
    13.1.2017, 10:19 pm

    Chiar daca PSD ar cobora raiul pe pamint Cristian Grosu l-ar percepe ca un fruct otravit. Postacii tot repeta prosteste ca PSD ia de la bogati si da la saraci. Degeaba EUROSTAT-ul spune clar ca in Romania ajutoarele sociale sunt cele mai mici din Europa (postacii nestiind la ce nivel sunt ajutoarele sociale in Europa), degeaba EUROSTAT-ul arat ca in timpul guvernarilor de stanga a crescut diferenta dintre bogati si saraci iar in timpul celor de dreapta a scazut, degeaba aritmetica arata clar ca adunand si scazand avantajele si dezavantajele masurilor din programul de guvernare al PSD ies clar in castig cei cu venituri si pensii mari si patronii de IMM, ca postacii lui Grosu o tin intr-una ca cei muncitori tin in spate lenesii, ca PSD e comunist, etc. Fratilor mai cititi statistica, mai faceti si cateva calcule simple de tot si veti constata ca in guvernarea PSD vor prospera tot bogatii iar saracii sunt pacaliti cu cativa lei in plus. Un pensionat cu 1500 lei castiga prin masurile lui Dragnea doar 100 lei dar cel pensia de 3000 lei castiga 260 lei si diferenta dintre ei creste si nu scade. Din pacate mai mult de jumatate dintre pensionari nu au nici macar 1500 lei si nu castiga mai nimic.Cand impozitul va scadea de la 16% la 10% si pragul de 2000 lei sub care impozitul va fi zero, cina credeti ca vor castiga enorm ? Cei cu venituri mari. Nu e evident ?

  8. EU - 74 - RON
    15.1.2017, 8:13 am

    He, he…Ironia nu ţine de Foame…Şi, în multe cazuri, nici de Cunoaştere şi nici de Inteligenţă…
    _______________________________________________
    Fascinaţia dvs. faţă de ,,realizarea” ţintei de deficit…vă trădează…Să vă dau un exemplu. Ca să-nţelegeţi mai uşor, o să-l prezint exagerat.

    Presupunem:Veniturile la Buget au fost nu de 221 mld., ci de doar 100 mld.
    Cît vrem să fie deficitul? sub 3% ? OK, atunci: uite 2,6% din PIB! Cît înseamnă? 19-20 mld.! Cum facem să ne încadrăm? Simplu! Facem plăţi/cheltuieli de doar 119-120 mld. Şi, astfel, NE-AM ÎNCADRAT ÎN DEFICIT! Oooo…ce Frumoşi şi Deştepţi suntem!
    ______________________________________________
    Cuuum? cum adică: da, dar ce facem cu angajamentele/ acontările/ altele asemenea de cheltuieli pe baza bugetului de cheltuieli aprobat pînă la suma de 245 mld., care se baza pe venituri de 235 mld. şi 20 mld. finanţare deficit prin împrumuturi? Şi pe care nu-l puteam rectifica negativ chiar în perioada de campanie electorală. Ci doar pozitiv! Să dea bine la … votanţii Emo (,,Alegerire sunt despre emoţie nu despre argumente!”)

    Deci: ce facem cuuuu…? Exact! Rămîn datorii pentru următorul Buget!
    ______________________________________________
    Pentru că, noi de care deficit vorbim? Ăla de 3%? Din tratatul de Maastricht? Ahaaaa….daaaa? Păi ăsta nu e cumva cel ESA (prezent în toate statisticile CE pe site-ul Eurostat) care cuprinde şi rezultatul companiilor de stat, a tot felul de angajamente multianuale, datorii, arierate şi tot felul de alţi indicatori? Cum adică care deficit ESA? Ăla pus în sertăraş/seif! Cum care sertăraş? Ăsta:

    http://cursdeguvernare.ro/un-miliard-de-euro-pierderi-in-3-ani-la-companiile-aflate-in-subordinea-ministerului-energiei.html

    Sau ne raportăm la cel Cash al BGC?

    Cum v-am spus: de multe ori nu ţine de Cunoaştere ori de Inteligenţă!
    ________________________________________________
    JENANTĂ prezentarea cu Tabelul:

    – în primul rînd că cele 10/14 miliarde în discuţie sunt diferenţă faţă de programul iniţial, respectiv rectificat al bugetului pe 2016 şi nu comparativ cu execuţia pe 2015;
    – pe partea de venituri a bugetului găsim şi CFM 2007-13, dar şi 2014-20, precum şi veniturile pentru atingerea obiectivului de convergenţă. Programul iniţial şi cel actualizat la prima rectificare, aici:

    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/trezorerie/Anexa2_rap28072016.xls

    Eu cred că intenţionat aţi scos din foto CFM-ul pe 2014-20!

    Dar, cum spuneam: de multe ori nu ţine de Cunoaştere ori de Inteligenţă… Ci de PROPAGANDĂ. Guvernul Şampon: Spălaţi-vă cu el pe cap!

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Ce-i de făcut în câteva ore: Mai poate fi oprit ceva din guvernul ăsta ?

Câteva observații pe care le considerăm esențiale cu privire la guvernul Tudose – care urmează să fie votat peste câteva ore. Poate că în...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Atenție la Puterea a patra! Frăția celor 9 nazguli

Cu un picior în vacanță și cu unul în calculele consecințelor pe care le poate avea desemnarea – complicată și dubioasă – a noului...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Un Macron mai mic pentru 30 de luni: premierii celor 3 din România tuturor

Chiar ar trebui să avem emoții înainte de aflarea numelui viitorului premier – pentru că momentul nu e unul obișnuit. Ba chiar e atât...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Gestapoviștii și țara lor

Rog, cu respect, ca până la finele textului să se ignore titlul de mai sus. Pentru că până la sfârșit o să trecem în...Citeste mai departe »

Cristian Grosu

Cristian Grosu / Lupta cu Ceaslovul. Și cele 9 premiere

O să încep cu partea a doua – urmând ca ”ceaslovul” (hehe… – ce acoperire fonetică a tâlcului său) care ar trebui să mai...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Valentin Naumescu / Alternativa iliberală la Uniunea Europeană este modelul “strălucit” Miklós Horthy? Bine că ştim!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Viktor Orbán a făcut recent un mare serviciu în procesul de clarificare a sensurilor ideologice ale disputei pro-UE vs. anti-UE, ajutându-ne să...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / De ce Sorin Grindeanu încă nu a învățat ”programul de guvernare”

Cristian Grosu

Moto: ”Singurul care ştie acel program din scoarţă-n scoarţă sunt eu, dar şi Sevil Shhaideh a început să se uite şi la părţile la...Citeste mai departe »

Cât plătim în plus pentru veniturile mai mari/impozitele mai mici ?

Marin Pana

Oficial ne merge bine. Suntem aproape de 60% cu nivelul de trai faţă de media UE în termeni de putere de cumpărare, salariile au...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Agresiunea împotriva României, încurajată și de ei și de noi

Radu Crăciun

Recent, asistand la prelegerea pe teme de securitate a unui domn general in rezerva, am invatat un nou termen: agresiune acinetica. Probabil ca nici dumneavoastra nu...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 4 mari probleme ale salarizării ca mită electorală. Despre compromiterea unui instrument de ordine în economie și societate

Cristian Grosu

1), La prima mare problemă a legii salarizării unitare – muncită vârtos zilele acestea și vândută iresponsabil în ultimele 6-7 luni – o să...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / După alegerile germane, începe reforma UE. Riscuri și oportunități pentru România. Să grăbim anunțarea datei pentru trecerea la Euro!

Valentin Naumescu

Puncte cheie: După primăvara electorală cu Happy End din Europa, Berlinul și Parisul au convenit recent, practic a doua zi după instalarea noului președinte...Citeste mai departe »

Radu Crăciun / Noile fracturi europene – locuri de muncă mai multe sau mai bune?

Radu Crăciun

In ultimul deceniu, piata muncii din Uniunea Europeana a fost o oglindire destul de exacta a realizarilor si esecurilor UE. In aceeasi masura in...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Deficitul bugetar între legitățile economice, nevoile sociale și matematica elementară

Dan Bădin

Agenda publică este dominată în ultima vreme de discuțiile despre impozite, salarii și buget. Relaxarea fiscală, urmată de o majorare substanțială a cheltuielilor, a...Citeste mai departe »

Valentin Lazea / Adevăr și democrație

Valentin Lazea

Rândurile de mai jos constituie reflecții prilejuite de prelegerea „Ştiinţă, adevăr, democraţie. O alianță problematică?” susţinută de dl. profesor universitar dr. Mircea Dumitru, rectorul...Citeste mai departe »

Daniel Dăianu / De-euroizarea și aderarea la zona euro: o contradicție?

Daniel Daianu

De ceva timp Banca Nationala a Romaniei publica minute ale sedintelor Consiliului de Administratie. Si in acestea se mentioneaza o tendinta de crestere a...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / O (nouă) revoluție fiscală? În ce scop?

Gabriel Biris

Recent au apărut în piață două proiecte ale guvernului PSD-ALDE: Introducerea unui nou concept, impozitul pe gospodărie, concept care ar urma să schimbe din...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română
<
cheap ray ban sunglasses outlet cheap oakley outlet sale cheap Ray Ban sunglasses online cheap Ray Ban sunglasses outlet uk Cheap Ray Bans Outlet cheap ray bans sale cheap ray ban glasses Ray ban sunglasses for cheap cheap ray ban sunglasses cheap ray ban glasses outlet cheap ray ban glasses cheap oakley sunglasses outlet Wholesale oakley sunglasses cheap oakley sunglasses online occhiali da sole ray ban clubmaster oakley Italia ray ban italia
fake id california fake id online maker texas id best state for fake id fake id review illinois fake id fake id usa reddit fake id how to get a fake id how to get a fake id buy usa fake id buy fake id fake school id connecticut fake id cheap fake id best fake id fake id maker fake id god fake id website Fake id generator Fake id Fake id maker reddit fake id/ how to make fake id fake drivers license/ best fake id